Pagina 3 van 7
Geplaatst: 23 feb 2011 01:30
door mikethebike
Wat mij opvalt dat iedereen een "dure" band monteert, maar zie niemand spreken over het type velg/aantal spaken (doorstoten van de spaaknippel in de band gebeurd gemakkelijker bij verminderd aantal spaken in het wiel), en het gebruik maken van speciaal type binnenband en of anti-lekstrips (Mr. Tuffy of dergelijke)?
Als deze Michelin dan zo soepel is, waarom dan niet rijden met een latexbinnenband. Ik bolde vroeger ook makkelijker over kasseien heen in Drenthe en Noord-Holland zonder speciale/bredere banden (reed altijd al met 23mm. het ganse jaar rond) maar wel met latexbiba's.
Geplaatst: 23 feb 2011 01:39
door de zwarten
Die Michelin is toch geen dure band? Ik dacht rond de 10 euro.
23mm is gewoon te weinig, latex binnenbanden gaat mijns inziens minder verschil maken, verhouding tot iets bredere band.
Geplaatst: 23 feb 2011 20:13
door lvgh
skimons schreef:nog een tip: stuk op asfalt gewoon normale bandenspanning en bij eerste strook wat lucht eruit. scheelde mij wel wat energie de eerste 120 km
edit: ik zie dat de 24 mm open evo pave's bij mantel in de aanbieding zijn (35e/st) geen idee of dat goedkoop is
Die zijn dan duurder geworden want die kostten regulier altijd 31 of 32 euro.
Geplaatst: 24 feb 2011 02:12
door fdegrove
Hoi,
de zwarten schreef:Die Michelin is toch geen dure band? Ik dacht rond de 10 euro.
23mm is gewoon te weinig, latex binnenbanden gaat mijns inziens minder verschil maken, verhouding tot iets bredere band.
Veel geblaat, weining wol. (Niks persoonlijks)
Wie heeft al op zijn minst een keer of tien PB gereden? In of uit wedstrijdverband?
Aan verbeelding geen gebrek. Aan kennis daarentegen...........
Ciao,
Geplaatst: 24 feb 2011 10:01
door de zwarten
Roger de Vlaemink. Maar die rijdt op tubes.
Onderschrijf je wel of niet dat 23mm te smal is?
Want daar gaat het in essentie over. Ik kan je zo 5 stroken opnoemen waar je met 23mm niet meer op, maar wel tussen de kasseien rijdt. Dat is geen pretje voor de velg.
Over de invloed van latex biba laat ik me niet uit, tenminste niet zolang ik ze niet in combinatie met een soepele buitenband heb geprobeerd. Maar bij 23mm rijdt je gemakkelijk stootlek aan 6 bar, en bij 7-8 bar rijden kasseien niet lekker, ook niet met latex in de banden.
getekend, de zwarten-die-2-keer-op-roubaix-kasseien-en-ontelbaar-veel-keren-over-paddestraat-en-haaghoek-gereden-heeft.
Geplaatst: 24 feb 2011 10:07
door skimons
ik zeg: hoe breder, hoe beter
ik heb PR 1x gereden (in waarlijk apocalyptische omstandigheden, man man wat was dat een helletocht
) dus of je hieraan waarde moet hechten...
ik vergelijk het met vlaanderen, die reed ik met 23 mm voor en 25 mm achter (op "normale" druk) en dat was voor mij niet goed. ik vond het op de keitjes in vlaanderen meer afzien dan die in PR
Geplaatst: 24 feb 2011 13:19
door fdegrove
Hoi,
de zwarten schreef:Roger de Vlaemink. Maar die rijdt op tubes.
Onderschrijf je wel of niet dat 23mm te smal is?
Want daar gaat het in essentie over. Ik kan je zo 5 stroken opnoemen waar je met 23mm niet meer op, maar wel tussen de kasseien rijdt. Dat is geen pretje voor de velg.
Over de invloed van latex biba laat ik me niet uit, tenminste niet zolang ik ze niet in combinatie met een soepele buitenband heb geprobeerd. Maar bij 23mm rijdt je gemakkelijk stootlek aan 6 bar, en bij 7-8 bar rijden kasseien niet lekker, ook niet met latex in de banden.
getekend, de zwarten-die-2-keer-op-roubaix-kasseien-en-ontelbaar-veel-keren-over-paddestraat-en-haaghoek-gereden-heeft.
Afgezien van het feit dat ik PB rijden met draadbanden al geen te best idee vind, meen ik dat je best kiest voor een zo soepel mogelijk bandje met goede grip.
23mm lijkt me het strikte minimum, breder kan ook.
Een brede band is geen garantie tegen stootlekken, latex biba kan wel helpen mits de bandenspanning niet te laag is.
28mm kan voor sommige fietsen al problemen geven; dus goed nagaan of de fiets hier is voor voorzien. Persoonlijk vind ik 28mm niet nodig. 24 tot 25mm is goed genoeg als het maar een soepel bandje is.
PB rijden, en kasseien in het algemeen is iets wat je leert door ervaring op te doen. Stuurkunst, licht op de fiets zitten, weten waar je best rijdt enz.
Ciao,
Geplaatst: 24 feb 2011 14:40
door de zwarten
fdegrove schreef:
PB rijden, en kasseien in het algemeen is iets wat je leert door ervaring op te doen. Stuurkunst, licht op de fiets zitten, weten waar je best rijdt enz.
Ciao,
Vertel meer, ik leer graag iets bij! (vertel me dan wel iets wat ik nog niet weet
)
Heb je de betere stukken pavé al gedaan bij regenweer en met volk dat in de weg rijdt?
