Pagina 3 van 4

Geplaatst: 01 dec 2007 22:08
door speric
zegt Frank toch ook dat het kan, maar " niet even zelf " de lagers uit de body vervangen.

Ik dacht, maar dat is zo nagezocht dat er tot 9 bar in mocht van corima..

Geplaatst: 02 dec 2007 11:44
door sharkman113
Ik kan het zelf :-)

Heb het enige tijd terug eens getest en bij 8 bar komen bij corima meetbaar de wanden van de velg iets naar buiten dus ik zou het laten.
Heb je weleens met 9 bar op draadbanden gereden? (ik vindt het een beetje overdreven want je grip wordt er niet echt beter op)

P.s. even gekeken: 7.5 bar 115 psi max. ze zullen niet kapot gaan van iets meer maar corima zet het er niet voor niets op.

Geplaatst: 03 dec 2007 14:08
door speric
Ja, dat heb ik wel hoor met 9 bar, ook met meer en met minder.

De grip wordt voornamelijk bepaald bij de racer door de gebruikte compound.

Sterker nog, ik heb een aantal bandjes gehad die beduidend fijner rolde ( een stuk ) boven de 8 bar.

Geplaatst: 03 dec 2007 14:55
door kraker
Dat is mijn ervaring ook. Ik rijd met Michelin Pro race (waarbij 7 tot 8 bar hard is) en met Vittoria open corsa CX, waarbij deze druk leidt tot minder harde banden (deze zijn dan wat soepeler, zo lijkt het). Overigens staat op die Vittoria dat de druk 8 tot 10 bar mag zijn, maar ook die pomp ik maximaal op tot 7 (voorband) en 7.5 bar (achterband).

Op de website van Corima stond een max druk van 8 bar voor de Aero en Aero+ wielen.

Op de een of andere manier heb ik toch nog veel vertrouwen in de oude koggellagers i.p.v. de industrielagers.

Ik denk erover na om de nieuwe Dura Ace-wielen te kopen (24 mm of 50mm hoog, ben ik nog niet uit). Zijn dat goede, betrouwbare naven waar het vet niet uitkomt, die gewone kogellagers heeft en waarbij de lagers zelf goed af te stellen zijn door een goedwillende amateur?

Geplaatst: 03 dec 2007 15:10
door amclassic-fan
Shimano wielen staan heel goed bekend... not. Zijn die Open Corsa's niet gewoon smaller dan de Pro Race die 23 mm is?

Geplaatst: 03 dec 2007 15:44
door speric
Mark, voor het goede beeld van dit forum is het leuker als je iets vrolijker en onderbouwender reageert, zeker als iemand nog niet zo bekend is op het forum, maar meer nog voor mensen die gewoon eens komen kijken.
Die schrikken denk ik best van jou reactie zo her en der, .. op vragen die de meeste mensen hebben die lekker van het fietsen genieten.
Helemaal gezien het feit dat jij niet zomaar een mede forummer bent..

Geplaatst: 03 dec 2007 15:58
door bike_add1ct
kraker schreef: Ik denk erover na om de nieuwe Dura Ace-wielen te kopen (24 mm of 50mm hoog, ben ik nog niet uit). Zijn dat goede, betrouwbare naven waar het vet niet uitkomt, die gewone kogellagers heeft en waarbij de lagers zelf goed af te stellen zijn door een goedwillende amateur?


Zie ook de exploded view (PDF) van de WH-7850 wielen. Gewoon kogellagers dus (angular contact bearings volgens Shimi). Shimano DA naven staan als zeer goed bekend dus dat zal het zwakke punt van deze wielen niet zijn. Sowieso is de nieuwere generatie Shimano wielen wel verlost van veel kinderziektes waar zijn voorgangers last van hadden, maar je ziet wel dat veel profploegen nog zelf de fabriekswielen herspaken dus dat kan wel te denken geven...

Geplaatst: 03 dec 2007 16:03
door kikkie
ik speric hierin wel ondersteunen, dat geld trouwens niet alleen voor Am (en zelfs niet alleen voor fiets.nl). over het algemeen wordt er redelijk agressief gereageerd op nieuwe leden als ze, in jouw ogen, een niet al te snuggere vraag stellen. is niet perse nodig natuurlijk. zeker niet als die gene ook nog behulpzaam wil zijn.

Geplaatst: 03 dec 2007 16:03
door amclassic-fan
Ik heb een paar weken geleden nog een 2007 Dura Ace wiel met alu velg zich zien dubbel vouwen toen de betreffende renner begon om te vallen in stil stand. Dat was niet bepaald het 1e wiel wat ik zag sneuvelen. Shimano en wielen is gewoon geen combinatie die garant staat voor een goed product.
Ik heb bij geen enkel merk belangen en kan dus gewoon objectief zijn.

Geplaatst: 03 dec 2007 16:23
door litespeed
Amclassic-fan schreef:Ik heb een paar weken geleden nog een 2007 Dura Ace wiel met alu velg zich zien dubbel vouwen toen de betreffende renner begon om te vallen in stil stand.

Over wat voor belastingsituatie hebben we het hier? Zijwaarts? Ik herinner mij nog een close encounter de afgelopen zomer op tv: Lightweight-voorwiel vs. hond...0-1 Daarbij zorgde het remmen met, uiteindelijk, een extreme stand van het voorwiel voor een zware belasting loodrecht op de velg.

Zo goed als iedere velg is met je totale gewicht en een dosis kinetische energie wel dubbel te krijgen als je het loodrecht op de velg belast.

Geplaatst: 03 dec 2007 16:45
door kraker
Die open corsa's (23mm) vallen breder uit dan de Michelin's.
En de mening van die forum beheerder is ook maar 1 mening.

Gelukkig reageren er meerdere mensen, dus zijn er meedere meningen.

Geplaatst: 03 dec 2007 17:26
door amclassic-fan
Er was nauwlijks kracht op dat wiel, de betreffende prof stond nog bijna rechtop toen het wiel ging. We waren vierkantje in 't bos aan 't doen, de helft eindigt iedere keer op de grond door omvallen en normaal overleven de wielen het gewoon.