Tunnel-ervaringen
[quote="Bottecchia"]
Ik ben benieuwd of die tunnel ook in deze editie zit. Lijkt me wel een bijzondere ervaring. De 1e etappe gaat wel van Hemsedal naar Aurland maar er zijn verder nog geen details bekend.
[/quote]
Voor zover ik begrepen heb gaan jullie idd ook genieten van die tunnel!!
Ik ben benieuwd of die tunnel ook in deze editie zit. Lijkt me wel een bijzondere ervaring. De 1e etappe gaat wel van Hemsedal naar Aurland maar er zijn verder nog geen details bekend.
[/quote]
Voor zover ik begrepen heb gaan jullie idd ook genieten van die tunnel!!
De apartste tunnel: Col de Parpaillon. Ten eerste hopen dat de deur op een kier staat, daarna in het pikkedonker afwisselend over stukken ijs glibberen en tot over je enkels in het water staan. Zonder koplamp op je fiets of je hoofd niet te doen. De engste: een tunnel aan de westkant van de Grimsel Pas, tussen de Ratterichbodensee en Handegg: kaarsrecht, behoorlijk steil en pikdonker. Ik raakte er compleet gedesorienteerd, ik had geen idee meer wat boven of onder was. Een stuk langzamer de tunnel uitgekomen dan ik er ingedoken was.....
2 tunnels die ik niet snel vergeet:
- de noordkaaptunnel... van alle tunnels in Noorwegen is deze me toch wel het meest bijgebleven. Veel tunnels zijn daar prima te fietsen, maar bij een flink aantal is het ook bidden dat de vrachtauto die je van achter hoort aankomen je ook gezien heeft. Maar die tunnel vlak voor de Noordkaap is interessant. 7 km lang, maar ook zo'n 300 m diep. Dus 3,5 km met ca 10% naar beneden (koud, vochtig, snel) en dan weer 3,5 km met eenzelfde percentage klimmen naar de uitgang. Met een bedorven lucht van de uitlaatgassen is dat geen pretje...
- De tunnel aan de top van de Col de Parpaillon. Ten eerste omdat ik me slecht had ingelezen en dus niet wist dat er een tunnel zou komen (ik vreesde al dat ik ergens over de kam zou moeten klimmen op mijn fietsschoenen). Ten tweede omdat de kudde paarden die daarboven rondhangt had besloten dat het op de bloedhete dat veel fijner was om binnen te gaan staan. Lekker koel... Dus zonder licht, zonder een idee waar de uitgang is (er zit een knikje in) door een onverharde tunnel fietsen en met een kudde paarden in aanraking komen. Dat is, tsja, een ervaring op zich
- de noordkaaptunnel... van alle tunnels in Noorwegen is deze me toch wel het meest bijgebleven. Veel tunnels zijn daar prima te fietsen, maar bij een flink aantal is het ook bidden dat de vrachtauto die je van achter hoort aankomen je ook gezien heeft. Maar die tunnel vlak voor de Noordkaap is interessant. 7 km lang, maar ook zo'n 300 m diep. Dus 3,5 km met ca 10% naar beneden (koud, vochtig, snel) en dan weer 3,5 km met eenzelfde percentage klimmen naar de uitgang. Met een bedorven lucht van de uitlaatgassen is dat geen pretje...
- De tunnel aan de top van de Col de Parpaillon. Ten eerste omdat ik me slecht had ingelezen en dus niet wist dat er een tunnel zou komen (ik vreesde al dat ik ergens over de kam zou moeten klimmen op mijn fietsschoenen). Ten tweede omdat de kudde paarden die daarboven rondhangt had besloten dat het op de bloedhete dat veel fijner was om binnen te gaan staan. Lekker koel... Dus zonder licht, zonder een idee waar de uitgang is (er zit een knikje in) door een onverharde tunnel fietsen en met een kudde paarden in aanraking komen. Dat is, tsja, een ervaring op zich
[quote="joopi"]De engste: een tunnel aan de westkant van de Grimsel Pas, tussen de Ratterichbodensee en Handegg: kaarsrecht, behoorlijk steil en pikdonker. Ik raakte er compleet gedesorienteerd, ik had geen idee meer wat boven of onder was. Een stuk langzamer de tunnel uitgekomen dan ik er ingedoken was..... [/quote]
Staat me bij dat deze tunnel zelfs verboden is voor fietsers, in elk geval is er ook een bypass die zeer de moeite waard is.
