Trainingstijd
Op werkdagen
M'n vriendin en ik werken allebei 4 dagen. Maar totaal ben ik toch ook 40 uur zoet
: 32 uur werken, en 8 uur in de auto. Om de files te ontlopen, mag ik -- als enige binnen het bedrijf -- later beginnen (en stoppen): van 10u30 tot 19u00. Normaal gesproken ben ik dan na 20u00 pas thuis. Vandaar dat ik altijd 's morgens op m'n nuchtere maag train: meestal een tempo-rondje van 60 à 75 minuten.
Op vrije dagen
Op zaterdag wordt er met een stel fietsmaten lang gefietst
: zo'n 100km in de polder, of 70km mountainbiken in de duinen. Op de andere vrije dagen zijn de trainingen zelden langer dan 2 uur.
Op fietsvakantie
Eén keer per jaar naar het hooggebergte met een stel vrienden, waar in een week tijd zo'n 500km en 12.000hm wordt gereden. Ook gaan we een paar keer per jaar een weekend naar de Ardennen, de Eifel of Limburg.
Per jaar
Gemiddeld sport ik 5 à 6 keer per week. Jaarlijks levert dat doorgaans het navolgende op:
- 5000km mountainbiken
- 4000km racefietsen
- 1000km hardlopen
- 52x krachttrainen en/of spinnen in de sportschool.
Trainingstijd zoeken
In de duinen
Regelmatig fiets ik samen met m'n vriendin richting duinen/strand, waarna we op de terugweg afzonderlijk naar huis gaan. Dan rij ik een interval-ommetje van 30km, en kom dan meestal iets later thuis dan zij. En soms rijden we met de auto naar de kust om te wandelen of een middagje te luieren op het strand, waarna ik hardlopend retour ga (zoals
vorige week... ).
In de polder
Ook fietsen we wel eens op een zomerse dag in de polder naar mijn tijdritparcours van 17km. Zij vindt het dan heerlijk om op een picknickbankje een halfuurtje te lezen, terwijl ik dan even met 37km/u een blokje-om ga zweten. Na een slordige 26 minuten tikt m'n voorband vervolgens tegen het bankje, en peddelen we in een kabbel-de-babbel tempo verder naar een terras in De Rijp.
Op vakantie
M'n racefiets gaat eigenlijk altijd mee op vakantie, maar ook dan wordt er vaak tijdens verloren uurtjes getraind. Soms voor dag-en-dauw, soms anderhalf uur voor het avond-eten. Wat dat betreft was Morzine een ideale uitvalsbasis. Daar bivakkeerden we twee weken lang in een vakantiewoning aan de voet van vier beklimmingen: Col de Joux-Verte, Col de Joux-Plane, Col de la Ramaz, Col de l'Encrenaz.
Bijna dagelijks maakten we een fikse wandeling in het hooggebergte, waarna m'n vriendin in de namiddag altijd ging afkoelen op ons zonneterras
: lekker languit onder de parasol met Harry Potter! Zelf pakte ik dan eerst een van die lekkerlopende colletjes, en kwam 90 minuten later ernaast liggen. Wat 'n weelde!