Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietscrisis

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 feb 2011 10:46

Je rijd vooral D1 en maakt je dan in dit stadium druk over je gemiddelde? Vreemd. Deze periode is voor mij (ik rijd 25 wedstrijden per jaar en meestal rijd ik makkelijk uit) een periode van opbouw en basis. Rijd alleeen nooit boven de 30 gemiddeld echt nooit. In een groep is dat ander, maar als ik zie waar mijn teller op staat na 130 km clubtraining met daarin 40 km kop over kop met ca gem dan snap ik niet dat anderen serieus durven te zeggen dat ze in een D1 30 km gem en meer halen. Dus maak je niet druk geniet van het fietsen. Verder is een schema prima, maar durf het los te laten op het moment dat je merkt dat je een keer te moe bent. Ik laat mijn teller regelmatig thuis, of zet hem op trapfrequentie, zodat ik niet naar de snelheid kan kijken. Maar vooral geniet ik van het fietsen zelf en niet van de cijfers.
Ach, ik zeg ook maar wat

eelcoz

eelcoz 11 feb 2011 10:54

Even een paar dingen:

@Op het kantje: Ik maak me tijdens D1-trainingen niet druk over m'n gemiddelde hoor, het gaat me meer om m'n progressie op dat gebied in de afgelopen 2 jaar. Ook als ik niet op m'n hartslag rijd, en gewoon in een lekker tempo een rondje van bijv. 70 km fiets, kom ik niet boven de 30, lang niet zelfs. Toen ik weer een beetje begon met fietsen een paar jaar gelden reed ik zonder training een gemiddelde van bijv. 25 km/h over 60 km. Nu zou ik dat in 27/28 km/h kunnen. Gevoelsmatig heb ik dan nauwelijks progressie geboekt in die paar jaar, terwijl ik toch redelijk veel gefietst heb.

Ik heb overigens niet echt het gevoel dat ik overtraind ben. Tijdens de laatste trainingen die ik gedaan heb, voelde ik me lichamelijk prima en het ging ook best lekker. Kou heb ik nooit zoveel last van, 4 of 5 uur fietsen bij een temperatuur rond het vriespunt vind ik niet zo'n probleem.

Maar goed, moet maar eens kijken. Bauke Mollema schijnt ook nauwelijks met schema's te trainen en die reed toch een aardige Giro vorig jaar.:D

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 11 feb 2011 11:09

Ha, ik zie een mede Zitvlees schema volger! Toevallig ben ik ook op 1 januari begonnen, om goed te zijn bij de 3 Ballons. Ik volg dit schema nu voor het tweede jaar, en ik herken het probleem van het missen van de progressie. Ook ik had die twijfels vorig jaar (en nu eigenlijk ook weer, maar door de ervaring van vorig jaar een stuk minder). Voor je gemoedsrust: ik had de 3 Ballons in 8 uur kunnen doen zonder pech, en ik heb de Marmotte in 8 uur 8 gereden. Dat was een flink stuk beter dan ik verwacht had en als doel had. Dus maak je daar geen zorgen over, zo gauw het mooi weer wordt en er wat meer interval in de trainingen komt schiet je snelheid vanzelf omhoog.

Vwb het geen zin meer hebben en het moeten: ik kan me alleen aan een schema houden als ik een duidelijk doel heb. Een beetje voor de kat z'n viool trainen, dat ligt me niet. Daarnaast ga ik flexibel met het schema om. Het is een indicatie voor mij. Soms doe ik wat meer, bijvoorbeeld als de omstandigheden buitengewoon aangenaam zijn, of ik me heel goed voel. Andersom doe ik wel eens wat minder of sla ik een keer over vanwege tegenovergestelde redenen.

Maar nogmaals: maak je geen zorgen over je progressie, je zult jezelf verbazen zo gauw het lekker weer wordt, en de tochten wat zwaarder!
It is not a lie if you believe it...

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 11 feb 2011 11:13

[quote="dstrijker"][quote="Amclassic-fan"]Overtrainen met 12 uur per week D1-D2 training, yeah right :rolleye:

Het is daarnaast helemaal niet koud. 5 uur d1 training is echt niet heel ver als je gewoon je conditie goed hebt onderhouden.[/quote]

Kou is een beleving, en die beleving is bij iedereen anders. En zoals verderop al gezegd, fietser met een full-time baan en een fulltime gezin....ik geef je de kost.. maar dan is 5 uur d1 toch redelijk ver.[/quote]

Zelf heb ik een Garmin Egde 500 en zet tijdens de display alleen de (tijds)klok op, ideaal heb je wel je gegevens na afloop maar tijdens het fiesten geeft het je rust

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 feb 2011 11:28

Als ik het goed begrijp volg je dit jaar voor het eerst echt een schema? En fiets je meer dan in 2009 en 2010. Eigenlijk kun je dan toch pas bij je doelen in dít jaar echt vergelijken met je eerdere niveau? Waarschijnlijk zul je dit jaar behoorlijke progressie boeken als je meer fietst en gerichter traint. Je moet voor jezelf bepalen of een strikt schema daarbij de beste manier is. Als de zin om te fietsen erdoor afneemt zou ik het lekker laten varen.
Meer variatie is volgens mij ook wel een goede tip, niet omdat ik denk dat je niet goed traint of met anders trainen beter kan worden (daar heb ik toch niet echt verstand van), maar gewoon om meer plezier te halen uit het fietsen. Zelf ben ik erg blij met de extra mogelijkheden en variatie die de aanschaf van een crosser me deze winter bood (veldtoertochten, fietsen in de sneeuw ipv tacx).