Staat me bij dat deze tunnel zelfs verboden is voor fietsers, in elk geval is er ook een bypass die zeer de moeite waard is.
[img=http://img64.imageshack.us/img64/6576/p1000895e.jpg]
[img=http://img23.imageshack.us/img23/7488/p1000882v.jpg]
Tunneltje met bocht in de beklimming naar de Finstertaler Stausee boven de Kuhtai in Oostenrijk. In zo'n tunnel is het altijd winter. Om gezien te worden heb ik duidelijk geen licht nodig...
[img=http://img23.imageshack.us/img23/7488/p1000882v.jpg]
Tunneltje met bocht in de beklimming naar de Finstertaler Stausee boven de Kuhtai in Oostenrijk. In zo'n tunnel is het altijd winter. Om gezien te worden heb ik duidelijk geen licht nodig...
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 09 jul 2009 11:35
Bedankt voor jullie mooie en uitvoerige reacties! Een aantal ervan neem ik mee in het artikel. Het zal verschijnen in het mei-nummer van Fiets (2011).
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;
De tunnel van Ever in de Vikingtocht ken ik ook. In de klim geen probeem, hij is nl erg steil, dus hard ga je in ieder geval niet. Maar dan terug, na de tijdrit. Je scheurt met 11% een bochtige weg naar beneden, er komt een bocht naar rechts en een seconde ofzo later zit je in die tunnel. Met bril nog op en aardedonker. 10% steil naar beneden met een curve naar links. Heftig! Een maat van mij knalde gelijk in de wand. Die dacht dat de curve naar rechts was!
Die tunnel in de Grimsel zit ook vlak achter een bocht. Was er al in voor ik er erg in had (de bril nog op, de bypass zag ik de volgende dag pas tijdens de klim terug). Vond hem in de afdaling wel heel goed te doen, met name door de breedte en het goede wegdek.
Die tunnel in de Grimsel zit ook vlak achter een bocht. Was er al in voor ik er erg in had (de bril nog op, de bypass zag ik de volgende dag pas tijdens de klim terug). Vond hem in de afdaling wel heel goed te doen, met name door de breedte en het goede wegdek.
Jan
Even m'n eerdere vraag kicken. Iemand ervaring met de fiets shuttle bus tussen Livigno en Zwitserland? Hoe wordt de fiets vervoerd?
Bormio topic
Bormio topic
Om nog eens op tunnel ervaringen terug te komen.
Deze ervaring liep voor de mannen nog goed,zij het duur af.
http://www.omroepzeeland.nl/170417/2011 ... nners.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze ervaring liep voor de mannen nog goed,zij het duur af.
http://www.omroepzeeland.nl/170417/2011 ... nners.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij is ook tegen
Een jaar of 15 geleden kon je nog gewoon op de fiets achter de auto's aan door de tunnen jakkeren.roger68 schreef:Even m'n eerdere vraag kicken. Iemand ervaring met de fiets shuttle bus tussen Livigno en Zwitserland? Hoe wordt de fiets vervoerd?
Bormio topic
Ik vind het heerlijk om door die tunnel heen te gaan, ik rijd er elke week wel een aantal keer doorheen tijdens mijn training rondjes.trudie schreef:Mijn grootste nachtmerrie was de Heinenoordtunnel en dan de buis voor langzaam verkeer (ja, ik weet het...daar mag je niet fietsen).
Een tractor reed me tegemoet en met zijn felle koplampen zag ik echt helemaal niets meer en reed maar op het gevoel rechtdoor. Ik hoopte dat hij mij wel zag.
We nemen voortaan gewoon de fietsbuis (door het hekje via de langzaam verkeer weg, dus niet de roltrappen)
De tunnels zijn rond het Lac de Serre Poncon (Provence) zjin niet te lang, maar het overige verkeer raast er wel met 80 doorheen en zo breed zijn ze nou ook weer niet.... met de daar altijd schijnende felle zon ben je toch een paar seconden stekeblind, zelfs in de auto met zonnebril op. Dus elke tunnel doorgekomen onder escorte van een passerende camper of vrachtwagen die met paniekverlichting keurig achter me bleef rijden: tunnel uit? handje omhoog, toetertje terug en gaan maar weer!
De voldoening duurt langer dan de pijn...