Pagina 3 van 7

Geplaatst: 16 jan 2008 23:56
door rabbit
havana schreef:Waar dan, Rabbit (post eens een linkje).
http://www.dewielershop.nl Corima Aero+ is daar 999 tubeversie,draadversie 1099

Overigens zijn de Corima Aero+ voor clinchers dan wel aanzienlijk goedkoper (1100 euro). Deze beschikken dan wel niet over DT Swiss naven en spaken, maar dan nog, slecht is het allesinds niet lijkt me. Ze zijn wel ietsjes zwaarder.

Online kun je ze bij Amerikaanse webshops vinden voor c.a. $ 2200.-, met de huidige dollarkoers zo'n € 1500, invoerrechten en douanekosten niet meegerekend.

[edit]
De DV46C in Engeland kunnen vinden voor (omgerekend) € 1607.- (link).

Geplaatst: 17 jan 2008 10:41
door havana
Sharkman 1 schreef:Goede prijs. Vanaf 80 kg zou je de 20/24 versie moeten kiezen. De andere variant houdt wel maar voelt voor zwaardere rijders wat minder strak aan.


Sharkman, hoe zie jij de vergelijking tussen de Corima Aero+ (clincher) en de Reynolds DV46C wielen?

Geplaatst: 17 jan 2008 12:40
door sharkman113
Als je optisch kunt leven met de Corima's zou ik daarvoor gaan (stuk goedkoper). Overall vindt ik de Reynolds net een trapje hoger staan.

Geplaatst: 17 jan 2008 15:23
door janjr
Ik heb de 16/20 spaken versie voor een gewicht van 63kg. Geen enkel probleem met stijfheid van de wielen in volle sprint. Met de Ksyrium ES set , op hetzelfde frame, durft het achterwiel al wel eens tegen de remblokjes wrijven; niet zo bij de Reynolds.
Corima oogt volgens mij iets mooier; je ziet duidelijk de carbon-weave en is afgewerkt met een glanzende clear coat. Reynolds doet dit niet om verder gewicht te besparen (nartuurlijk betekenen deze paar grammetjes minder helemaal niets; het zit allemaal in je hoofd...en dat is ook niet onbelangrijk).

Geplaatst: 17 jan 2008 17:22
door fdegrove
Hoi,

Corima velgen zijn niet gelakt maar gepolijst. Of je de 12K weving mooi vindt is uiteraard een kwestie van smaak.
De nieuwere Corima Aero doen het trouwens uitstekend in de windtunneltest :21W opgenomen vermogen bij 50km/u is niet mis. (tube versie)
Ik heb geen idee hoe de Reynolds hier scoren. In ieder geval koop je met het verschil in prijs al aardig wat bandjes/tubes.
Als je voor de draadversie gaat (waarom eigenlijk?) dan moet je wel niet te zwaar wegen en niet geven om de dubbele gewichtsbesparing banden-velgen om nog te zwijgen van de veel hogere kwetsbaarheid van dit soort volcarbon draadvelgen....

De nieuwe Corima stickers lijken trouwens sterk geinspireerd op de Reynolds. Mooi maar verre van origineel.

Ciao, ;)

Geplaatst: 17 jan 2008 17:46
door havana
Qua gewicht toch even uitgerekend:

- Clinchervelg = 2x100 gram zwaarder
- lijm en velglint strepen we voor het gemak even tegen elkaar weg

Een Conti GP4000s met een Continental Supersonic binnenband komt op 210 gr + 53 gr = 263 gr.
Een Conti Comp 22 mm tube komt op 260 gram.

Totaal gewicht clinchers komt op (2x263)+53 = 579 gr
Totaal gewicht tubes komt op 3x 260 = 780 gr
of als je kiest voor Vittoria Pitstop kom je op (2x260) + 70 gr = 590 gr

Gewichtsvoordeel tubes (extra tube meenemen) = 200 - (780-579) = -1 gr
Gewichtsvoordeel tubes (met Pitstop) 200 - (590-579) = 189 gr

Dat voor wat betreft het gewicht. Afhankelijk van de gekozen plakmethode dus -1 à 190 gram. Eenzelfde berekening kun je maken voor de rolweerstand (zie topic elders), hier wint de GP4000 het met 14W van de Conti Comp. (Een deel van) de gewichtswinst pak je dus weer terug door de verminderde rolweerstand.

