Triple of niet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
[quote="crankzinnig"]Geert,
Heb een soortgelijk project op stapel staan voor 2008. Rijd (naast de gewone trainingskilometers) in mei de 11 stedentocht voor de kilometers en Limburgs Mooiste voor het klimwerk. In juni mijn debuut in de Alpen. Ben er ook nog niet uit wat voor verzet ik moet gaan gebruiken. Heb ook een compact (34x23), maar zal achter toch wat kleiner moeten rijden om de Alpencols op te komen. Ik denk dat ik veiligheidshalve ga voor 34x27. Succes met jouw voorbereiding ! [/quote]
Hallo crankzinnig. Leuk dat jij ook je debuut gaat maken in de alpen. Ook ik ga mij voorbereiden met Limburgs Mooiste (150), Amstel Gold (150), de Elfmerentocht (?) en natuurlijk veel oefenen met de Tacx. Het mooie daarvan is dat ik nu al weet wat ik voor de kiezen krijg (echte opname van de beklimming). Dus de "geestelijke" voorbereiding is al bezig. Nu de benen nog. Denk er net als jij over om veiligheidshalve voor 34x27 te gaan. Als dat niet lukt ben ik in de alpen op de verkeerde plek vrees ik.......We zullen zien.
Jij ook succes met je voorbereiding en als je nog tips hebt (waarover dan ook) laat het me dan even weten!
Heb een soortgelijk project op stapel staan voor 2008. Rijd (naast de gewone trainingskilometers) in mei de 11 stedentocht voor de kilometers en Limburgs Mooiste voor het klimwerk. In juni mijn debuut in de Alpen. Ben er ook nog niet uit wat voor verzet ik moet gaan gebruiken. Heb ook een compact (34x23), maar zal achter toch wat kleiner moeten rijden om de Alpencols op te komen. Ik denk dat ik veiligheidshalve ga voor 34x27. Succes met jouw voorbereiding ! [/quote]
Hallo crankzinnig. Leuk dat jij ook je debuut gaat maken in de alpen. Ook ik ga mij voorbereiden met Limburgs Mooiste (150), Amstel Gold (150), de Elfmerentocht (?) en natuurlijk veel oefenen met de Tacx. Het mooie daarvan is dat ik nu al weet wat ik voor de kiezen krijg (echte opname van de beklimming). Dus de "geestelijke" voorbereiding is al bezig. Nu de benen nog. Denk er net als jij over om veiligheidshalve voor 34x27 te gaan. Als dat niet lukt ben ik in de alpen op de verkeerde plek vrees ik.......We zullen zien.
Jij ook succes met je voorbereiding en als je nog tips hebt (waarover dan ook) laat het me dan even weten!
hoi Pedaalridder,
ik woon vlak bij je Gorredijk, ben ook regelmatig in de Alpjes te vinden
na 2x de Marmotte weet ik alle bultjes inmiddels uit mijn hoofd.
ben elke klim weer blij met mijn tripple, misschien wat minder stoer, maar wel noodzakelijk om mijn ca 100 kg naar eenzame hoogten te brengen.
30 voor 29 achter bewaar ik altijd voor de vervelenste stukken.
53/ 12 gebruik ik voor mijn specialiteit, afdalen.
dit jaar gaan we een weekje naar Barcelonette. mijn binnenblad ziet er nu al weer naar uit!
veel succes ik de machtig mooie Alpen.
ik woon vlak bij je Gorredijk, ben ook regelmatig in de Alpjes te vinden
na 2x de Marmotte weet ik alle bultjes inmiddels uit mijn hoofd.
ben elke klim weer blij met mijn tripple, misschien wat minder stoer, maar wel noodzakelijk om mijn ca 100 kg naar eenzame hoogten te brengen.
30 voor 29 achter bewaar ik altijd voor de vervelenste stukken.
53/ 12 gebruik ik voor mijn specialiteit, afdalen.
dit jaar gaan we een weekje naar Barcelonette. mijn binnenblad ziet er nu al weer naar uit!
veel succes ik de machtig mooie Alpen.
Funny the way it is
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
[quote="kool486"]hoi Pedaalridder,
ik woon vlak bij je Gorredijk, ben ook regelmatig in de Alpjes te vinden
na 2x de Marmotte weet ik alle bultjes inmiddels uit mijn hoofd.
ben elke klim weer blij met mijn tripple, misschien wat minder stoer, maar wel noodzakelijk om mijn ca 100 kg naar eenzame hoogten te brengen.
30 voor 29 achter bewaar ik altijd voor de vervelenste stukken.
53/ 12 gebruik ik voor mijn specialiteit, afdalen.
dit jaar gaan we een weekje naar Barcelonette. mijn binnenblad ziet er nu al weer naar uit!
veel succes ik de machtig mooie Alpen.[/quote]
He superfries ut G'dijk!
Knap hoor van je. Je bent niet de lichtste en hebt al 2 x Marmotte gedaan. Respect. Volgens mij heb je hele sterke benen en en nog veel sterkere geest.
30x29 is inderdaad lekker licht, lijkt mij een lekker gevoel om dit nog "achter de hand te hebben" voor de echt steile stukken.
