Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nut van een tacx

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 29 jan 2008 23:25

[quote="amateurke"]Zelf zet ik het apparaat (als het droog is) altijd buiten in de tuin voor het hok waar een konijn rond loopt. Heeft dat beestje wat gezelschap en ben ik ook niet zo alleen. Echt spannend wordt het niet want na een uur houd ik het wel voor gezien.[/quote]

Geen zoetsappig verhaal? Ik moet ook nog even een fatsoenlijke plek vinden voor de Tacx, bij gebrek aan een konijn.....
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 30 jan 2008 00:02

Het verschil tussen trainen op de tacx en buiten is, behalve dat het binnen is, je niet hoeft te stoppen voor stoplichten, je vast staat en dus ook geen bewegingen op de fiets zijdelings kan maken.
Voor de rest is het trainen op de tacx hetzelfde te benaderen als het trainen op de weg, of gewoon trainen dus.

Of was dat niet de vraag, want dit plaatste ik enkele dagen geleden op prikpagina
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 30 jan 2008 00:18

[quote="coulthard"]Het verschil tussen trainen op de tacx en buiten is, behalve dat het binnen is, je niet hoeft te stoppen voor stoplichten, je vast staat en dus ook geen bewegingen op de fiets zijdelings kan maken.
Voor de rest is het trainen op de tacx hetzelfde te benaderen als het trainen op de weg, of gewoon trainen dus.

Of was dat niet de vraag, want dit plaatste ik enkele dagen geleden op prikpagina
[/quote]

Met dit verschil dat je hart gratis meer slagen gaat maken om de warmte af te voeren, zo wordt je omslagpunt uitgedrukt in hsf opeens 5-10 slagen hoger. Althans dat is mijn eigen persoonlijke pseudo-wetenschappelijke conclusie... Maar ik kan er mega naast zitten ;-)

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 30 jan 2008 12:55

[quote="Auke"][quote="coulthard"]Het verschil tussen trainen op de tacx en buiten is, behalve dat het binnen is, je niet hoeft te stoppen voor stoplichten, je vast staat en dus ook geen bewegingen op de fiets zijdelings kan maken.
Voor de rest is het trainen op de tacx hetzelfde te benaderen als het trainen op de weg, of gewoon trainen dus.

Of was dat niet de vraag, want dit plaatste ik enkele dagen geleden op prikpagina
[/quote]

Met dit verschil dat je hart gratis meer slagen gaat maken om de warmte af te voeren, zo wordt je omslagpunt uitgedrukt in hsf opeens 5-10 slagen hoger. Althans dat is mijn eigen persoonlijke pseudo-wetenschappelijke conclusie... Maar ik kan er mega naast zitten ;-)
[/quote]

Ik denk dat het nog wel mee valt.
Het gaat immers niet om de wind die je krijgt, dat helpt uiteraard ook wel wat, maar meer om de omgevingswarmte. De wind zorgt er in feite alleen voor dat het zweet sneller weg gaat. Als je binnen dus de verwarming gewoon uitzet dan valt hij wellicht terug naar 17 °C. Daar fiets je op een normale dag in de lente of zomer ook mee.
Vergelijk het met een zomerdag waar de zon fel schijnt, maar ook een stevig windje. Dat voelt aangenaam aan, maar je verbrand net zo snel, als je niet op past.

Ik zou zelfs zeggen dat het omslagpunt iets lager zou kunnen liggen, omdat je op een tacx helemaal stil zit. Op de weg fiets kan je nog iets meer bewegen. Maar goed dat verschil is verwaarloosbaar.

Het omslagpunt is zowiezo een wat waardeloze uitdrukking, je kan beter spreken over het omslaggebied. In dat geval valt het verschil tussen HsO op de tacx en op de weg ruim binnen de marge.
Het gaat immers om het aantal spieren dat je gebruikt, dat ligt bij de tacx of op de weg vrijwel gelijk, zo niet helemaal gelijk.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 30 jan 2008 13:05

[quote="coulthard"]Het gaat immers om het aantal spieren dat je gebruikt, dat ligt bij de tacx of op de weg vrijwel gelijk, zo niet helemaal gelijk.[/quote]
Ik heb het idee dat je buiten een groter aantal spieren gebruikt. De spieren om te sturen en de (coordinatie)spieren 'om niet om te vallen'.

