Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

vaste of geveerde voorvork????

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 08 feb 2008 23:08

KukeleKupers schreef:
snorro schreef:Mwah op een onverharde klim is voorvering eerder een voordeel dan een nadeel over een starre vork


Hoezo? Op een klim op een echt pad (waar je moet gaan staan), is een vork die dan niet gaat veren wel zo fijn. Waarom zit er een lock-out op veel vorken? De obstakels die je misschien tegenkomt, daar til je je lichtere voorkant makkelijk overheen.
Een lock out of starre vork is leuk voor een kort explosief klimmetje uit het zadel of een vlakke asfaltklim maar als je echt een langere, onverharde en ruwe klim hebt is het juist veel beter een verende vork te hebben die de oneffenheden opneemt en er voor zorgt dat je fiets makkelijker over hobbels, stenen of boomwortels heen rolt. Als je een klim van 10 minuten of langer hebt ga je echt niet met allerlei body-language je voorwiel over elk steentje heentillen. Die energie kan je immers beter gebruiken.
KukeleKupers schreef:[
snorro schreef: Heb zelf ook een crosser en star is best wel leuk af en toe. Maar in echt terrein vergaat de lol je denk ik snel. Zie je veel transalp-rijders met een starre vork? En dat is meestal nog niet eens het meest ruige terrein.


Dus als die jongens star gaan rijden doe jij het ook? Er zijn ook transalp-rijders die het zonder vering en versnellingen doen ;)
Je hebt dus ook niet geprobeerd?.


Als ik een voorbeeld geef om iets te illustreren wil dat dan zeggen dat ik klakkeloos gelijk klakkeloos kopieer? Ik rij al vanaf 94 met een geveerde vork, dat is een bewuste keus op basis van eigen ervaring. Toen moest het fenomeen transalp bovendien nog zo'n beetje worden uitgevonden. Ik heb bovendien de indruk dat de starre vork tegenwoordig meer hype is dan een geveerde
KukeleKupers schreef:
AVR schreef:nou hier word ik niet echt wijzer van.


Wat wil je dan horen? De voor- en nadelen van beiden zijn uitgebreid besproken op dit forum, zie zoekfunctie! Je moet zelf de keuze maken.
Uit jou lijstje zou ik de Pace kopen, omdat het imo fijner stuurt (sturen doe je best veel!), fijner klimt en fijner sprint. Van die drie vaste vorken schijnt deze het meeste comfort te leveren, met de Ritchey vork heb ik geen ervaring.
Van die verende vorken zou ik de SID laten staan. Veert lekker, maar is zo slap als een natte vaatdoek. Ik weet niet of de nieuwe modellen beter zijn. De andere vorken heb ik geen ervaring mee.


Dat een SID een regelrechte vaatdoek zou zijn is een populaire-napraat stelling. Heb 2 jaar met een SID WC gereden en ja, er zijn stijvere vorken, maar er is prima mee te rijden. Zeker in NL. Bovendien is een Pace nou ook niet echt een stijve vork. Denk dat een Fox of Reba al snel stijver is.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 09 feb 2008 19:00

Je hoeft je vork ook niet de hele tijd op te tillen hoor. Lekker brede band, niet te veel lucht er in en je hebt comfort en grip genoeg. Een starre vork is imho wel degelijk leuk op een steile klim van twee uur op een pad met stenen van 20-30cm. De XC vork die dat allemaal goed wegfiltert moet nog uitgevonden worden ;)

Ik heb met twee verschillende SID vorken gereden, maar vond het echt maar slappe hap. Ik praat geen mensen na hoor. Je voelt het in het eerste bochtje al, en als je hard remt is voel je hem gewoon buigen. Hij veert dan weer wel erg soepel, en hij is erg licht.

En ik bedoelde een starre Pace, geen verende. Als je denkt dat een starre Pace minder stijf is dan een Reba of Fox weet ik zeker dat je er nooit mee hebt gereden :p

Zolang er nog geen mainstream mtb's standaard met starre vork geleverd worden kan ik het nog geen hype noemen eigenlijk. Wordt wel steeds populairder,dat wel (logisch ook ;)).