Maar met mijn compact en 34x27 zou het denk ik moeten lukken....
Jij ook veel succes met je fietserij.
Ook voor jou: als je nog tips hebt (jij bent een kenner....), laat het mij even weten!
Groeten, Pedaalridder Geert
:p
ik woon vlak bij je Gorredijk, ben ook regelmatig in de Alpjes te vinden
na 2x de Marmotte weet ik alle bultjes inmiddels uit mijn hoofd.
ben elke klim weer blij met mijn tripple, misschien wat minder stoer, maar wel noodzakelijk om mijn ca 100 kg naar eenzame hoogten te brengen.
30 voor 29 achter bewaar ik altijd voor de vervelenste stukken.
53/ 12 gebruik ik voor mijn specialiteit, afdalen.
dit jaar gaan we een weekje naar Barcelonette. mijn binnenblad ziet er nu al weer naar uit!
veel succes ik de machtig mooie Alpen.[/quote]
He superfries ut G'dijk!
Knap hoor van je. Je bent niet de lichtste en hebt al 2 x Marmotte gedaan. Respect. Volgens mij heb je hele sterke benen en en nog veel sterkere geest.
30x29 is inderdaad lekker licht, lijkt mij een lekker gevoel om dit nog "achter de hand te hebben" voor de echt steile stukken.
Maar met mijn compact en 34x27 zou het denk ik moeten lukken....
Jij ook veel succes met je fietserij.
Ook voor jou: als je nog tips hebt (jij bent een kenner....), laat het mij even weten!
Groeten, Pedaalridder Geert
:p
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Ik fiets met een clubje genaamd: De Scheve Schaats. Een fietsvriendenclub die al jaren bestaat. Vorig jaar hebben wij onze eigen fietskleding aangeschaft. Een aantal van onze deelnemers heeft ons gesponsord. Staat mooi onze blauwe outfit.
Dus als in de omgeving van Gorredijk nog eens een blauwe trein zit langsflitsen, dan zijn wij het!!
Dus als in de omgeving van Gorredijk nog eens een blauwe trein zit langsflitsen, dan zijn wij het!!
@Pedaalridder Geert.
Ik had nog een tip, je gemiddelde cadans zou wat hoger kunnen, het zou efficienter zijn om boven de 80 rpm te zitten en het is ook handig om je het nu al aan te leren, zodat het natuurlijk aanvoelt als je naar Limburg afreist.
Groeten
Ik had nog een tip, je gemiddelde cadans zou wat hoger kunnen, het zou efficienter zijn om boven de 80 rpm te zitten en het is ook handig om je het nu al aan te leren, zodat het natuurlijk aanvoelt als je naar Limburg afreist.
Groeten
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
[quote="Rufio"]@Pedaalridder Geert.
Ik had nog een tip, je gemiddelde cadans zou wat hoger kunnen, het zou efficienter zijn om boven de 80 rpm te zitten en het is ook handig om je het nu al aan te leren, zodat het natuurlijk aanvoelt als je naar Limburg afreist.
Groeten[/quote]
Kijk daar kan ik wat mee!
Bedoel je dat ik kleiner moet schakelen. Had 1 tandje over bij de klim, maar ik kon met die versnelling amper rond de 65 komen. Hoe krijg jij dat voor elkaar?
Ik had nog een tip, je gemiddelde cadans zou wat hoger kunnen, het zou efficienter zijn om boven de 80 rpm te zitten en het is ook handig om je het nu al aan te leren, zodat het natuurlijk aanvoelt als je naar Limburg afreist.
Groeten[/quote]
Kijk daar kan ik wat mee!
Bedoel je dat ik kleiner moet schakelen. Had 1 tandje over bij de klim, maar ik kon met die versnelling amper rond de 65 komen. Hoe krijg jij dat voor elkaar?
Bedoel je dat het te zwaar was om 'm boven 65rpm te krijgen, als je lichter schakkelde?
Mijn snelheid afgelopen zomer in de pyreneen was ongeveer zo:
(veel zouden deze uitleg afkeuren omdat ik net met wattage werk, dus is het helemaal niet wetenschappelijk bewijs, maar goed 't is maar ter illustratie)
7-8% ging ik rond de 13/14 km/u, 90rpm en een 30-24 afstelling.
9-10% ging ik rond de 12/13 km/u, 90 rpm en een 30-27 afstelling.
Bij 4-6% reed ik denk ik met 30-24 en dan tussen de 15-17 km/u, als het wat minder steil is, zette ik wat soms wat meer kracht dus weet ik niet meer precies wat de rpm bij die versnelling was, maar ik lette er wel op om boven de 80 te blijven.
Let wel, ik reed 90rpm omdat ik mijn knieen niet wilde overbelasten, dit jaar probeer ik ze meer te ontwikkelen en hoop ik met 80/90 rpm een versnelling hoger te kunnen, of i.p.v. een triple een compact voor te nemen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
EDIT: als tip voor bij de Alp d'huez. Probeer de eerste 2 kilometers met je 30-25 te rijden, met 80-90 rpm, vervolgens wordt het (in het echt) wat minder steil, dan kan je met je 30-24 gaan rijden.
