Pagina 3 van 6
Geplaatst: 21 dec 2007 20:01
door kukelekupers
KXlight schreef:Een emmer goed warm water, dreft en een zachte borstel doen werkelijk wonderen.
Sharkman 1 schreef:
Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.
Ik lees vaker dat je warm water moet gebruiken bij het afspoelen, zit hier nog een reden achter? Maw. kan koud water kwaad?
Geplaatst: 21 dec 2007 20:23
door rubenio
KukeleKupers schreef:KXlight schreef:Een emmer goed warm water, dreft en een zachte borstel doen werkelijk wonderen.
Sharkman 1 schreef:
Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.
Ik lees vaker dat je warm water moet gebruiken bij het afspoelen, zit hier nog een reden achter? Maw. kan koud water kwaad?
Volgens mij maakt het gewoon altijd beter schoon met warm water , net zoals bij het doen van de afwas, en het verdampt ook sneller, dus je bike is eerder droog. En koud water kan geen kwaad , water is water , tenzij je met hele hoge temperaturen gaat werken.
Grtz.
Rubenio
Geplaatst: 21 dec 2007 20:34
door mao
Warm water lost vet eerder op.
Geplaatst: 24 dec 2007 02:24
door popnagel
rubenio schreef:
Volgens mij maakt het gewoon altijd beter schoon met warm water , net zoals bij het doen van de afwas, en het verdampt ook sneller, dus je bike is eerder droog. En koud water kan geen kwaad , water is water , tenzij je met hele hoge temperaturen gaat werken.
Grtz.
Rubenio
mao schreef:Warm water lost vet eerder op.
water koelt direct af, zodra het 'onderweg' is van de emmer naar de fiets. als er eenmaal een laagje water op je fiets zit is het koud, derhalve zal het water geen vet oplossen, maar de dreft of een ander afwasmiddel wel.
warm of koud water maakt niet uit. wil je zeker zijn dat er geen afwasmiddel in je lagers loopt, gebruik dan (logisch) alleen water. maar ik denk dat een beetje dreft geen kwaad kan.
Geplaatst: 25 dec 2007 12:44
door beukje
Ik heb mijn fiets weleens na een pekelrit in de badkuip gezet en afgespoeld met lauw water. Gaat erg goed. Je moet het wel met een voorzichtig straaltje doen zodat het water niet in je frame loopt. Dit is beter dan de pekel zijn alles vernietigende werk te laten doen.
Geplaatst: 25 dec 2007 13:41
door groenespicht
Schoonmaken. Nooit doen...hahaha
Even serieus. Mijn fietsen kuis ik eigenlijk altijd met Valma autoshampoo, warm water en een zachte spons. Alle vuil kan dan door het warme water losweken, zeker als het modder betreft. Te veel zand en weinig water kan krassen op de lak veroorzaken. Het frame is wel al beschadigd door een valpartij en daar moet het wat mij betreft stoppen.
Na het wassen alles goed droogwrijven met een zachte, niet pluizende doek (idd Gastheer G, geen oude t-shirts of onderbroeken weggooien). Een compressor zet ik er nooit op. Dit kan wel als je groot onderhoud pleegt. Maar dan draai je het ook uit en in elkaar met de bijbehorende aandacht (weg vocht, droogwrijven, invetten of -spuiten).
De ketting...droog...vooral droog houden en niet te vet. Vet houdt vuil vast. Tandwielen en ketting samen schoon maken, niet de een wel en de ander niet. Anders versmeerd het weer.
En als ik er niet meer uit kom ga ik naar mijn fietsenmaker
Ik las iets over vastzittende carbon zadelpennen. Om dit te voorkomen is het goed deze regelmatig even "los" te draaien. Markeer wel de oude positie zodat je 'm weer makkelijk kunt instellen. Niet te veel met pasta's of vet werken. Gewoon af en toe "lossen".
Geplaatst: 25 dec 2007 19:44
door pim3
Groene Spicht schreef:
Ik las iets over vastzittende carbon zadelpennen. Om dit te voorkomen is het goed deze regelmatig even "los" te draaien. Markeer wel de oude positie zodat je 'm weer makkelijk kunt instellen. Niet te veel met pasta's of vet werken. Gewoon af en toe "lossen".
Ligt eraan in wat voor een frame he!
Carbon in carbon met montagepasta. (evenals alu in alu)
Carbon in alu moet droog.
Geplaatst: 25 dec 2007 19:54
door amclassic-fan
Carbon met alu moet juist met montage pasta van Tacx omdat je dan het aandraai moment kunt verminderen. Daardoor heb je dus minder snel een zakkende zadelpen.
Geplaatst: 25 dec 2007 20:13
door groenespicht
Nu kan ik het niet meer volgen:-). Ik heb een carbon zadelpen in een alu frame. Deze zit er droog in.....?!?!?!@
Geplaatst: 25 dec 2007 21:50
door pim3
Amclassic-fan schreef:Carbon met alu moet juist met montage pasta van Tacx omdat je dan het aandraai moment kunt verminderen. Daardoor heb je dus minder snel een zakkende zadelpen.
En in FIETS 1-2004 wordt, op pagina 38 om precies te zijn, dit beweerd: "alleen een carbon pen in een alu frame moet je droog monteren". Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik neem aan dat FIETS niet zomaar het een en ander loopt te zwetsen?
Geplaatst: 26 dec 2007 00:27
door amclassic-fan
Volgens mij was die pasta van Tacx nog niet of nog maar net op de markt, ingeburgerd was het destijds zeker niet. Carbon zadelpennen werden in de begin periode altijd droog gemonteerd, omdat ze met vet juist eerder gaan glijden en dat er kans is dat de zadelpen dan vast gaat zitten aan 't frame.