Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Grammatica en spelling

rene1
Forum-lid

rene1 03 nov 2007 21:06

Nu ga ik ook meedoen :-)

Livio Livius, je bericht zoals hierboven strookt weer absoluut niet met nieuwsgroep/forum etiquette.
Oke oke ik stook een beetje. Maar om in hetzelfde lettertype verder te typen als degene wie je quote, zonder spatie of witte regel, maakt het er ook niet echt duidelijker op.
Daar is de sms generatie denk ik weer wat beter in.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 03 nov 2007 21:11

[quote="rene1"]Nu ga ik ook meedoen :-)

Livio Livius, je bericht zoals hierboven strookt weer absoluut niet met nieuwsgroep/forum etiquette.
Oke oke ik stook een beetje. Maar om in hetzelfde lettertype verder te typen als degene wie je quote, zonder spatie of witte regel, maakt het er ook niet echt duidelijker op.
Daar is de sms generatie denk ik weer wat beter in.[/quote]

Toch niet helemaal :p gebruik namelijk " ".
What makes the boat go faster?

maatchen
Forum-lid

maatchen 04 nov 2007 12:06

[quote="Maatchen"][quote="Maatchen"][quote="SpEric"]Ik zie ook vaak een verledentijd met DT opduiken ...[/quote]

Huh, DT, ik heb in het verleden vaak Sapim zien opduiken................

[/quote]

Niemand?
[/quote]

Beste SpEric,
verledentijd mag dan een vaste uitdrukking zijn, maar wordt nog altijd geschreven als twee losse woorden, nml. een adjectief en een substantief. De juiste uitdrukking in een grammatica is dan ook: verleden tijd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 nov 2007 12:11

Ik verbaas me ook steeds vaker over het feit dat het voor de meeste mensen te moeilijk is eenvoudige zaken als "ik vind" of "ik word" correct te spellen. Dan kun je wel zeggen "als het maar leesbaar is" maar waar gaan we dan naar toe? Je hoeft van mij echt niet alles correct te spellen maar als de basiszaken (d's en t's, enige, me) er gewoon redelijk goed in zitten ben ik happy.

Waar ik me nog het meest aan erger is mensen die zich verschuilen achter dyslexie. Alhoewel het absoluut bestaat is het wel opvallend dat iedereen tegenwoordig beweert dyslexie te hebben. Als jij kunt onthouden dat een Trek een BSA draad heeft en dat Mirage de op één na goedkoopste groep is van Campa, kun je ook onthouden dat "ik word" zonder t is. Ik zie dyslexie dan ook vaak als een vorm van luiheid (en nu krijg ik natuurlijk allemaal reacties, het zij zo).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2007 12:27

D's en t's doe ik ook wel eens verkeerd. Ik moet daar echt op concentreren om het min of meer foutloos te doen. Dat schiet er op het internet best wel eens bij in.....
Maar over het algemeen doe ik er wel mijn best voor, een losse tikfout uitgezonderd.

Die dyslexie verbaas ik mij ook steeds over. Alsof de halve wereld dat ineens heeft. Er zijn ongetwijfeld serieuze gevallen bij, maar ook mensen die er inderdaad geen moeite voor willen doen. Aan de andere kant moeten we de smstaal ook niet helemaal afkraken. Taal is een levend iets en zal dus altijd aan verandering onderhevig zijn. Als taal niet meer kan evolueren wordt het een dode taal a la het latijn.
Oja, wat ik nog wel ff (hehehe) kwijt wil: Het gebruik van punten, komma's en hoofdletters is essentieel voor de leesbaarheid. Die vind ik nog belangrijker dan d's en t's.
Less is bore

gbrand
Forum-lid

gbrand 04 nov 2007 13:10

Gelukkig is het wiel reeds uitgevonden:
Werkwoorden vervoegen
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 04 nov 2007 13:13

[quote="Gbrand"]Gelukkig is het wiel reeds uitgevonden:
Werkwoorden vervoegen[/quote]

Kijk hier hebben we wat aan! En natuurlijk moet dit uit het land van het dictee komen.
What makes the boat go faster?

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 04 nov 2007 13:15

[quote="Maatchen"]
Beste SpEric,
verledentijd mag dan een vaste uitdrukking zijn, maar wordt nog altijd geschreven als twee losse woorden, nml. een adjectief en een substantief. De juiste uitdrukking in een grammatica is dan ook: verleden tijd.
[/quote]

Jij bent echt helemaal in je element met dit topic.....:D
"Try not. Do or do not......there is no try"

maatchen
Forum-lid

maatchen 04 nov 2007 18:52

Meer dan mijn, beste, meer dan.................................

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 04 nov 2007 22:57

Geweldig! Of Spinoza zelf op het forum aanwezig is!
Voor de simpelen onder ons, zoals ikzelf, heb ik deze moeilijke woorden even opgezocht op Wikipedia.
Adjectief: Bijvoeglijk naamwoord (of adjectief) is een term uit de taalkunde, meer specifiek de taalkundige ontleding. Het is een benaming van een woord dat wordt gebruikt om een speciale eigenschap van een zelfstandig naamwoord te benoemen.

Substantief: Een zelfstandig naamwoord (ook wel nomen of substantief genoemd) is een woord dat een ding, een zaak of een toestand aanduidt. Vóór een zelfstandig naamwoord kan in het Nederlands een lidwoord worden geplaatst.

Zo forumleden, zijn we weer helemaal bij!

Gerardo

mercier
Forum-lid

mercier 05 nov 2007 09:53

Nu "Het Grote Dopings Topic" toch op slot zit vanwege wat onstuimig gedachtenverkeer, kunnen de forumbeheerders misschien even de naam van dat topic reviseren. Die "s" achter Doping hoort daar niet.

maatchen
Forum-lid

maatchen 05 nov 2007 18:09

Gerardo schreef:Geweldig! Of Spinoza zelf op het forum aanwezig is!
Voor de simpelen onder ons, zoals ikzelf, heb ik deze moeilijke woorden even opgezocht op Wikipedia.
Adjectief: Bijvoeglijk naamwoord (of adjectief) is een term uit de taalkunde, meer specifiek de taalkundige ontleding. Het is een benaming van een woord dat wordt gebruikt om een speciale eigenschap van een zelfstandig naamwoord te benoemen.

Substantief: Een zelfstandig naamwoord (ook wel nomen of substantief genoemd) is een woord dat een ding, een zaak of een toestand aanduidt. Vóór een zelfstandig naamwoord kan in het Nederlands een lidwoord worden geplaatst.

Zo forumleden, zijn we weer helemaal bij!

Daarnaast heb je bijv. ook nog het 'gesubstantiveerd adjectief'.

LOLla, in mijn tijd leerden we dat op de lagere school, de tijden veranderen.......

Afbeelding

Van Wiki:
Baruch de Spinoza, ca. 1665. Volgens Spinoza bestaat er geen toeval, alleen gebrek aan kennis

Plaats reactie