ADA\'s
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Heb niet zo lang geleden nog een setje nieuwe ADA's (ca. 2006) gezien en die zien er nog exact zo uit. 10 jaar geleden zagen de ADA's er uit als Lightweight look-a-likes (of zoals Cees zou zeggen zagen lightweights eruit als Ada's).
Ik heb eens een set lightweights gezien met Shimano naaf die werden gebruikt als crosswielen. Set had er volgens de eigenaar als minimaal 120.000 km opzitten en zelfs de remrand zag er nog uit als nieuw!
Ik heb eens een set lightweights gezien met Shimano naaf die werden gebruikt als crosswielen. Set had er volgens de eigenaar als minimaal 120.000 km opzitten en zelfs de remrand zag er nog uit als nieuw!
Sharkman 1 schreef:Heb niet zo lang geleden nog een setje nieuwe ADA's (ca. 2006) gezien en die zien er nog exact zo uit. 10 jaar geleden zagen de ADA's er uit als Lightweight look-a-likes (of zoals Cees zou zeggen zagen lightweights eruit als Ada's).
Ik heb eens een set lightweights gezien met Shimano naaf die werden gebruikt als crosswielen. Set had er volgens de eigenaar als minimaal 120.000 km opzitten en zelfs de remrand zag er nog uit als nieuw!
Sharkman, is dat echt mogelijk 120.000km met een setje lightweight? Moeten de naven dan niet eens vernieuwd worden? En is de spaakspanning dan nog steeds dezelfde? Zijn ze dan nog kaarsrecht (bij normaal gebruik)?. Ik bedoel, als je het op die manier bekijkt dan moet een setje lightweight of ada's makkelijk 10 jaar meegaan, en is de totale prijs van de wielset opeens in een volledig ander licht te bekijken.
mensma schreef:
@ kikkie, we zien elkaar binnenkort wel als we de baan opgaan, dat carpoolen gaat wel door hé? Als je wat eerder komt kun je ze nog ff bekijken.
ja zeker zien we elkaar dan... het carpoolen gaat natuurlijk door! ik ga niet op fietse heen.
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
"Sharkman, is dat echt mogelijk 120.000km met een setje lightweight? Moeten de naven dan niet eens vernieuwd worden? En is de spaakspanning dan nog steeds dezelfde? Zijn ze dan nog kaarsrecht (bij normaal gebruik)?. Ik bedoel, als je het op die manier bekijkt dan moet een setje lightweight of ada's makkelijk 10 jaar meegaan, en is de totale prijs van de wielset opeens in een volledig ander licht te bekijken"
Da's mogelijk en nog niet eens het record volgens carbon sports.
Wielen zijn of recht af fabriek of kapot (door een val). Slagen krijgen ze echter nooit.
Spaken zijn één met de naaf en de velg dus kunnen ook nooit lossen/slapper worden.
De naven (vooral de Gen 1 met campa achternaaf slijt gewoon nooit en als dat al het geval is is het uit te wisselen). Overigens kan carbon sports zo een nieuwe naaf voor je in het wiel lamineren.
Dat eeuwig meegaan is realtief. Een hond (zie tour) of een brekende ketting kan zo het einde van je set betekenen en het zijn wedstrijdwielen dus je loopt een risico.....
Da's mogelijk en nog niet eens het record volgens carbon sports.
Wielen zijn of recht af fabriek of kapot (door een val). Slagen krijgen ze echter nooit.
Spaken zijn één met de naaf en de velg dus kunnen ook nooit lossen/slapper worden.
De naven (vooral de Gen 1 met campa achternaaf slijt gewoon nooit en als dat al het geval is is het uit te wisselen). Overigens kan carbon sports zo een nieuwe naaf voor je in het wiel lamineren.
Dat eeuwig meegaan is realtief. Een hond (zie tour) of een brekende ketting kan zo het einde van je set betekenen en het zijn wedstrijdwielen dus je loopt een risico.....
Maar hoe moeten we deze 10 jaar oude ADA wielen zien nu.
De frame van 10 jaar terug zijn ook niet meer de top die ze toen waren. Ook de groepen niet.