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 09 feb 2008 21:14

Mainstream MTB's standaard met starre vork, doen het goed bij ons, maar natuurlijk wel nationale mainstream...............

avr
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2008 22:26

avr 09 feb 2008 22:47

ik heb besloten, en de vaste ritchey WCS carbon mtb vork besteld bij bikestudio.nl
goede prijs daar, 395 euro.
overstekend wild

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 10 feb 2008 00:03

AVR schreef:ik heb besloten, en de vaste ritchey WCS carbon mtb vork besteld bij bikestudio.nl
goede prijs daar, 395 euro.


Goede keus!

Zijn je wielen al voorzien van notubes? Zo ja, goed bezig. En expirimenteer is met bandendruk. Je kunt met minder rijden dan jezelf denkt (vooral met Notubes erin).

Zo niet. Ren nu (hmm ze zullen nu dichtzijn) naar je LBS en haal Notubes. Zwier vervolgens 2 NORMALE vouwbanden om een tubeless velg met notubes erin en gas geven.

met 60/65kg kan ik met deze manier (Spec. Fasttrack Sworks banden) voor met 1 en achter 1.nogwat rijden:D
Echt super grip en comfortabel. Je hebt helemaal geen verende vork nodig:D

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 10 feb 2008 11:27

AVR schreef:ik heb besloten, en de vaste ritchey WCS carbon mtb vork besteld bij bikestudio.nl
goede prijs daar, 395 euro.



Volgens mij staat ie daar vandaag voor 315,- te koop (zondagaanbieding). Maar inderdaad goede keus, dezelfde heb ik ook op mijn 'krijgertje' zitten. Hoewel ik wel moet toegeven dat ik er toch niet hetzelfde 'bombproof' gevoel bij heb als bij bijv. een stalen PlanetX.

avr
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2008 22:26

avr 10 feb 2008 13:50

ja voor 315 heb je de uitvoering voor een racefiets!!!
395 heb je de mtnbike uitvoering.

welke soort/merk no tubes adviseren jullie mij???
ben wel 90 kg, kan dit dan ook???
overstekend wild

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 10 feb 2008 15:48

AVR schreef:ja voor 315 heb je de uitvoering voor een racefiets!!!
395 heb je de mtnbike uitvoering.

welke soort/merk no tubes adviseren jullie mij???
ben wel 90 kg, kan dit dan ook???


Welk merk. Notubes zelf natuurlijk. Werkt het allerbest. Joey's kan ook maar mijn advies is de enige echte Stan's:)

Ook met 90 kg kun je dit prima gebruiken.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 11 feb 2008 12:27

AVR schreef:ja voor 315 heb je de uitvoering voor een racefiets!!!
395 heb je de mtnbike uitvoering.

welke soort/merk no tubes adviseren jullie mij???
ben wel 90 kg, kan dit dan ook???



Haha, 'my bad', ik ergerde me toch al aan de mi. onoverzichtelijke site.

NoTubes zijn erg goed, maar genoeg keuze ook aan andere bandenmerken, ook voor jouw gewicht geen probleem. Kijk eens bij 'tire recommendations' van NoTubes.com (support). Hoewel ik mensen ken die ook zonder problemen met de 'not recommended' bandenmerken fietsen zouden die voor 90 kilo misschien inderdaad terrechte afraders zijn.

tazz
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 feb 2005 17:06

tazz 15 feb 2008 17:18

Pace indien vast en Fox indien geveerd

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 15 feb 2008 18:45

Tazz schreef:Pace indien vast en Fox indien geveerd


Waarom Fox? Ik heb er zelf ook een, prima vork, maar Rockshox maakt ook vorken die tegenwoordig heel goed werken en een stuk voordeliger zijn dan een Fox.

Plaats reactie