Pagina 3 van 5

Geplaatst: 16 feb 2011 01:21
door mda1
[quote="Capt. Obvious"]Nu je het over bochtenwerk hebt snap ik gelijk het probleem dat je aankaart.
Het sturen van een fiets is immers voor '95%' gebaseerd op het 'omvallen'
van de band en maar een klein beetje op daadwerkelijke stuuruitslag.
En met een wiel dat uit het midden staat, in dit geval wat meer naar de rechterzijde,
zal je dus makkelijker de ene kant, rechtsaf in dit geval, op gaan dan de andere kant.

En ongelijk kan ik je dus niet geven.

Verder zeg ik nog wel tegen Marsfiets, probeer het even een bocht of 3.
Kost je maximaal 10 minuten en geen geld;
wellicht valt de mate van uit het midden staan mee en wellicht ook niet.

En ik ga het binnenkort zelf ook uitproberen.
(afhankelijk van beschikbare tijd en wat de onderdelenbak mij brengt(Y))[/quote]

Precies! Kijk maar, het is denk ik best een leuke proef om eens te doen. Ik gok dat je zult schrikken van wat een paar mm uitmaakt, maar om heel eerlijk te zijn heb ik het ook nooit zelf geprobeerd :-)

Geplaatst: 22 feb 2011 12:35
door pieterpieter
Die laatste twee zijn goede tips, dank.

Geplaatst: 12 mar 2011 20:18
door jacksshadow
Update - het schiet al lekker op!

Afbeelding

Geplaatst: 13 mar 2011 13:45
door jacksshadow
Zo, even een korte beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden en bestelde onderdelen van de afgelopen tijd. Bij singlespeed.nl een achterwiel laten spaken met de peugeot blokjes :-) en tevens een zadel besteld. Voorwiel had ik nog liggen (beetje hol geremd, maar ok) uit een oud wielsetje.
Tussendoor alle losse onderdelen (zadelpen, stuurpen, crank, tandwiel) een poetsbeurt gegeven en gisteren alles gemonteerd. De kettinglijn is door het plaatsen van het voortandwiel achter de crank i.p.v. voor de crank behoorlijk recht komen te lopen (max. 1 à 2 mm afwijking, lastig te bepalen).

Nog resterend: voorrem plaatsen, wellicht stuur vervangen (dit is wel erg smal, en bij nadere inspectie gebleken dat het stuur licht verbogen is door valpartij), stuurlint erop, power straps op de trappers en dan is ie good to go!

Afbeelding

Geplaatst: 13 mar 2011 14:18
door velolove
Heel mooi geworden!!

Geplaatst: 13 mar 2011 18:49
door autobianchi
Ik vind die blokjes in het achterwiel geniaal!

Geplaatst: 13 mar 2011 23:44
door k.j.
erg mooi geworden! Frame lijkt wel nieuw!

Geplaatst: 16 mar 2011 17:03
door aapje

Geplaatst: 16 mar 2011 17:19
door jacksshadow
Afbeelding

En deze schoenen haha:
Afbeelding

Kettinglijn

Geplaatst: 23 mar 2011 10:01
door jacksshadow
Beste lezers / deskundigen, ik heb toch nog een vraagje over de kettinglijn. Na nameten blijkt dat het voorblad 39 mm uit het hart van het bracket staat, en het kransje op het achterwiel 42 mm. Nu viel mij op dat de tanden op het achterkransje excentrisch staan tov de schroefdraad. De tanden staan aan de buitenzijde, dus van de spaken af.
Mijn vraag is nu: kan ik het kransje loshalen en omzetten (dus met de tandjes aan de spaakzijde) of loop ik dan tegen onvoorziene problemen aan?

Geplaatst: 23 mar 2011 12:11
door marsfiets
Waar ik aan zat te denken, is het voorblad net meer naar buiten plaatsen mbv een spacer.
Als je toevallig nog de oren hebt van het kleinere tandwiel (daar waar de bladboutjes door moeten), dan zou ik (indien je het niet meer gebruikt) die oren afzagen en terug tussen voegen aan de voorkant. Deze zijn perfect 2-3mm dik. En dan kun je terug je oude bladboutjes van je 2versnellingsvoorblad gebruiken.
Het is een alternatieve oplossing, mss dat er iemand met wat anders komt opdraven!

Geplaatst: 23 mar 2011 13:10
door jacksshadow
Dat is nu het probleem (wat ik hierboven niet goed geschetst heb..), het voorblad is al aan de binnenzijde van de crank gemonteerd. Ik kan het met spacers dus alleen verder naar binnen zetten, maar dat is dus niet de oplossing.
Ik kan natuurlijk ook de trapaslengte aanpassen, maar de kortste klap leek hier het omdraaien van het achterkransje, maar ik weet niet of dit mogelijk is (vanavond maar eens loshalen en proberen :-))