marmotte: triple of compact?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4724
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
De keuze lijkt mij eenvoudig. Indien je geen tripple op de race fiets wilt, een kompakt steken. Indien je geen geld aan een nieuwe achter derailleur wilt uitgeven, een kompakt steken. Alleen als je veel geld uit wilt geven aan: en een nieuwe crank, en aan een nieuwe achter derailleur, dan zou ik ombouwen naar tripple. Zelf heb ik de cingle du mont ventoux gedaan met 36 29 als kleinste, en ik kan melden dat dat al net aan was.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
havana schreef: Ik ken je getraindheid niet maar met een 34x27 kom je echt overal boven en hou je die 27 nog lekker over voor de laatste klim (wel zo lekker bij de Marmotte).
Het lichtst verzet tot het laatst bewaren is een beetje zonde. Ik zou gewoon de steile stukken van de Glandon al op de 34x27 doen...
Verder is het natuurlijk heel moeilijk in te schatten welke crank de topicstarter nodig heeft. In mijn ervaring is 30x27 in de alpen voor veel mensen geen overbodige luxe. Zeker bij een marmotte, waar de vermogens vaak een stukje lager liggen dan bij een enkele beklimming op een dag...
Ik ben zelf een modale klimmer, ik red me aardig met een 34x27. Laatst de Mont Ventoux noodgedwongen op de 39x27 gedaan. Ik mistte daar de 34 zeker, had ook het idee dat mijn mindere tijd t.o.v. eerder dit jaar daar mede door veroorzaakt is.
*PFW* schreef:havana schreef: Ik ken je getraindheid niet maar met een 34x27 kom je echt overal boven en hou je die 27 nog lekker over voor de laatste klim (wel zo lekker bij de Marmotte).
Het lichtst verzet tot het laatst bewaren is een beetje zonde. Ik zou gewoon de steile stukken van de Glandon al op de 34x27 doen...
Verder is het natuurlijk heel moeilijk in te schatten welke crank de topicstarter nodig heeft. In mijn ervaring is 30x27 in de alpen voor veel mensen geen overbodige luxe. Zeker bij een marmotte, waar de vermogens vaak een stukje lager liggen dan bij een enkele beklimming op een dag...
Ik ben zelf een modale klimmer, ik red me aardig met een 34x27. Laatst de Mont Ventoux noodgedwongen op de 39x27 gedaan. Ik mistte daar de 34 zeker, had ook het idee dat mijn mindere tijd t.o.v. eerder dit jaar daar mede door veroorzaakt is.
Modale klimmer?:rolleye:
Leuk verhaal Lucnoa, maar ik lees er geen enkel argument. Waarom zou je met zo'n vreselijke gatenkaas cassete gaan rijden als met een triple gewoon met een 13-26 of 12-25 cassete had afgekunt?
Misschien persoonlijk maar bij een trippel kreeg ik last aan mijn knieën .( zou misschien kunnen omdat de cranks verder uit elkaar staan )
En een 34 klimt o zo lekker op een langere col , een 39 is voor mij te zwaar .
En natuurlijk is het gewicht van een compact volgens mij minder dan een trippel .
En een cassette met gatenkaas geeft ook met een 50 van voor minder verschil in afstand dan een 52 , dus waarom zou je het niet doen .
Misschien persoonlijk maar bij een trippel kreeg ik last aan mijn knieën .( zou misschien kunnen omdat de cranks verder uit elkaar staan )
En een 34 klimt o zo lekker op een langere col , een 39 is voor mij te zwaar .
En natuurlijk is het gewicht van een compact volgens mij minder dan een trippel .
En een cassette met gatenkaas geeft ook met een 50 van voor minder verschil in afstand dan een 52 , dus waarom zou je het niet doen .
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Voor al wie het interesseert, ik heb een excel gemaakt waar je 4 verschillende combinatie's kan vergelijken. Je geeft je binnenblad, buitenblad en achterkroontjes in. Je kan dan je snelheid zien bij een aantal omwentelingen (die je zelf ingeeft), het aantal meters per omwenteling en een grafiek hoe gelijkmatig je versnellingen oplopen.
Het is een heel simpel maar universeel iets. Zo kan je bv zoeken wat je nodig hebt bij een 34 als je weet dat je met 39x28 alles bovenkomt.
Interesse? Laat het weten dan post ik het morgen, staat immers op mijn PC op het werk.
Het is een heel simpel maar universeel iets. Zo kan je bv zoeken wat je nodig hebt bij een 34 als je weet dat je met 39x28 alles bovenkomt.
Interesse? Laat het weten dan post ik het morgen, staat immers op mijn PC op het werk.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Ik heb zelf ook eens zoiets in elkaar geknutseld voor de Alpe d'Huez, met vermogen erbij. De Alpe heb ik in stukjes gehakt, zodat je rekening kunt houden met de verschillende hellingpercentages. Als een inzicht hebt in het vermogen dat je kunt leveren, kun je zo aardig je tijd inschatten (en als je een favoriete trapfrequentie hebt, kun je ook zien welke verzetten je het best kunt gebruiken)
Zou wel leuk zijn om zoiets te maken voor het hele marmotte parcours.
Zou wel leuk zijn om zoiets te maken voor het hele marmotte parcours.
@ amclassicfan: als je mijn term overneemt, doe 't dan wel goed
Het is "geitenkaascassette"
(vrij naar de legendarische uitspraak van Johan Cruijff: "Hun op rechts was een geitenkaas", over de verdediging van Nederland tegen Brazilië, WK 1994 in Amerika)
Het is "geitenkaascassette"
(vrij naar de legendarische uitspraak van Johan Cruijff: "Hun op rechts was een geitenkaas", over de verdediging van Nederland tegen Brazilië, WK 1994 in Amerika)
Auke schreef:Inderdaad hele leuke excell. Kun je niet eentje maken waarbij je voor de hele Marmotte het gemiddelde vermogen kunt berekenen als je je lichaamsgewicht en virtueel behaalde eindtijd als variabele invoert? Vast niet zoveel werk )
Zoiets is wel leuk natuurlijk... Wel een stuk lastiger, vooral de afdaling, waar je veel meer te maken hebt met luchtweerstand en ook bochtentechniek/daaldurf. Dat zijn factoren die veel moeilijker te modelleren zijn dan vermogen bergop op een steile klim... Ik ga wel een poging wagen.