Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

peugeot fixie project - nieuwe foto's

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 16 feb 2011 01:21

[quote="Capt. Obvious"]Nu je het over bochtenwerk hebt snap ik gelijk het probleem dat je aankaart.
Het sturen van een fiets is immers voor '95%' gebaseerd op het 'omvallen'
van de band en maar een klein beetje op daadwerkelijke stuuruitslag.
En met een wiel dat uit het midden staat, in dit geval wat meer naar de rechterzijde,
zal je dus makkelijker de ene kant, rechtsaf in dit geval, op gaan dan de andere kant.

En ongelijk kan ik je dus niet geven.

Verder zeg ik nog wel tegen Marsfiets, probeer het even een bocht of 3.
Kost je maximaal 10 minuten en geen geld;
wellicht valt de mate van uit het midden staan mee en wellicht ook niet.

En ik ga het binnenkort zelf ook uitproberen.
(afhankelijk van beschikbare tijd en wat de onderdelenbak mij brengt(Y))[/quote]

Precies! Kijk maar, het is denk ik best een leuke proef om eens te doen. Ik gok dat je zult schrikken van wat een paar mm uitmaakt, maar om heel eerlijk te zijn heb ik het ook nooit zelf geprobeerd :-)

pieterpieter
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:54

pieterpieter 22 feb 2011 12:35

Die laatste twee zijn goede tips, dank.

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 12 mar 2011 20:18

Update - het schiet al lekker op!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jacksshadow op 11 nov 2011 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
rule #5

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 13 mar 2011 13:45

Zo, even een korte beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden en bestelde onderdelen van de afgelopen tijd. Bij singlespeed.nl een achterwiel laten spaken met de peugeot blokjes :-) en tevens een zadel besteld. Voorwiel had ik nog liggen (beetje hol geremd, maar ok) uit een oud wielsetje.
Tussendoor alle losse onderdelen (zadelpen, stuurpen, crank, tandwiel) een poetsbeurt gegeven en gisteren alles gemonteerd. De kettinglijn is door het plaatsen van het voortandwiel achter de crank i.p.v. voor de crank behoorlijk recht komen te lopen (max. 1 à 2 mm afwijking, lastig te bepalen).

Nog resterend: voorrem plaatsen, wellicht stuur vervangen (dit is wel erg smal, en bij nadere inspectie gebleken dat het stuur licht verbogen is door valpartij), stuurlint erop, power straps op de trappers en dan is ie good to go!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jacksshadow op 06 feb 2016 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
rule #5

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 13 mar 2011 14:18

Heel mooi geworden!!
ooit allemaal op een Scalpel

autobianchi
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 okt 2010 20:26

autobianchi 13 mar 2011 18:49

Ik vind die blokjes in het achterwiel geniaal!
Slaan we door of gaan we af!?

k.j.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 apr 2009 10:54

k.j. 13 mar 2011 23:44

erg mooi geworden! Frame lijkt wel nieuw!

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 16 mar 2011 17:03


jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 16 mar 2011 17:19

Afbeelding

En deze schoenen haha:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jacksshadow op 11 nov 2011 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
rule #5

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 23 mar 2011 10:01

Beste lezers / deskundigen, ik heb toch nog een vraagje over de kettinglijn. Na nameten blijkt dat het voorblad 39 mm uit het hart van het bracket staat, en het kransje op het achterwiel 42 mm. Nu viel mij op dat de tanden op het achterkransje excentrisch staan tov de schroefdraad. De tanden staan aan de buitenzijde, dus van de spaken af.
Mijn vraag is nu: kan ik het kransje loshalen en omzetten (dus met de tandjes aan de spaakzijde) of loop ik dan tegen onvoorziene problemen aan?
rule #5

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 23 mar 2011 12:11

Waar ik aan zat te denken, is het voorblad net meer naar buiten plaatsen mbv een spacer.
Als je toevallig nog de oren hebt van het kleinere tandwiel (daar waar de bladboutjes door moeten), dan zou ik (indien je het niet meer gebruikt) die oren afzagen en terug tussen voegen aan de voorkant. Deze zijn perfect 2-3mm dik. En dan kun je terug je oude bladboutjes van je 2versnellingsvoorblad gebruiken.
Het is een alternatieve oplossing, mss dat er iemand met wat anders komt opdraven!

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 23 mar 2011 13:10

Dat is nu het probleem (wat ik hierboven niet goed geschetst heb..), het voorblad is al aan de binnenzijde van de crank gemonteerd. Ik kan het met spacers dus alleen verder naar binnen zetten, maar dat is dus niet de oplossing.
Ik kan natuurlijk ook de trapaslengte aanpassen, maar de kortste klap leek hier het omdraaien van het achterkransje, maar ik weet niet of dit mogelijk is (vanavond maar eens loshalen en proberen :-))
rule #5

Plaats reactie