Triple, double of compact?
Ik heb gewoon een triple dura ace schakelaar. Als ik de compact monteer (fullcrum), alleen het stelschroefje op de voorderailleur bijdraaien dat je niet de ketting eraf gooit als je meent de grote van de triple te moeten schakelen, die er dus niet is. Werkt helemaal perfect!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 11 feb 2008 16:53
Ik ben ook nog aan het twijfelen, of triple of duplo.
Wil vant zomer eigenlijk ook wel een paar wedstrijden gaan rijden, maar ook gaat de fiets mee op vakantie de bergen in.
Wil vant zomer eigenlijk ook wel een paar wedstrijden gaan rijden, maar ook gaat de fiets mee op vakantie de bergen in.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
havana schreef:Haha, ben wel op 5000m geweest (en vervolgens afgedaald per mountainbike) dus hematocriet zal wel in orde zijn
Foto's?
What makes the boat go faster?
bobhendrik schreef:Ik ben op termijn wel van plan om wedstrijsjes mee te fietsen. Maar door mijn minimale ervaring kan ik nog niet zeggen of me dat ook echt gaat lukken.
Verder gegevens bedragen een leeftijd van 20 jaar, een gewicht van 78 kilo en ik denk dat ik qua kracht in de benen wel goed zit. Heb 7 jaar lang elke dag 32 km moeten fietsen om op school te komen en loop daarnaast nog hard.
Wat training betreft weet ik ook nog niet hoe het uit gaat pakken, maar ik heb wel het plan om me bij een fietsvereniging in te schrijven..
Als je wedstrijden gaat fietsen is een combi 53*42 voor en 12-21/23 achter ideaal. Je bent 20 jaar, dus dan kun je terecht bij de Amateurs A of B of, als je heel snode plannen hebt, bij de Beloften (maar als absolute beginner zul je je zakken al ruimschoots vol hebben bij de Am B....). De 53 is dan voor de wedstrijd en krachttraining en op de 42 kun je mooi souplesse trainen.
Als je dan ook nog de bergen in wil dan is m.i. een compact crankstel 50*34 een goeie optie. Met een 12-27 cassette achter kun je dan lekker klimmen. En met een extra setje voorbladen en een cassette zoals hierboven genoemd voor in de koers. Hoef je in principe hooguit de voorderailleur een paar mm omhoog of omlaag te zetten!
@ Havana: Heb ik jou vorige week niet in de stromende regen in Zuid-Limburg gezien...?
Vroeguh reed iedereen met duplo en veranderde men 3/4 van de 6 tandwielen om te gaan klimmen. Fietsen zijn alleen maar lichter geworden, dan zou je toch lekker een standaard crank kunnen nemen?
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
havana schreef:Yeps, 2 weken in Ecuador gezeten
havana in Ecuador !!
1) dat is geografische nonsens (flauw weet ik zelf ook 't was sterker dan mezelf)
2) speur ik daar enige voorliefde voor Midden-Amerika ?
3) je afwezigheid was me trouwens ook opgevallen omdat ik zeker een reactie van jou verwacht had in het Tiso 11s topic (voor een keer dat ik de 'primeur' heb)
Hallo,
Ik ben nu al een tijdje aan het lezen in de verschillende topics en kan het antwoord nog niet echt vinden.
Ik rij momenteel met een Shimano 105 dubbel crank (53-39), nu is het 53 blad voor mij op de vlakte echt te groot (ontbreekt kortom nog aan kracht). Vandaar dat ik bijna altijd op de 39 rij.
Ik vind dit eigenlijk een beperking in de schakelmogelijkheden en zou daarom op de double crank een kleiner voorblad monteren, liefst een 50-er. Kan dit, qua derraillieur e.d.?
En is het binnenblad ook verwisslebaar want dat koop ik er ook nog een 34-er bij, voor wellicht een week luxemburg.
Of is dit alles niet mogelijk en is een kwestie van dubbel eraf slopen en een compact monteren?
Alvast bedankt,
Challenge
Ik ben nu al een tijdje aan het lezen in de verschillende topics en kan het antwoord nog niet echt vinden.
Ik rij momenteel met een Shimano 105 dubbel crank (53-39), nu is het 53 blad voor mij op de vlakte echt te groot (ontbreekt kortom nog aan kracht). Vandaar dat ik bijna altijd op de 39 rij.
Ik vind dit eigenlijk een beperking in de schakelmogelijkheden en zou daarom op de double crank een kleiner voorblad monteren, liefst een 50-er. Kan dit, qua derraillieur e.d.?
En is het binnenblad ook verwisslebaar want dat koop ik er ook nog een 34-er bij, voor wellicht een week luxemburg.
Of is dit alles niet mogelijk en is een kwestie van dubbel eraf slopen en een compact monteren?
Alvast bedankt,
Challenge
Dubbel heeft een "steek" van 130. Hiervoor is wel een 50 te krijgen maar geen 34. Kleinste is meen ik een 38.
Wil je toch een 34 dan moet je naar Compact. Deze heeft een steek van 110. Hiervoor zijn vele bladen te krijgen waaronder bijv 50 en 39 voor het vlakke waarna je de 39 voor een 34 kunt vervangen als je de heuvels zou willen opzoeken.
Wil je toch een 34 dan moet je naar Compact. Deze heeft een steek van 110. Hiervoor zijn vele bladen te krijgen waaronder bijv 50 en 39 voor het vlakke waarna je de 39 voor een 34 kunt vervangen als je de heuvels zou willen opzoeken.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
-
- Forum-lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21
Is het mogelijk om een sram force compact crank te rijden met een shimano dubbel voorderailleur? (ultegra ketting en casette)
Geen probleem.
Ik woon in Limboland, rij 2 a 3 keer per week ca. 100 km en ben door gebrek aan training en levenstijl net iets te zwaar 178cm lang 73 kilo (terwijl ik eigenlijk zo'n 68 á 70 kilo wil wegen). Door dit overgewicht en gebrek aan training merk ik dat ik bij echt steile kilmmen ala Keutenberg, Tri Mur Monty en Ferme Libert echt moet harken en snelheid daalt tot 10 km/h. Op mijn ros is 53 - 39 voor en 12 - 25 achter gemonteerd. Ik ervaar eigenlijk een tweede probleem, op de campa pion is geen 18 blad, wat voor mij op het vlakke hinderlijk is en alleen maar te compenseren door 53x17 te rijden of 39x13 (scheef!!). IS EEN COMPACT HIERBIJ EEN OPLOSSING ??
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.