Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets schoonmaken na een rit

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 21 dec 2007 20:01

KXlight schreef:Een emmer goed warm water, dreft en een zachte borstel doen werkelijk wonderen.

Sharkman 1 schreef: Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.


Ik lees vaker dat je warm water moet gebruiken bij het afspoelen, zit hier nog een reden achter? Maw. kan koud water kwaad?

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 21 dec 2007 20:23

KukeleKupers schreef:
KXlight schreef:Een emmer goed warm water, dreft en een zachte borstel doen werkelijk wonderen.

Sharkman 1 schreef: Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.


Ik lees vaker dat je warm water moet gebruiken bij het afspoelen, zit hier nog een reden achter? Maw. kan koud water kwaad?


Volgens mij maakt het gewoon altijd beter schoon met warm water , net zoals bij het doen van de afwas, en het verdampt ook sneller, dus je bike is eerder droog. En koud water kan geen kwaad , water is water , tenzij je met hele hoge temperaturen gaat werken.

Grtz.
Rubenio

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4985
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 dec 2007 20:34

Warm water lost vet eerder op.

popnagel
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2007 19:19

popnagel 24 dec 2007 02:24

rubenio schreef:
Volgens mij maakt het gewoon altijd beter schoon met warm water , net zoals bij het doen van de afwas, en het verdampt ook sneller, dus je bike is eerder droog. En koud water kan geen kwaad , water is water , tenzij je met hele hoge temperaturen gaat werken.

Grtz.
Rubenio

mao schreef:Warm water lost vet eerder op.


water koelt direct af, zodra het 'onderweg' is van de emmer naar de fiets. als er eenmaal een laagje water op je fiets zit is het koud, derhalve zal het water geen vet oplossen, maar de dreft of een ander afwasmiddel wel.
warm of koud water maakt niet uit. wil je zeker zijn dat er geen afwasmiddel in je lagers loopt, gebruik dan (logisch) alleen water. maar ik denk dat een beetje dreft geen kwaad kan.
Popnagel

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 25 dec 2007 12:44

Ik heb mijn fiets weleens na een pekelrit in de badkuip gezet en afgespoeld met lauw water. Gaat erg goed. Je moet het wel met een voorzichtig straaltje doen zodat het water niet in je frame loopt. Dit is beter dan de pekel zijn alles vernietigende werk te laten doen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 25 dec 2007 13:41

Schoonmaken. Nooit doen...hahaha :D
Even serieus. Mijn fietsen kuis ik eigenlijk altijd met Valma autoshampoo, warm water en een zachte spons. Alle vuil kan dan door het warme water losweken, zeker als het modder betreft. Te veel zand en weinig water kan krassen op de lak veroorzaken. Het frame is wel al beschadigd door een valpartij en daar moet het wat mij betreft stoppen.

Na het wassen alles goed droogwrijven met een zachte, niet pluizende doek (idd Gastheer G, geen oude t-shirts of onderbroeken weggooien). Een compressor zet ik er nooit op. Dit kan wel als je groot onderhoud pleegt. Maar dan draai je het ook uit en in elkaar met de bijbehorende aandacht (weg vocht, droogwrijven, invetten of -spuiten).

De ketting...droog...vooral droog houden en niet te vet. Vet houdt vuil vast. Tandwielen en ketting samen schoon maken, niet de een wel en de ander niet. Anders versmeerd het weer.

En als ik er niet meer uit kom ga ik naar mijn fietsenmaker ;)

Ik las iets over vastzittende carbon zadelpennen. Om dit te voorkomen is het goed deze regelmatig even "los" te draaien. Markeer wel de oude positie zodat je 'm weer makkelijk kunt instellen. Niet te veel met pasta's of vet werken. Gewoon af en toe "lossen".
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 25 dec 2007 19:44

Groene Spicht schreef: Ik las iets over vastzittende carbon zadelpennen. Om dit te voorkomen is het goed deze regelmatig even "los" te draaien. Markeer wel de oude positie zodat je 'm weer makkelijk kunt instellen. Niet te veel met pasta's of vet werken. Gewoon af en toe "lossen".


Ligt eraan in wat voor een frame he!

Carbon in carbon met montagepasta. (evenals alu in alu)
Carbon in alu moet droog.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2007 19:54

Carbon met alu moet juist met montage pasta van Tacx omdat je dan het aandraai moment kunt verminderen. Daardoor heb je dus minder snel een zakkende zadelpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 25 dec 2007 20:13

Nu kan ik het niet meer volgen:-). Ik heb een carbon zadelpen in een alu frame. Deze zit er droog in.....?!?!?!@
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 25 dec 2007 21:50

Amclassic-fan schreef:Carbon met alu moet juist met montage pasta van Tacx omdat je dan het aandraai moment kunt verminderen. Daardoor heb je dus minder snel een zakkende zadelpen.


En in FIETS 1-2004 wordt, op pagina 38 om precies te zijn, dit beweerd: "alleen een carbon pen in een alu frame moet je droog monteren". Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik neem aan dat FIETS niet zomaar het een en ander loopt te zwetsen?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 dec 2007 00:27

Volgens mij was die pasta van Tacx nog niet of nog maar net op de markt, ingeburgerd was het destijds zeker niet. Carbon zadelpennen werden in de begin periode altijd droog gemonteerd, omdat ze met vet juist eerder gaan glijden en dat er kans is dat de zadelpen dan vast gaat zitten aan 't frame.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie