Schoonmaken. Nooit doen...hahaha
Even serieus. Mijn fietsen kuis ik eigenlijk altijd met Valma autoshampoo, warm water en een zachte spons. Alle vuil kan dan door het warme water losweken, zeker als het modder betreft. Te veel zand en weinig water kan krassen op de lak veroorzaken. Het frame is wel al beschadigd door een valpartij en daar moet het wat mij betreft stoppen.
Na het wassen alles goed droogwrijven met een zachte, niet pluizende doek (idd Gastheer G, geen oude t-shirts of onderbroeken weggooien). Een compressor zet ik er nooit op. Dit kan wel als je groot onderhoud pleegt. Maar dan draai je het ook uit en in elkaar met de bijbehorende aandacht (weg vocht, droogwrijven, invetten of -spuiten).
De ketting...droog...vooral droog houden en niet te vet. Vet houdt vuil vast. Tandwielen en ketting samen schoon maken, niet de een wel en de ander niet. Anders versmeerd het weer.
En als ik er niet meer uit kom ga ik naar mijn fietsenmaker
Ik las iets over vastzittende carbon zadelpennen. Om dit te voorkomen is het goed deze regelmatig even "los" te draaien. Markeer wel de oude positie zodat je 'm weer makkelijk kunt instellen. Niet te veel met pasta's of vet werken. Gewoon af en toe "lossen".