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 30 jan 2008 14:01

het voordeel van een Tacx ergotrainer is dat je kan zien hoeveel vermogen (Watt) je levert en dit af kan zetten tegen je hartslag (HR). Zo kan je een betere indicatie van je vormpeil krijgen dan door alleen naar je HR te kijken. Deze (je HR) is namelijk ook afhankelijk van lichaamstemperatuur, gezondheid etc.

Er zullen zeker verschillen zijn tussen op een Ergometer rijden en buiten rijden. Of deze zo duidelijk terug te zien zijn in HR zoals Auke zegt weet ik niet. Dan zou je eigenlijk je HR bij een bepaald vermogen op een ergometer moeten vergelijken met je HR buiten bij hetzelfde vermogen. Oftewel dan zou je aan de SRM moeten om dit uit te zoeken.

Wanneer er zo een verschil zou bestaan, moet je hier natuurlijk rekening mee houden wanneer je op een Tacx fietstrainer (dus zonder vermogen indicatie) op basis van je HR gaat trainen. Wil je echt op zeker spelen, blijf dan tijdens deze trainingen ruim binnen je zones, bijvoorbeeld 5 slagen onder de bovengrens van je zone.

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 30 jan 2008 14:19

[quote="coulthard"]...
Ik zou zelfs zeggen dat het omslagpunt iets lager zou kunnen liggen, omdat je op een tacx helemaal stil zit. Op de weg fiets kan je nog iets meer bewegen. Maar goed dat verschil is verwaarloosbaar.

[/quote]

Ik snap het allemaal niet zo goed meer, maar ik ben dus ook een leek op dit gebied vandaar deze vraag.
Auke denkt dat het omslagpunt (gebied) hoger zou kunnen liggen op de Tacx, Coulthard denkt dat het misschien lager ligt.

Als je minder beweegt op de Tacx zou ik denken dat je omslagpunt dan hoger komt te liggen, omdat je meer energie kan leveren daar waar het nodig is, je benen dus. Op de weg gebruik je meer spieren (bijv. om je evenwicht te bewaren) waardoor je ahw minder reserve hebt voor het trappen. Of redeneer ik hier helemaal verkeerd?

Wat ik altijd op de Tacx merk is dat ik bij eenzelfde inspanning als op de weg (gevoelsmatig) een hogere hartslag heb dan op de weg. Anders gezegd, als ik op de Tacx op mijn omslagpunt fiets (ongeveer 165) dan kan ik dat veel langer volhouden dan op de weg. Het lijkt alsof mijn omslagpunt op de weg lager ligt.
Hoe is dit te verklaren?
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 jan 2008 14:23

[quote="Auke"]Met dit verschil dat je hart gratis meer slagen gaat maken om de warmte af te voeren (..)[/quote]

[quote="coulthard"]Ik denk dat het nog wel mee valt. Het gaat immers niet om de wind die je krijgt, dat helpt uiteraard ook wel wat, maar meer om de omgevingswarmte. De wind zorgt er in feite alleen voor dat het zweet sneller weg gaat (..)[/quote]

Beste Couldhard, ik heb je hoog (heel hoog) zitten, maar dit is aantoonbaar onjuist. Een mens zweet (enkel) om aftekoelen. Door een combinatie van wind en zweet koel je harder af. Dus als je geen ventilator op je toeter zet (zoals wij thuis) raak je al tacxend sneller oververhit dan in de buitenlucht, omdat je lichaam zijn warmte niet kwijt kan.

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 30 jan 2008 15:30

Hallo,

Wie kan me vertellen met welke slope(weerstand) je draait op de Tacx, als je D1, of D2 wil simuleren, dus zo'n 2 uur lang fietsen?
En welk verzet is aan te bevelen??
Bandenspanning heb ik vrij hard; zo'n 5 bar.
Is het inderdaad zo dat 2 uur op de Tacx, vergelijkbaar is met 3 uur "gewoon" buiten fietsen?? Inderdaad hoef je nooit te stoppen(stoplicht,brug), dat is wel zo.
Iemand zei dat laatst op dit forum, had ie gelezen.

groetjes,

schuberth

gzomer
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2007 00:44

gzomer 30 jan 2008 22:54

Yboli, wat je hier aangeeft is puur persoonlijk, namelijk afhankelijk van je eigen hartslagzones, getraindheid en gewenste trapfrequentie; de weerstand op de tacx is daarvan een afgeleide.

Anders gezegd, jij hebt er helaas helemaal niks aan dat ik op 230w op de flow met 105 rpm met hartslag 115-120 met bandenspanning 8 bar een D1-training van 2 uur doe.

