Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Robert Gesink - Het supertalent van 502 watt

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 18 feb 2008 15:20

Siemert1971 schreef:OK casran,

Dat klopt, maar wat zijn de criteria voor deze Watt's per kg ...hoe lang moet degene het volhouden?? 3 minuten of 30 min ??

Groet



De keren dat je watt/kg vergeleken ziet staan en het écht relevant is, is het quasi nooit op basis van inspanningstesten maar wel op basis van gemeten gegevens outdoor (bv. een beklimming waarin iedereen die aan dezelfde snelheid rijdt hetzelfde watt/kg heeft).

Er is daaromtrent wel een interessante tabel Power Profiling van Dr. Coggan. Als je wil bespreek ik ze een dezer dagen eens op mijn site!


Toen ik gisteren in de Ardennen fietste zag ik ook nog zo'n naam op de weg gekalkt van een jonge Nederlander die hier nog niet vernoemd is: Pieter Weening. En dan hebben we 't nog niet over Laurens ten Dam gehad.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 18 feb 2008 15:56

C a s r a n schreef:
Er is daaromtrent wel een interessante tabel Power Profiling van Dr. Coggan. Als je wil bespreek ik ze een dezer dagen eens op mijn site!


Nooit van Dr. Coggan gehoord maar google doet wonderen http://www.bicyclepowermeters.com/Ergom ... nglish.pdf

http://www.midweekclub.ca/articles/coggan.pdf

Vanavond maar eens lezen.
What makes the boat go faster?

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 21 feb 2008 00:57

Ik heb net de 3e etappe gezien van Ronde van California.
Wat reed Gesink een geweldige etappe samen met Leipheimer.
Super mooie overwinning voor hem.:D

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 21 feb 2008 01:17

Heb ook net gekeken op livestream van Amgen. Mooie overwinning, hij maakt het waar!

siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 21 feb 2008 18:08

Is die 502 Watt toch wel ergens goed voor..:-)

Groeten

special1st
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:19

special1st 04 mar 2008 18:32

Het was waarschijnlijk een Vo2 max test. In zon test wordt het zuurstofopname gehalte gemeten en dan wordt om de 3 minuten de wattage omhoog gegooid totdat de renner niet meer kan. Blijkbaar moest Robert Gesink afhaken na 502 watt.

Zon test geeft een heel goed beeld van de fysieke mogelijkheden van een renner. Maar fitheid op dat moment speelt een grote rol. Vaak doen renners aan het begin van het seizoen zon test en ook in de loop van het seizoen om de vooruitgang te kunnen bepalen. Maar het klopt wat Casran zegt, de motivatie voor het afleveren van een goed resultaat op zon test is essentieel om resultagen van verschillende renners te vergelijken. Maar de resultaten van Gesink blijven uitzonderlijk hoog.

Ik heb ergens gelezen dat Landis ooit een vo2 max heeft gehaald van 91 met een max wattage van bijna 600 watt in een dergelijke test. Dit is hoger dan Armstrong ooit heeft gehaald.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 04 mar 2008 18:39

Armstrong trapte, volgens diverse berekeningen (o.a. van ferrari, door de alpe tijdrit terug te koppelen aan gewicht etc.) en testmateriaal omstreeks 500 watt op omslagpunt. Dat is ziek veel. Maar het kan nog hoger, Indurain trapte 530 watt.

Ik denk dat die 502 niet ver van zijn omslagpunt verwijderd zal zitten. Immers is 45 min. behoorlijk lang. Het lichaam voert de verzuring nog wel goed af te, maar door vermoeidheid zal hij, voordat hij zijn omslagpunt bereikt heeft, het al voelen.
Dus eenmaal zijn omslagpunt gepasseerd zal hij het niet heel lang meer vol kunnen houden.

Als de test korter is, zal het omslagpunt, op basis van VO2 bepaalt, vrijwel hetzelfde uitpakken. Het verschil zit hem dan in je maximale vermogen, dat zal veel hoger zijn.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 05 mar 2008 01:05

Uit de Sport International van juli 2002...

Niemand heeft ooit de sport wetenschappelijker benaderd dan Lance Armstrong. Het SRM-meetsysteem op zijn fiets zegt hem precies waar hij staat. Begin mei kreeg Johan Bruyneel ’s avonds een enthousiaste Armstrong aan de telefoon. “Johan, guess what? 525 Watt aan mijn overslagpols

Bruyneel: “Armstrong haalt meer dan 7 watt per kilo lichaamsgewicht. Er zijn lichtere klimmers die dat ook halen, maar hoe lang houden ze het vol? Dat telt. Lance gaat zo veertig minuten door. Vorig jaar haalde hij 515 Watt. Hij was tevreden nu. De zware trainingen van het voorjaar hadden resultaat.”

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 05 mar 2008 11:41

Zoals ik al zei, te ziek voor woorden. Daarmee moet je wel de tour winnen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 13 mar 2008 14:19

Zou het supertalent van 502 watt vandaag winnen op Mont ventoux?
Sensa

geertjansen
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16

geertjansen 13 mar 2008 14:57

Hoe laat, en waar is het te volgen op tv? Ik kan Sporza niet ontvangen..

edit: komt gewoon op eurosport, met daarachteraan tirreno

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 13 mar 2008 15:37

Als hij wilt laten zien dat hij het kan moet hij het vandaag laten zien...
Hopen op een mooie wedstrijd, maar niet alleen van Gesink. Laten ze er allemaal maar een spannende Ventoux rit van maken.

Plaats reactie