Dus ja exclusief, maar hoe zijn ze in vergelijking met een mooi fulcrum wiel, easton wiel, of mavic van heden ten dage ?
Het gewicht van de wielen is mooi, maar niet spectaculair ( meer) natuurlijk.
Het mooiste vind ik persoonlijk nog de foto's zelf.
En ik ben erg benieuwd wat je van de wielen vindt als je gereden hebt.
De frame van 10 jaar terug zijn ook niet meer de top die ze toen waren. Ook de groepen niet.
Dus ja exclusief, maar hoe zijn ze in vergelijking met een mooi fulcrum wiel, easton wiel, of mavic van heden ten dage ?
Het gewicht van de wielen is mooi, maar niet spectaculair ( meer) natuurlijk.
Het mooiste vind ik persoonlijk nog de foto's zelf.
En ik ben erg benieuwd wat je van de wielen vindt als je gereden hebt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Waar haal je vandaan dat deze wielen 10 jaar oud zijn? het basisconcept is ca. 10 jaar geleden bedacht (toen zagen ADA's er exact zo uit als Lightweights) maar het concept is sindsdien sterk doorontwikkeld (andere lagers, spaken etc.). Ook lightweight zijn nog steeds (met kleine aanpassingen) exact hetzelfde als de eerste uit 1996. Als de produktie (winstgevend) te automatiseren was hadden de meeste wielen er imho nu zo uit gezien maar helaas zit er teveel handwerk en vooral vaardigheid van de maker in.
Dus: als concept is dit principe nog steeds state of the art en nog niet geëvenaard door welk handgespaakt wel dan ook. Als interessant produkt voor op de markt is het helaas minder....
Overigens staan ze aan de basis van de nieuwste Mavic wielen en zijn ze zonder de Vectran remrand nog even zwaar ook..... aardige prestatie moet ik zeggen.
Dus: als concept is dit principe nog steeds state of the art en nog niet geëvenaard door welk handgespaakt wel dan ook. Als interessant produkt voor op de markt is het helaas minder....
Overigens staan ze aan de basis van de nieuwste Mavic wielen en zijn ze zonder de Vectran remrand nog even zwaar ook..... aardige prestatie moet ik zeggen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Inderdaad,
Maar ik heb op het ogenblik een setje Lew (Europa) wielen in de revisie van 1999 en ik zou willen dat 80% van de wielen die thans geleverd werden de helft van de kwaliteit van deze wielen zouden halen.
Wat ik maar wil zeggen dat nieuw weinig wil zeggen (en zeker niet dat het beter zou zijn). Ik ben zelf bijvoorbeeld geinteresseerd in elk lightweight wiel met ingelamineerde campa naaf (tot 2003) en zou deze zelfs verkiezen boven de latere versies met Dt of Tune naaf.
Maar ik heb op het ogenblik een setje Lew (Europa) wielen in de revisie van 1999 en ik zou willen dat 80% van de wielen die thans geleverd werden de helft van de kwaliteit van deze wielen zouden halen.
Wat ik maar wil zeggen dat nieuw weinig wil zeggen (en zeker niet dat het beter zou zijn). Ik ben zelf bijvoorbeeld geinteresseerd in elk lightweight wiel met ingelamineerde campa naaf (tot 2003) en zou deze zelfs verkiezen boven de latere versies met Dt of Tune naaf.
de sharkman weet het niet denk ik.
De getoonde wielen zijn uit 1998 , deze wielen kwamen voor het eerst uit in 1996 zoals Cees Beers toen heeft verteld.
Al een tijd geleden op een forum maar weet niet meer welk forum ik dat toen gelezen heb.
Overigens zie de huidige ADA's er veel beter uit ook die hebben een ontwikkeling door gemaakt denk ik ,zoals elk product denk ik.
De getoonde wielen zijn uit 1998 , deze wielen kwamen voor het eerst uit in 1996 zoals Cees Beers toen heeft verteld.
Al een tijd geleden op een forum maar weet niet meer welk forum ik dat toen gelezen heb.
Overigens zie de huidige ADA's er veel beter uit ook die hebben een ontwikkeling door gemaakt denk ik ,zoals elk product denk ik.