Dan zit hier geen dragende aarde meer tussen, maar 5cm diepe groeven (en zeg intussen eens wat hier het beste spoor is, en hoe je hier met 23mm of zelfs overheen knalt na 55km kasseien
)
Geplaatst: 24 feb 2011 16:03
door bottecchia
fdegrove schreef:Afgezien van het feit dat ik PB rijden met draadbanden al geen te best idee vind, meen ik dat je best kiest voor een zo soepel mogelijk bandje met goede grip.
Toch zal het gros van de wielertoeristen enkel kunnen kiezen uit draadbanden, simpelweg omdat ze geen tube wielen hebben. Tubes zullen beslist nog voordeel kunnen bieden maar het is voor eenvoudige wielertoeristen geen goedkope oplossing.
fdegrove schreef:
23mm lijkt me het strikte minimum, breder kan ook.
Een brede band is geen garantie tegen stootlekken, latex biba kan wel helpen mits de bandenspanning niet te laag is.
28mm kan voor sommige fietsen al problemen geven; dus goed nagaan of de fiets hier is voor voorzien. Persoonlijk vind ik 28mm niet nodig. 24 tot 25mm is goed genoeg als het maar een soepel bandje is.
Een brede band is geen garantie maar dat is die mooie latex biba ook niet. Er bestaat nu eenmaal geen garantie tegen een stootlek, zeker niet in de omgeving waar we het nu over hebben. Het is volgens mij wel zo dat een 28mm niet alleen breder maar ook hoger is (dadelijk thuis gelijk eens opmeten of dat klopt). Dat is een extra voordeel op slechte stroken.
Of 28mm past is inderdaad de vraag. Als het niet past zul je wel naar 25mm of minder moeten. Maar past het wel dan denk ik toch dat je met de bredere band (zeker bij gelijke kwaliteit van het rubber) altijd meer comfort zult ervaren. Dat is mij persoonlijk toch wel wat waard ook al is het misschien niet noodzakelijk. Veel profs steken toch ook een 27mm tube.
fdegrove schreef:
PB rijden, en kasseien in het algemeen is iets wat je leert door ervaring op te doen. Stuurkunst, licht op de fiets zitten, weten waar je best rijdt enz.
Ciao,
Helemaal mee eens. Je kunt een hoop ellende voorkomen door 'netjes' over de kasseien te rijden. Al zal dat, zeker in het heetst van de strijd, niet altijd meevallen. Musseeuw ooit 7 x lek in één editie. En van hem kunnen we toch moeilijk stellen dat hij niet over kasseien kon fietsen.
Geplaatst: 24 feb 2011 20:59
door fdegrove
Hoi,
Vertel meer, ik leer graag iets bij! (vertel me dan wel iets wat ik nog niet weet )
Ik leer ook graag bij, alleen denk ik niet ik jou wat hoef te leren.
Het beste is die stroken te verkennen buiten wedstrijd en dan nog liefst onder verschillende weersomstandigheden.
Je weet hoe dat daar gaat in het westen van Vlaanderen en frans Vlaanderen, elke dag ligt het net weer iets anders bij.
Het is in alle geval een belevenis... :p
@Bottecchia: Als ik me goed herinner is de 28mm band ook hoger waardoor ie tegen de binnenzijde van de achterbrug kan gaan slepen en/of tegen de remhoeven.
Ciao,
Geplaatst: 27 feb 2011 22:45
door bottecchia
de zwarten schreef:Bottecchia schreef:Nee, de Open Pave is er als draadband volgens mij alleen in 24mm variant. Ik heb hier een setje liggen wat ik dit jaar op de kasseien wil gaan uitproberen. Ik ben vooral benieuwd naar de grip.
De grip is zeer goed! Dit komt denk ik vooral omdat de band soepel is. Hij is zo soepel, dat, toen ik lek ben gereden op een asfaltstrook tussen twee kasseistroken in tijdens de toertocht, het zeer lang duurde voor ik merkte dat ik plat aan het rijden was. De conti 4season is toch een stuk stugger, waardoor op lage spanning rijden niet zo fijn is als met de open pavé.
Bottecchia schreef:Ik ga die Open Pave's binnenkort eens in Vlaanderen proberen. Op die kasseien kom ik met 24mm wel weg.
Vandaag de Vittoria's dan inderdaad getest tijdens de
Omloop het Nieuwsblad toertocht . Ik kan nu de mening van De Zwarten volledig onderschrijven. Uitstekende grip ook op de natte kasseien. Prima bandje voor deze omstandigheden en erg jammer dat er geen bredere versie is want dan zou ik voor Noord Frankrijk ook overstappen.
Overigens beginnen de gaten in de Molenberg hier en daar bijna Noord Franse vormen aan te nemen.
Geplaatst: 28 feb 2011 14:00
door marconi
fdegrove schreef:Hoi,
Vertel meer, ik leer graag iets bij! (vertel me dan wel iets wat ik nog niet weet )
Ik leer ook graag bij, alleen denk ik niet ik jou wat hoef te leren.
Het beste is die stroken te verkennen buiten wedstrijd en dan nog liefst onder verschillende weersomstandigheden.
Je weet hoe dat daar gaat in het westen van Vlaanderen en frans Vlaanderen, elke dag ligt het net weer iets anders bij.
Het is in alle geval een belevenis... :p
@Bottecchia: Als ik me goed herinner is de 28mm band ook hoger waardoor ie tegen de binnenzijde van de achterbrug kan gaan slepen en/of tegen de remhoeven.
Ciao,
In een van de laatste uitgaven van FIETS stond een verslag van een prof. wielerploeg die tijdens trainingen met 32 mm (?) banden reed. Ik heb die FIETS uitgaven even uitgeleend dus kan ik niet controleren hoeveel mm dat precies was , maar iig meer dan 30 ! Hoe zouden die dan passen op een moderne racefiets als er al twijfels bestaan voor 28 mm banden ?