Hoi,
Sorry maar je droomt echt wel luidop.
Helemaal niet, ik probeer gewoon de feiten op een rijtje te zetten. Ik heb nochtans geen beslissing genomen...
Het is niet omdat de Campa Hyperon (1 setje) het 100.000 km volhoudt dat plotsklaps alle nadelen van carbon clinchervelgen verdwenen zijn, toch?
Dat is waar; aan de andere kant rijden er steeds meer full-carbon clincher wielen rond en de klachten die je hoort zijn minimaal als de diverse forums leest. Wat wel zo is, dat full-carbon wielen van oudsher een slechte naam hebben omdat in het verleden problemen mee zijn geweest. Een probleem waar veel producten, bijvoorbeeld ook de Stronglight cranks, mee te kampen hebben. Neemt niet weg dat de velgrand een kwetsbaar punt is, dat ben ik met je eens.
Daarnaast zit alle extra gewicht nog eens pal aan de periferie wat de inertie niet ten goede komt. Een extra tube in de achterzak heeft niet hetzelfde effect als datzelfde gewicht om je velg, wat die simpletons met hun berekeningen ook mogen beweren.
Eens, al is het verschil natuurlijk vrij klein.
Ook om 40g tubelijm op je velgen te smeren moet je al flink wat jaren lijmlagen gaan opstapelen.
Eens.
Met het verschil aan in het lab gemeten rolweerstand tussen een tube en een band moet je echt niet teveel hoera gaan kraaien. In praktijk blijft daar weinig van overeind als de verschillen niet al te groot zijn. Ik bedoel maar, gemeten rolweerstand alleen zegt niet echt veel hoe de band zich op de weg gedraagt. Lager is beter maar niet ten koste van al het andere.
Als ik het dan even mag samenvatten: de verschillen in rolweerstand zijn gewoon te verwaarlozen. Voor wat betreft rijgedrag wint de tube het.
Ik rij in geen geval met een zakrekenmachientje rond maar door de maximale druk (+/- 8bar) blijft en je bandenkeuze beperkt en het maximale gewicht van de rijder. Die lage theoretische rolweerstand kan je dus wel al goed vergeten.
Hangt zoals je zelf al aangeeft van berijder af. Zelf weeg ik 78 kg en zal nooit meer dan 8 bar willen (doe ik nu ook al niet). Voor mij dus geen beperking.
Met tubes kan je nog altijd de rolweerstand verlagen als je dat wil door de bandendruk te verhogen. In alle geval geen velg die je daarvan weerhoudt.
Eens, maar zie boven.
Ah, en nu de doodsteek....Die lage rolweerstand van die bandjes is wel gemeten met een mooi latexbibaatje erin, he. Nu, dat mag je niet gebruiken bij je carbonvelgen voor bandjes. Je kan dus die rolweerstand op je buik schrijven. Trouwens, hoeveel van die draadband fanatici rijden er eigenlijk nog met die ouderwetse en lastige latexbibas?
Naast mezelf niet zo erg veel vermoed ik zo.
Klopt. Meen ergens anders ooit gelezen te hebben dat een latex binnenbandje 7 W scheelde. Als we alles bij elkaar optellen zijn de verschillen gewoon minimaal (zoals eerder opgemerkt). Komt nog eens bij dat de data toch niet betrouwbaar zijn (zoals je zelf al aanhaalt). De waarheid zal wel ergens in het midden liggen en wat die waarheid ook is: de verschillen zijn erg klein en ik kan me niet voorstellen dat zulke minime verschillen voelbaar zijn. De draadbandjes anno 2008 zijn in ieder geval zo goed geworden dat het duidelijke rolweerstandvoordeel dat tubes ooit hadden in ieder geval verleden tijd is.
En het verschil tussen twee verschillende banden/tubes van een fabrikant lap je toch aan je laars. Trouwens, om welke uitvoering ven de Conti Comp ging het? Niet de laatste met Vectran, da's wel zeker. D'as dus appelen met peren gaan vergelijken. Tubes met draadbanden vergelijken is dat hoedanook altijd.
Ik had ook de Conti GP4000s tube kunnen nemen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de berekening heel anders uitgepakt zou zijn.
Nu hoef je maar eens een band oppompen van zo'n carbonnen draadvelg. Met de schrik om het hart hoor je het kraken en kreunen.
Zonder aan jouw expertise te willen twijfelen: eerst zien dan geloven.
Ik ken geen fabrikant die je een nieuwe velg bezorgt als ie maar een flauw vermoeden heeft dat er schade door overdruk is ontstaan.
Klopt, maar zoals opgemerkt is overdruk geen issue (hoger dan 8 bar ga ik toch niet).
Doe daar dan bij dat je bij lekrijden op twee carbonnen schaatsjes komt te staan en dan heb ik allang gepast voor dit soort nonsens.
Eens. Nuance: de keren dat ik niet ruim vantevoren doorheb dat ik lekrij zijn op één hand, of beter gezegd op één vinger te tellen, namelijk toen ik met een latex binnenband de afdaling van de Giau afreed (achteraf natuurlijk niet slim).
Je vergeet er ook bij te vermelden dat die clinchervelgen ook nog eens een flink stuk duurder zijn. Met het prjsverschil koop je alvast een mooi setje tubes....
Klopt, maar dat kostenvoordeel heb je vrij snel terugverdiend met clinchers. Natuurlijk kun je de meeste tubes repareren, maar neem dan ook je eigen tijd mee in de berekening. Bovendien is niet iedereen zo handig... Voor de meesten zijn tubes gewoon duurder, feit. Overigens zijn de kosten geen issue voor mij hoor, die paar tientjes zullen me jeuken.
Neen, met de tubeversie zit je beter op alle gebied.
Het ligt - in mijn ogen - iets genuanceerder.