De velgrand van de clincherversie is inderdaad kwestbaarder, toch deed Tour laatst een duurtest met Campa Hyperon clincher. Wielen zagen er na 100.000 km (!) nog perfect uit. De techniek lijkt er dus klaar voor.

Geplaatst: 17 jan 2008 19:58
door fdegrove
Hoi,

Sorry maar je droomt echt wel luidop.

Het is niet omdat de Campa Hyperon (1 setje) het 100.000 km volhoudt dat plotsklaps alle nadelen van carbon clinchervelgen verdwenen zijn, toch?

Daarnaast zit alle extra gewicht nog eens pal aan de periferie wat de inertie niet ten goede komt.
Een extra tube in de achterzak heeft niet hetzelfde effect als datzelfde gewicht om je velg, wat die simpletons met hun berekeningen ook mogen beweren.
Ook om 40g tubelijm op je velgen te smeren moet je al flink wat jaren lijmlagen gaan opstapelen.
Met het verschil aan in het lab gemeten rolweerstand tussen een tube en een band moet je echt niet teveel hoera gaan kraaien. In praktijk blijft daar weinig van overeind als de verschillen niet al te groot zijn.
Ik bedoel maar, gemeten rolweerstand alleen zegt niet echt veel hoe de band zich op de weg gedraagt. Lager is beter maar niet ten koste van al het andere.

Ik rij in geen geval met een zakrekenmachientje rond maar door de maximale druk (+/- 8bar) blijft en je bandenkeuze beperkt en het maximale gewicht van de rijder. Die lage theoretische rolweerstand kan je dus wel al goed vergeten.

Met tubes kan je nog altijd de rolweerstand verlagen als je dat wil door de bandendruk te verhogen. In alle geval geen velg die je daarvan weerhoudt.
Ah, en nu de doodsteek....Die lage rolweerstand van die bandjes is wel gemeten met een mooi latexbibaatje erin, he.
Nu, dat mag je niet gebruiken bij je carbonvelgen voor bandjes. Je kan dus die rolweerstand op je buik schrijven.
Trouwens, hoeveel van die draadband fanatici rijden er eigenlijk nog met die ouderwetse en lastige latexbibas?
Naast mezelf niet zo erg veel vermoed ik zo.
En het verschil tussen twee verschillende banden/tubes van een fabrikant lap je toch aan je laars. Trouwens, om welke uitvoering ven de Conti Comp ging het? Niet de laatste met Vectran, da's wel zeker. D'as dus appelen met peren gaan vergelijken. Tubes met draadbanden vergelijken is dat hoedanook altijd.

Nu hoef je maar eens een band oppompen van zo'n carbonnen draadvelg. Met de schrik om het hart hoor je het kraken en kreunen.
Ik ken geen fabrikant die je een nieuwe velg bezorgt als ie maar een flauw vermoeden heeft dat er schade door overdruk is ontstaan.
Doe daar dan bij dat je bij lekrijden op twee carbonnen schaatsjes komt te staan en dan heb ik allang gepast voor dit soort nonsens.

Je vergeet er ook bij te vermelden dat die clinchervelgen ook nog eens een flink stuk duurder zijn. Met het prjsverschil koop je alvast een mooi setje tubes....:)

Neen, met de tubeversie zit je beter op alle gebied.

Ciao, ;)

Geplaatst: 17 jan 2008 23:48
door spietpiet
fdegrove schreef: Ah, en nu de doodsteek....Die lage rolweerstand van die bandjes is wel gemeten met een mooi latexbibaatje erin, he.
Nu, dat mag je niet gebruiken bij je carbonvelgen voor bandjes. Je kan dus die rolweerstand op je buik schrijven.



Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.
Wat is de reden ?

Geplaatst: 18 jan 2008 02:21
door fdegrove
Hoi,

Door hitte ontwikkeling aan de velgflanken kan de latexbinnenband ontploffen.
Zie technische info Campagnolo Hyperon Ultra (draad) pagina 3 of ook nog technische info Corima Aero, Aero + en Winium voor draadbanden.
Dit geldt dus algemeen voor carbonvelgen voor draadbanden met carbon remvlak.

Ciao, ;)

Geplaatst: 18 jan 2008 09:39
door sharkman113
Bedenkt wel dat dit op een testbank zonder rijkoeling is gemeten. In de praktijk kan het inderdaad gebeuren dat een rijder met een slechte remtechniek in de Alpen een probleem krijgt. Een dergelijke rijder zou ik ook met Alu velgen overingens ook geen Latex aanbevelen.
En om te relatieveren: diezelfde rijder heeft ook met Carbon tubevelgen niets in de Alpen te zoeken. Door de mindere remwerking moet je beter timen en als je die techniek niet beheerst wil je echt niet de Alpen in met een setje lightweights, Bora's o.i.d......

Heb ooit in een setje hyperons gezien dat in twee alpenritten bijna volledig was doorgeremd..... Dat licht dus echt niet aan de velgen maar wel aan de eigenaar die in de afdaling permanent "met de rem erop" heeft gereden.