Mijn snelheid afgelopen zomer in de pyreneen was ongeveer zo:
(veel zouden deze uitleg afkeuren omdat ik net met wattage werk, dus is het helemaal niet wetenschappelijk bewijs, maar goed 't is maar ter illustratie)
7-8% ging ik rond de 13/14 km/u, 90rpm en een 30-24 afstelling.
9-10% ging ik rond de 12/13 km/u, 90 rpm en een 30-27 afstelling.
Bij 4-6% reed ik denk ik met 30-24 en dan tussen de 15-17 km/u, als het wat minder steil is, zette ik wat soms wat meer kracht dus weet ik niet meer precies wat de rpm bij die versnelling was, maar ik lette er wel op om boven de 80 te blijven.
Let wel, ik reed 90rpm omdat ik mijn knieen niet wilde overbelasten, dit jaar probeer ik ze meer te ontwikkelen en hoop ik met 80/90 rpm een versnelling hoger te kunnen, of i.p.v. een triple een compact voor te nemen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
EDIT: als tip voor bij de Alp d'huez. Probeer de eerste 2 kilometers met je 30-25 te rijden, met 80-90 rpm, vervolgens wordt het (in het echt) wat minder steil, dan kan je met je 30-24 gaan rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Tsjeetje, wat draai jij een hoog toerental. Ik heb altijd gedacht dat je bij een flinke klim ongeveer 60 a 70 rpm zou moeten draaien (uiteraard ook afhankelijk van je eigen kunnen en voorkeuren).
Maar bij 65 rpm (en 34-24) bij de virtuele beklimming van de Alpe d'Huez houdt het bij mij echt op.
Ik heb een compact crankstel 50/34 voor. Kleinste blad achter 25. Maar hier laat ik nog een kleiner kransje monteren.
Ga toch eens proberen "een hoger toerental" te draaien. Maar alvorens ik jouw prestatie kan leveren zal ik in ieder geval nog flink moeten afvallen (nu 90 kg bij 1.87m) en veel klimkilometers moeten maken.
Die eerste 2 kilometers van de Alpe d'Huez zijn killing of niet?
Maar bij 65 rpm (en 34-24) bij de virtuele beklimming van de Alpe d'Huez houdt het bij mij echt op.
Ik heb een compact crankstel 50/34 voor. Kleinste blad achter 25. Maar hier laat ik nog een kleiner kransje monteren.
Ga toch eens proberen "een hoger toerental" te draaien. Maar alvorens ik jouw prestatie kan leveren zal ik in ieder geval nog flink moeten afvallen (nu 90 kg bij 1.87m) en veel klimkilometers moeten maken.
Die eerste 2 kilometers van de Alpe d'Huez zijn killing of niet?
Ik heb 'm zelf nog nooit gereden, maar afgelopen zomer wel Hautacam, daar zitten ook 2 keer een kilometer met 10% gemiddeld in en verder veel rond de 8 en 9, maar ook een paar stukken 5/6/7, dus hij is niet zo geleidelijk als de Alp, maar qua HM en KM wel hetzelfde. En ik moet zeggen dat alles rond de 9/10% toch wel vrij zwaar was, ik ben 1.84 en weegde toen 75kg.
Er zijn genoeg mensen die met een lagere toerental ook boven komen en het dan ook langer volhouden, ik had het probleem dat ik wel snel boven kwam, maar vervolgens toch wel snel moe was.
Mijn beste prestatie was dan ook de Aspin en vervolgens de Tourmalet via La Mongie, dat zijn maar 2200hm, t.o.v. de Marmotte is dat eigenlijk niet zo veel, maar ik kwam wel aardig snel boven.
Daarom zei ik ook dat ik meer kracht wil ontwikkelen, zodat ik met 80rpm nog sneller omhoog kom.
In ieder geval geloof ik wel dat het goed is om te streven naar 80+, zoals Lance.
Btw, ik was even vergeten dat je een Compact had, dan zou ik zeker aanraden om een 27 en 29 te regelen (ben ik ook van plan), tenzij je stoempend naar boven wil, zoals Ullrich.
Er zijn genoeg mensen die met een lagere toerental ook boven komen en het dan ook langer volhouden, ik had het probleem dat ik wel snel boven kwam, maar vervolgens toch wel snel moe was.
Mijn beste prestatie was dan ook de Aspin en vervolgens de Tourmalet via La Mongie, dat zijn maar 2200hm, t.o.v. de Marmotte is dat eigenlijk niet zo veel, maar ik kwam wel aardig snel boven.
Daarom zei ik ook dat ik meer kracht wil ontwikkelen, zodat ik met 80rpm nog sneller omhoog kom.
In ieder geval geloof ik wel dat het goed is om te streven naar 80+, zoals Lance.
Btw, ik was even vergeten dat je een Compact had, dan zou ik zeker aanraden om een 27 en 29 te regelen (ben ik ook van plan), tenzij je stoempend naar boven wil, zoals Ullrich.