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 11 feb 2011 12:20

waarom wil je overigens zo graag progressie zien? zolang je het voor de lol doet is het allerbelangrijkste dat je plezier hebt en je het hoofd leeg kan maken tijdens een rit.

indien je echt doelen hebt is een schema ideaal, maar dan weet je ook dat die die schema's er zijn om je doelstellingen te halen in een seizoen.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 11 feb 2011 12:36

[quote="eelcoz"]25 km/h over 60 km. Nu zou ik dat in 27/28 km/h kunnen. [/quote]

cijfermatig is dat toch gewoon een progressie van 8-12% in twee jaar oftewel 4-6% per jaar. Lijkt me niet slecht. Boonen zou er blij mee zijn tijdens PR en de RvV.

Ik hoorde laatst iets veel interessanters, om getraind te raken heeft een lichaam ongeveer 12 jaar nodig om tot het maximaal haalbare te komen. Uiteraard zal de progressie de eerste jaren het snelst en het makkelijkst te boeken zijn.

Gebruikersavatar
richard1974
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51

Gebruikersavatar richard1974 11 feb 2011 13:05

Mischien moet je dit boek maar is lezen

http://www.lemniscaat.nl/Volwassen/Filo ... evenskunst

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 11 feb 2011 13:16

[quote="KaWouter"][quote="eelcoz"]25 km/h over 60 km. Nu zou ik dat in 27/28 km/h kunnen. [/quote]

cijfermatig is dat toch gewoon een progressie van 8-12% in twee jaar oftewel 4-6% per jaar. Lijkt me niet slecht. Boonen zou er blij mee zijn tijdens PR en de RvV.

Ik hoorde laatst iets veel interessanters, om getraind te raken heeft een lichaam ongeveer 12 jaar nodig om tot het maximaal haalbare te komen. Uiteraard zal de progressie de eerste jaren het snelst en het makkelijkst te boeken zijn.



[/quote]

In het begin maak je de meeste voortuitgang en de progressie stopt ook wel ergens wanneer je altijd maar progressie blijft houden is het einde zoek.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4603
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 feb 2011 13:26

Wat zit het menselijk brein toch mooi in elkaar. Ik snap echt wel wat al de psychiaters in hun vak zien. Ook dit is weer een typisch geval waarbij de motivatie aangepakt dient te worden. Belangrijkste regel op dit moment: Kijk niet naar anderen. Zorg dat je gewoon lekker fiets, en bekijk je trainingsschema eens goed na. Een schema zet je namelijk op om op een bepaald moment het beste uit je lichaam te kunnen halen, en daar werk je tot dat moment naar toe. Dat moment zal nog lang niet bereikt zijn, dus op dit moment is het zinloos om te kijken of je al in de buurt kom van dat punt. Je kunt wel regelmatig in het schema een bepaalt ijkpunt inlassen om je progressie te meten. Indien je dat 1 januari zou hebben vast gesteld zou je nu wel weer zo'n training in kunnen lassen, en dan zou je merken dat je wel zeker vorderingen hebt gemaakt. Kijk dan niet alleen naar de gemiddelde snelheid, maar naar het totale plaatje. Belangrijke hierin is het herstel, hoe voel je je na de rit en hoe voel je je een dag later.

Buiten het bovenstaande vind ik persoonlijk dat 12 uur fietsen met zo'n druk arbeidsleven best pittig is in deze tijd van het jaar. Persoonlijk ben ik ook 11 uur per dag weg voor mijn werk, en dan heb ik thuis ook nog een gezin welke aandacht vraagt. Verder dan 3 keer sporten in de week zit er dan ook echt niet in, en dan ook nog een totaal van max 6 uurtjes ofzo.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 feb 2011 13:47

Nu zal iedereen wel denken "Daar heb je Daniel weer met het slechte weer", maar als ik naar mijzelf kijk demotiveert dit weer mij ook enorm. Zodra het even iets beter weer is vliegt mijn fietsmotivatie omhoog, maar verder ben ik wel uitgekeken op dit grijze en grauwe weer.
Kan het niet zo zijn dat je daar ook last van hebt? Ik ben echt de enige niet met dat "probleem".
Op zich is een tijdje in het winterweer fietsen niet erg, maar we lopen al sinds augustus achter de feiten aan te rennen. Te donker en koud (En ja, dat is voor 100% een feit. Te weinig instraling en temperatuur).
Als het straks weer een beetje lente begint te worden verwacht ik dat bij velen de echte motivatie wel weer omhoog zal schieten.
Less is bore

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 11 feb 2011 13:56

Mee eens Daniel. Ik vind februari altijd de moeilijkste maand qua motivatie. In janauri begin je fanatiek, maar in februari lijkt het lekkere lenteweer nog zo ver weg. In maart beginnen de eerste toertochten weer, en dan gaat het meestal al weer een stuk beter
It is not a lie if you believe it...

Plaats reactie