Geplaatst: 18 jan 2008 12:27
door havana
Hoi,

Sorry maar je droomt echt wel luidop.
Helemaal niet, ik probeer gewoon de feiten op een rijtje te zetten. Ik heb nochtans geen beslissing genomen...
Het is niet omdat de Campa Hyperon (1 setje) het 100.000 km volhoudt dat plotsklaps alle nadelen van carbon clinchervelgen verdwenen zijn, toch?
Dat is waar; aan de andere kant rijden er steeds meer full-carbon clincher wielen rond en de klachten die je hoort zijn minimaal als de diverse forums leest. Wat wel zo is, dat full-carbon wielen van oudsher een slechte naam hebben omdat in het verleden problemen mee zijn geweest. Een probleem waar veel producten, bijvoorbeeld ook de Stronglight cranks, mee te kampen hebben. Neemt niet weg dat de velgrand een kwetsbaar punt is, dat ben ik met je eens.
Daarnaast zit alle extra gewicht nog eens pal aan de periferie wat de inertie niet ten goede komt. Een extra tube in de achterzak heeft niet hetzelfde effect als datzelfde gewicht om je velg, wat die simpletons met hun berekeningen ook mogen beweren.
Eens, al is het verschil natuurlijk vrij klein.
Ook om 40g tubelijm op je velgen te smeren moet je al flink wat jaren lijmlagen gaan opstapelen.
Eens.
Met het verschil aan in het lab gemeten rolweerstand tussen een tube en een band moet je echt niet teveel hoera gaan kraaien. In praktijk blijft daar weinig van overeind als de verschillen niet al te groot zijn. Ik bedoel maar, gemeten rolweerstand alleen zegt niet echt veel hoe de band zich op de weg gedraagt. Lager is beter maar niet ten koste van al het andere.
Als ik het dan even mag samenvatten: de verschillen in rolweerstand zijn gewoon te verwaarlozen. Voor wat betreft rijgedrag wint de tube het.
Ik rij in geen geval met een zakrekenmachientje rond maar door de maximale druk (+/- 8bar) blijft en je bandenkeuze beperkt en het maximale gewicht van de rijder. Die lage theoretische rolweerstand kan je dus wel al goed vergeten.
Hangt zoals je zelf al aangeeft van berijder af. Zelf weeg ik 78 kg en zal nooit meer dan 8 bar willen (doe ik nu ook al niet). Voor mij dus geen beperking.
Met tubes kan je nog altijd de rolweerstand verlagen als je dat wil door de bandendruk te verhogen. In alle geval geen velg die je daarvan weerhoudt.
Eens, maar zie boven.
Ah, en nu de doodsteek....Die lage rolweerstand van die bandjes is wel gemeten met een mooi latexbibaatje erin, he. Nu, dat mag je niet gebruiken bij je carbonvelgen voor bandjes. Je kan dus die rolweerstand op je buik schrijven. Trouwens, hoeveel van die draadband fanatici rijden er eigenlijk nog met die ouderwetse en lastige latexbibas?
Naast mezelf niet zo erg veel vermoed ik zo.
Klopt. Meen ergens anders ooit gelezen te hebben dat een latex binnenbandje 7 W scheelde. Als we alles bij elkaar optellen zijn de verschillen gewoon minimaal (zoals eerder opgemerkt). Komt nog eens bij dat de data toch niet betrouwbaar zijn (zoals je zelf al aanhaalt). De waarheid zal wel ergens in het midden liggen en wat die waarheid ook is: de verschillen zijn erg klein en ik kan me niet voorstellen dat zulke minime verschillen voelbaar zijn. De draadbandjes anno 2008 zijn in ieder geval zo goed geworden dat het duidelijke rolweerstandvoordeel dat tubes ooit hadden in ieder geval verleden tijd is.
En het verschil tussen twee verschillende banden/tubes van een fabrikant lap je toch aan je laars. Trouwens, om welke uitvoering ven de Conti Comp ging het? Niet de laatste met Vectran, da's wel zeker. D'as dus appelen met peren gaan vergelijken. Tubes met draadbanden vergelijken is dat hoedanook altijd.
Ik had ook de Conti GP4000s tube kunnen nemen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de berekening heel anders uitgepakt zou zijn.
Nu hoef je maar eens een band oppompen van zo'n carbonnen draadvelg. Met de schrik om het hart hoor je het kraken en kreunen.
Zonder aan jouw expertise te willen twijfelen: eerst zien dan geloven.
Ik ken geen fabrikant die je een nieuwe velg bezorgt als ie maar een flauw vermoeden heeft dat er schade door overdruk is ontstaan.
Klopt, maar zoals opgemerkt is overdruk geen issue (hoger dan 8 bar ga ik toch niet).
Doe daar dan bij dat je bij lekrijden op twee carbonnen schaatsjes komt te staan en dan heb ik allang gepast voor dit soort nonsens.
Eens. Nuance: de keren dat ik niet ruim vantevoren doorheb dat ik lekrij zijn op één hand, of beter gezegd op één vinger te tellen, namelijk toen ik met een latex binnenband de afdaling van de Giau afreed (achteraf natuurlijk niet slim).
Je vergeet er ook bij te vermelden dat die clinchervelgen ook nog eens een flink stuk duurder zijn. Met het prjsverschil koop je alvast een mooi setje tubes....
Klopt, maar dat kostenvoordeel heb je vrij snel terugverdiend met clinchers. Natuurlijk kun je de meeste tubes repareren, maar neem dan ook je eigen tijd mee in de berekening. Bovendien is niet iedereen zo handig... Voor de meesten zijn tubes gewoon duurder, feit. Overigens zijn de kosten geen issue voor mij hoor, die paar tientjes zullen me jeuken.
Neen, met de tubeversie zit je beter op alle gebied.
Het ligt - in mijn ogen - iets genuanceerder.

Geplaatst: 18 jan 2008 16:52
door ironmon
fdegrove schreef:
Nu hoef je maar eens een band oppompen van zo'n carbonnen draadvelg. Met de schrik om het hart hoor je het kraken en kreunen.



Misschien bij Corima's. Ik heb daar bij mijn Reynolds full carbon clinchers op 9 bar nog niets van gemerkt.
Echter, op de tijd die ik nodig had om één nieuwe Vittoria Open Corsa erop te krijgen, had ik minstens 3 tubes gemonteerd. In de optiek van een snelle bandenwissel bij pech (triatlon) waren de clinchers dus achteraf gezien misschien niet de beste keuze.