Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

marmotte: triple of compact?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4724
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 nov 2007 19:31

De keuze lijkt mij eenvoudig. Indien je geen tripple op de race fiets wilt, een kompakt steken. Indien je geen geld aan een nieuwe achter derailleur wilt uitgeven, een kompakt steken. Alleen als je veel geld uit wilt geven aan: en een nieuwe crank, en aan een nieuwe achter derailleur, dan zou ik ombouwen naar tripple. Zelf heb ik de cingle du mont ventoux gedaan met 36 29 als kleinste, en ik kan melden dat dat al net aan was.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2007 19:46

Leuk verhaal Lucnoa, maar ik lees er geen enkel argument. Waarom zou je met zo'n vreselijke gatenkaas cassete gaan rijden als met een triple gewoon met een 13-26 of 12-25 cassete had afgekunt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 29 nov 2007 19:47

havana schreef: Ik ken je getraindheid niet maar met een 34x27 kom je echt overal boven en hou je die 27 nog lekker over voor de laatste klim (wel zo lekker bij de Marmotte).


Het lichtst verzet tot het laatst bewaren is een beetje zonde. Ik zou gewoon de steile stukken van de Glandon al op de 34x27 doen...

Verder is het natuurlijk heel moeilijk in te schatten welke crank de topicstarter nodig heeft. In mijn ervaring is 30x27 in de alpen voor veel mensen geen overbodige luxe. Zeker bij een marmotte, waar de vermogens vaak een stukje lager liggen dan bij een enkele beklimming op een dag...

Ik ben zelf een modale klimmer, ik red me aardig met een 34x27. Laatst de Mont Ventoux noodgedwongen op de 39x27 gedaan. Ik mistte daar de 34 zeker, had ook het idee dat mijn mindere tijd t.o.v. eerder dit jaar daar mede door veroorzaakt is.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 29 nov 2007 20:06

*PFW* schreef:
havana schreef: Ik ken je getraindheid niet maar met een 34x27 kom je echt overal boven en hou je die 27 nog lekker over voor de laatste klim (wel zo lekker bij de Marmotte).


Het lichtst verzet tot het laatst bewaren is een beetje zonde. Ik zou gewoon de steile stukken van de Glandon al op de 34x27 doen...

Verder is het natuurlijk heel moeilijk in te schatten welke crank de topicstarter nodig heeft. In mijn ervaring is 30x27 in de alpen voor veel mensen geen overbodige luxe. Zeker bij een marmotte, waar de vermogens vaak een stukje lager liggen dan bij een enkele beklimming op een dag...

Ik ben zelf een modale klimmer, ik red me aardig met een 34x27. Laatst de Mont Ventoux noodgedwongen op de 39x27 gedaan. Ik mistte daar de 34 zeker, had ook het idee dat mijn mindere tijd t.o.v. eerder dit jaar daar mede door veroorzaakt is.


Modale klimmer?:rolleye:

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 29 nov 2007 20:12

Leuk verhaal Lucnoa, maar ik lees er geen enkel argument. Waarom zou je met zo'n vreselijke gatenkaas cassete gaan rijden als met een triple gewoon met een 13-26 of 12-25 cassete had afgekunt?

Misschien persoonlijk maar bij een trippel kreeg ik last aan mijn knieën .( zou misschien kunnen omdat de cranks verder uit elkaar staan )
En een 34 klimt o zo lekker op een langere col , een 39 is voor mij te zwaar .
En natuurlijk is het gewicht van een compact volgens mij minder dan een trippel .
En een cassette met gatenkaas geeft ook met een 50 van voor minder verschil in afstand dan een 52 , dus waarom zou je het niet doen .

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 29 nov 2007 20:24

Voor al wie het interesseert, ik heb een excel gemaakt waar je 4 verschillende combinatie's kan vergelijken. Je geeft je binnenblad, buitenblad en achterkroontjes in. Je kan dan je snelheid zien bij een aantal omwentelingen (die je zelf ingeeft), het aantal meters per omwenteling en een grafiek hoe gelijkmatig je versnellingen oplopen.
Het is een heel simpel maar universeel iets. Zo kan je bv zoeken wat je nodig hebt bij een 34 als je weet dat je met 39x28 alles bovenkomt.
Interesse? Laat het weten dan post ik het morgen, staat immers op mijn PC op het werk.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 29 nov 2007 21:06

Ik heb zelf ook eens zoiets in elkaar geknutseld voor de Alpe d'Huez, met vermogen erbij. De Alpe heb ik in stukjes gehakt, zodat je rekening kunt houden met de verschillende hellingpercentages. Als een inzicht hebt in het vermogen dat je kunt leveren, kun je zo aardig je tijd inschatten (en als je een favoriete trapfrequentie hebt, kun je ook zien welke verzetten je het best kunt gebruiken)

Zou wel leuk zijn om zoiets te maken voor het hele marmotte parcours.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2007 21:33

@ amclassicfan: als je mijn term overneemt, doe 't dan wel goed ;)

Het is "geitenkaascassette"

(vrij naar de legendarische uitspraak van Johan Cruijff: "Hun op rechts was een geitenkaas", over de verdediging van Nederland tegen Brazilië, WK 1994 in Amerika)

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 29 nov 2007 23:29

Klimgeitenkaas? ;)
Fiets... ook eens 11 speed!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 30 nov 2007 00:17

Mooi excelletje hoor, *PFW*. Ik heb gelijk de neiging om ermee aan het rekenen te slaan. Knap gedaan.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 30 nov 2007 11:23

Inderdaad hele leuke excell. Kun je niet eentje maken waarbij je voor de hele Marmotte het gemiddelde vermogen kunt berekenen als je je lichaamsgewicht en virtueel behaalde eindtijd als variabele invoert? Vast niet zoveel werk ;-))

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 30 nov 2007 11:36

Auke schreef:Inderdaad hele leuke excell. Kun je niet eentje maken waarbij je voor de hele Marmotte het gemiddelde vermogen kunt berekenen als je je lichaamsgewicht en virtueel behaalde eindtijd als variabele invoert? Vast niet zoveel werk ;-))


Zoiets is wel leuk natuurlijk... Wel een stuk lastiger, vooral de afdaling, waar je veel meer te maken hebt met luchtweerstand en ook bochtentechniek/daaldurf. Dat zijn factoren die veel moeilijker te modelleren zijn dan vermogen bergop op een steile klim... Ik ga wel een poging wagen.

Plaats reactie