Je zult dus zelf moeten ervaren hoe je op een tacx in je D1- of D2-zone komt/blijft.

Helaas weet ik niet hoe het verschil tussen tacx en buiten zit; of tacx inderdaad overeenkomt met langere duur buiten.

Hoop dat je er iets mee kan.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 30 jan 2008 23:30

[quote="soloist"][quote="coulthard"]...
Ik zou zelfs zeggen dat het omslagpunt iets lager zou kunnen liggen, omdat je op een tacx helemaal stil zit. Op de weg fiets kan je nog iets meer bewegen. Maar goed dat verschil is verwaarloosbaar.

[/quote]

Ik snap het allemaal niet zo goed meer, maar ik ben dus ook een leek op dit gebied vandaar deze vraag.
Auke denkt dat het omslagpunt (gebied) hoger zou kunnen liggen op de Tacx, Coulthard denkt dat het misschien lager ligt.

Als je minder beweegt op de Tacx zou ik denken dat je omslagpunt dan hoger komt te liggen, omdat je meer energie kan leveren daar waar het nodig is, je benen dus. Op de weg gebruik je meer spieren (bijv. om je evenwicht te bewaren) waardoor je ahw minder reserve hebt voor het trappen. Of redeneer ik hier helemaal verkeerd?

Wat ik altijd op de Tacx merk is dat ik bij eenzelfde inspanning als op de weg (gevoelsmatig) een hogere hartslag heb dan op de weg. Anders gezegd, als ik op de Tacx op mijn omslagpunt fiets (ongeveer 165) dan kan ik dat veel langer volhouden dan op de weg. Het lijkt alsof mijn omslagpunt op de weg lager ligt.
Hoe is dit te verklaren?[/quote]

Dat idee heb ik dus ook.... Heeft ook met gewenning te maken, maar stel dat je zowel binnen als buiten fietsen evenveel gewend bent, dan zijn de spiergroepen die je buiten gebruikt evenveel getraind als de spiergroepen die je binnen gebruikt.

Ik denk dus dat je hartspier harder moet werken in een windstille binnenruimte om de warmte kwijt te raken (zeg maar vooral merkbaar na 15 a 20 minuten). Deze extra hartslagen zijn dus niet het gevolg van je inspanningen die plaatsvinden in je beenspieren, maar het gevolg van het kwijtraken van warmte die je niet kwijtraakt maar blijft hangen rondom je lichaam (een ventilator zou dat dus kunnen voorkomen, zoals dat ook wordt voorkomen wanneer je in de buitenlucht fietst en op een natuurlijke manier door je windsnelheid afkoelt). De steadystate in je beenspieren blijft natuurlijk gelijk (is mijn stelling); bij een bepaalde inspanning zul je in evenwicht blijven qua geproduceerd en afgevoerd melkzuur (stel die hsf is 180 in de buitenlucht). Dan komen er nog een paar extra hartslagen bij als je op de tacx traint en die warmte zelf moet zien af te voeren, namelijk via zweten en een extra aantal hartslagen, vandaar dat ik denk dat je hsf langzamerhand oploopt naarmate je langere tijd op de tacx zit.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 31 jan 2008 01:25

[quote="yboli"]Hallo,

Wie kan me vertellen met welke slope(weerstand) je draait op de Tacx, als je D1, of D2 wil simuleren, dus zo'n 2 uur lang fietsen?
En welk verzet is aan te bevelen??
Bandenspanning heb ik vrij hard; zo'n 5 bar.
Is het inderdaad zo dat 2 uur op de Tacx, vergelijkbaar is met 3 uur "gewoon" buiten fietsen?? Inderdaad hoef je nooit te stoppen(stoplicht,brug), dat is wel zo.
Iemand zei dat laatst op dit forum, had ie gelezen.

groetjes,

schuberth[/quote]

Dat zul je echt zelf moeten uitzoeken. Je moet je eigen zones bepalen (dmv tests, die je ook zelf kan uitvoeren), dan wordt trainen met een hartslagmeter een must. Omwentelingen liggen over het algemeen zo tussen de 90 en 110. Zelf fiets ik altijd met vrij veel omwentelingen per minuut.

Over de vet gedrukte opmerking: waarom zou dit zo zijn? Ik heb er zelf ook even met die vraag gezeten, maar als je in je zones traint, is trainen op de tacx hetzelfde als 'buiten' fietsen (afgezien van stuurmanskunsten e.d.).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie