Wie traint er zonder hartslagmeter ?
Zie er voor mezelf het nut niet van in.
Ben nl. gezegend met een groot herstellings vermogen.
Ga er gewoon vol in en de vorm komt vanzelf.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen een goede hulp kan zijn.
Laat het alleen geen dictator worden.
De lol van het spontane trainen moet niet verdwijnen.
Ben nl. gezegend met een groot herstellings vermogen.
Ga er gewoon vol in en de vorm komt vanzelf.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen een goede hulp kan zijn.
Laat het alleen geen dictator worden.
De lol van het spontane trainen moet niet verdwijnen.
Ook geen hartslagmeter hier.
Ik ben na enkele jaren met veel te weinig sport, een half jaartje geleden terug begonnen. Eerst spinnen, en sinds de zomer ook joggen en fietsen.
Spinning is volgens mij een sport die bedacht is door de hartslagmeterfabrikanten. Ik was daar ongeveer de enige die zonder zo'n ding meedeed. Ik deed af een toe een ouderwetse check, gewoon halsslagader voelen, en dit bevestigde altijd mijn gevoel. Ik heb dus geen hartslagmeter nodig om mij te vertellen of ik het zwaar heb of niet.
Ik heb bij het lopen mijn tijd op de 5 km al met bijna 20% verbeterd op 3 maanden tijd, dus ik heb ook geen enkele redenen om te twijfelen aan de effectiviteit van het trainen zonder hartslagmeter.
Ik ben na enkele jaren met veel te weinig sport, een half jaartje geleden terug begonnen. Eerst spinnen, en sinds de zomer ook joggen en fietsen.
Spinning is volgens mij een sport die bedacht is door de hartslagmeterfabrikanten. Ik was daar ongeveer de enige die zonder zo'n ding meedeed. Ik deed af een toe een ouderwetse check, gewoon halsslagader voelen, en dit bevestigde altijd mijn gevoel. Ik heb dus geen hartslagmeter nodig om mij te vertellen of ik het zwaar heb of niet.
Ik heb bij het lopen mijn tijd op de 5 km al met bijna 20% verbeterd op 3 maanden tijd, dus ik heb ook geen enkele redenen om te twijfelen aan de effectiviteit van het trainen zonder hartslagmeter.
Op trainingen heb ik wel de hartslagmeter om. Als je in zones traint is het toch wel handig. Maar het is ook wel een leuk speeltje:).
Maar in wedstrijden (bijna) niet. Of het is een trainingswedstrijd. Want het is dan gewoon een kwestie van meegaan, lage of hoge hartslag. Dus dan is het voor mij niet meer relevant.
Maar in wedstrijden (bijna) niet. Of het is een trainingswedstrijd. Want het is dan gewoon een kwestie van meegaan, lage of hoge hartslag. Dus dan is het voor mij niet meer relevant.
Ik fiets in voorbereiding en tijdens cyclo's met een hartslagmeter. In combinatie met een VO2-Max test (voor het bepalen van je omslagpunt waarop je gaat verzuren) is het een ideaal hulpmiddel. Je gaat dan niet te vroeg in het rood en houdt zo nog iets over om op de slotklim helemaal tot het gaatje te kunnen gaan. Op mijn oude stalen karretjes rijdt ik altijd zonder. Gewoon lekker genieten van 't fietsen en de omgeving. Volgende week ga ik in Italië de l'Eroica (retro-rit, zie ander topic) rijden en dat gaat er dus absoluut geen hartslagmeter mee! Dan wordt het vooral genieten van de sfeer en het schitterende Toscaanse landschap
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik heb er wel eens een gekocht bij de ALDI. En wat bleek; bij een hoge hartslag was ik meestal moe, en bij een lagere hartslag niet.
Overigens was er een uitzondering op deze ervaring. Bij klimmen in het hooggebergte haalde ik waardes die ik op het vlakke nooit halen kon. En dan was ik veel minder moe.
Nadat het goedkope ding ermee ophield heb ik geen nieuwe meer gekocht.
Ik fiets fanatiek, maar ik ben geen prof! Ik heb weinig echte piekmomenten, en probeer hard te rijden als mijn vorm goed is.
Overigens was er een uitzondering op deze ervaring. Bij klimmen in het hooggebergte haalde ik waardes die ik op het vlakke nooit halen kon. En dan was ik veel minder moe.
Nadat het goedkope ding ermee ophield heb ik geen nieuwe meer gekocht.
Ik fiets fanatiek, maar ik ben geen prof! Ik heb weinig echte piekmomenten, en probeer hard te rijden als mijn vorm goed is.
Opvallend dat er veel zonder trainen.
Dat heb ik ook altijd gedaan maar ik ben bang dat ik er dadelijk toch aanmoet.
Mijn fanatisme liet me altijd tot het gaatje gaan wat laatst heeft geresulteerd in een bezoek aan de dokter. Een druk op mn borstkas na het intensieve sporten.
Bleek niets aan de hand te zijn (bezoek aan SMA (sport medisch advies) volgt), maar had mn hart wel een flinke optater gegeven. Je bent tenslotte 23, dan denk je… ach dat kan mn hart wel aan. Nou mooi niet dus (eigenlijk verrekte logisch). Deze zomer maar eens zien hoe het trainen met hartslagmeter gaat. Zit er niet op te wachten om bij de finishlijn dood neer te vallen.
Dat heb ik ook altijd gedaan maar ik ben bang dat ik er dadelijk toch aanmoet.
Mijn fanatisme liet me altijd tot het gaatje gaan wat laatst heeft geresulteerd in een bezoek aan de dokter. Een druk op mn borstkas na het intensieve sporten.
Bleek niets aan de hand te zijn (bezoek aan SMA (sport medisch advies) volgt), maar had mn hart wel een flinke optater gegeven. Je bent tenslotte 23, dan denk je… ach dat kan mn hart wel aan. Nou mooi niet dus (eigenlijk verrekte logisch). Deze zomer maar eens zien hoe het trainen met hartslagmeter gaat. Zit er niet op te wachten om bij de finishlijn dood neer te vallen.
-
- Forum-lid
Tegenwoordig zonder.
Een jaar of 10 geleden nadat ik gedotterd was, heb ik er jaren mee gereden. Maar ik merkte al snel dat je afhankelijk wordt van je hartslag.
Sinds een jaar doe ik hem alleen om in de bergen en heuvels. Gewoon om te kijken of ik niet teveel in het rood ga rijden.
Maar mijn gevoel zegt meer dan de meter.
Dus, ik doe het tegenwoordig zonder.
Een jaar of 10 geleden nadat ik gedotterd was, heb ik er jaren mee gereden. Maar ik merkte al snel dat je afhankelijk wordt van je hartslag.
Sinds een jaar doe ik hem alleen om in de bergen en heuvels. Gewoon om te kijken of ik niet teveel in het rood ga rijden.
Maar mijn gevoel zegt meer dan de meter.
Dus, ik doe het tegenwoordig zonder.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik fiets zelf ook het liefste op gevoel, je moet je lichaam leren kennen daarvoor. En daar is de hartslagmeter juist weer makkelijk voor. Ook als je begint met trainen geeft het een goede start doordat je niet je zelf over de kop jaagt. Dat laatste is juist erg demotiverend en mensen stoppen dan na twee keer trainen. Voordeel daarvan is dat er weer leuke fietsten op marktplaats te koop komen. Maar voor de fietssport op zich is het wel zo hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Ik heb voorheen nooit met Hf meter gefietst. Had alleen een km. teller. Sinds 3 jaar rijd ik
met een Polar, en moet zeggen dat het mij wat helpt om in de zones te blijven. Soort "waakhond"
zal ik maar zeggen. Mijn ervaring is: Het leren kennen van je eigen lichaam,
dus fietsen vind ik belangrijk. Je kunt anders teveel afhankelijk van zo een apparaatje
gaan trainen. De natuurlijke wijze om op je lichaam signalen te letten en
te "luisteren" is nog steeds de beste oefening. Als je daarna een hulpmiddel (zo zie
ik die metertjes allemaal) bij gebruikt is dat ok.
met een Polar, en moet zeggen dat het mij wat helpt om in de zones te blijven. Soort "waakhond"
zal ik maar zeggen. Mijn ervaring is: Het leren kennen van je eigen lichaam,
dus fietsen vind ik belangrijk. Je kunt anders teveel afhankelijk van zo een apparaatje
gaan trainen. De natuurlijke wijze om op je lichaam signalen te letten en
te "luisteren" is nog steeds de beste oefening. Als je daarna een hulpmiddel (zo zie
ik die metertjes allemaal) bij gebruikt is dat ok.
ik fiets al 12 jaar wedstrijden( ben 21) maar nooit met hartslagmeter.
wel geprobeerd, maar ik vind het niets. Ik erger me al kapot aan die band die om je borst
moet. Daar schijn ik niet aan te kunnen wennen. Zit vast tussen mn oren, maargoed dan
maar zonder. gaat ook goed hoor.
wel geprobeerd, maar ik vind het niets. Ik erger me al kapot aan die band die om je borst
moet. Daar schijn ik niet aan te kunnen wennen. Zit vast tussen mn oren, maargoed dan
maar zonder. gaat ook goed hoor.
No Guts No Glory!