Eh ja, mijn reactie dus....
Zoals ik al zei, het gaat vooral om de interpretatie van begrippen. Uiteraard kun je beter niet dan wel je helm uitvijlen en beter met dan zonder helm fietsen.
Maar de begrippen waar het om gaat zijn volgens mij, correct me if I'm wrong
-Veiligheid
-Norm
Eerst veiligheid: wat is een helm nou precies? Een helm is een hoofddeksel dat het hoofd beschermt tegen letsel door valpartijen. Hoe beschermt een helm dan? In grote lijnen doet ie 2 dingen volgens mij:
-Energie absorberen: de helm deukt in, geeft een extra 'remweg' en zorgt daardoor voor een kleinere vertraging van het hoofd, waardoor de hersenen minder hard tegen de binnenkant van de schedel botsen
-Druk verdelen: de kracht van de botsing wordt door de helm verdeeld over een groter oppervlak van de schedel dan wanneer je direct op t asfalt zou knallen.
OK, deze eigenschappen zorgen dus dat een helm 'veilig' is.
Maar niet ieder hoofddeksel heeft deze eigenschappen in dezelfde mate. Een wollen muts beschermt ook al. Een héél klein beetje. En een ouderwetse worstenhelm iets meer, een goedgekeurde fietshelm nog iets meer, en een goedgekeurde motorhelm nog iets meer.
Ofwel: verschillende hoofddeksels bieden een verschillende mate van bescherming. 'Wel veilig' of 'niet veilig' is dus te kort door de bocht.
Dan komen we bij de norm. Ergens in dat spectrum tussen muts en integraalhelm is ooit de 'norm' gelegd waaraan een fietshelm moet voldoen om 'veilig' te zijn.
Maar wat is veilig? Absolute veiligheid bestaat inderdaad niet, maar een motorhelm is in ieder geval veiliger (in de zin van: beter in staat energie te absorberen en druk te verdelen) dan een fietshelm. Ofwel, die norm betekent niet dat een helm die daaraan voldoet 'veilig' is, maar 'veilig genoeg', en dus in de meeste gevallen beschermt tegen ernstig letsel of overlijden. Laten we hier ff voor het gemak zeggen dat een fietshelm in 98%* van de voorkomende fietsongevallen goed voldoet.
Maar zou je de norm hoger leggen, dan zouden fietshelmen ongetwijfeld in meer gevallen nog bescherming bieden, misschien wel bij 99% van de ongevallen.
Dus nogmaals: een helm is niet 'wel' of 'niet' veilig, maar voldoet in een bepaalde percentage van de gevallen. Wélk percentage is nu nog acceptabel? Ik denk dat die grens
-enigzins willekeurig is: 98% 'klinkt best goed' , toch?
-een compromis is: om een helm nog veiliger te maken moet je m minder comfortabel maken. Ventilatiegaten verzwakken een helm, dus wil je m veiliger hebben dan gaat dat ten koste van de ventilatie en dus comfort. Hoe ik daarbij kom? Onder andere door gewoon te kijken naar de ontwikkeling van de helmen in de afgelopen 15 jaar. Vroeger waren helmen dichte 'potjes' met nauwelijks gaten. Hadden de fabrikanten er toen meer gaten in gemaakt dan hadden ze niet aan de norm voldaan. Alleen door moderne technieken zoals inmolding, inwendige skeletten in de helm etc is het mogelijk een helm te maken met ventilatiegaten die toch aan de norm voldoet.
*
Met die 98% bedoel ik dus niet 98% van de norm ofzo, ik bedoel de mate van bescherming die bij het bepalen van de norm nog 'aanvaardbaar' wordt gevonden.En over aannames gesproken... neem nou eens dit: omdat we 98% veiligheid ook al wel aanvaardbaar vinden. Waar baseer je deze uitspraak op? Maar los van dat: 98 procent v/d veiligheid is 'gewoon' niet veilig, zo simpel is dat. Oftewel onder de maat, onder de norm. Dit moet je tegen het licht zien van wat ik in alinea 2 schreef: de helm kan ondanks dat hij veilig ... etc.