Pagina 3 van 4

Geplaatst: 11 nov 2007 17:54
door galibier
Vandaag eerste probleem met schijfremmen XT. Toertocht met modder, vanaf de start sleepgeluid, halverwege met slang afgespoten, wat bleek? 1 zijde van achterste remblokje was volledig op, doordat zuiger aan die kant niet was teruggekomen.

Thuis de zuigers naar binnen geduwd, blokjes eruit gehaald, de remklauw met wasbenzine op wattenstaafje gereinigd, vervolgens de zuigers lichtjes uit laten komen, niet te ver want dan moet je achteraf gaan ontluchten las ik ergens... Vervolgens met shimano wet lube op een wattenstaafje de rand van de zuigers ingewreven en die terug naar binnen geduwd. Volgende week nieuwe blokjes monteren en hopen dat probleem is opgelost.

Ik veronderstel dat de remblokjes gewoon te vervangen zijn zonder hert kapje van het oliereservoir te openen zoals de handleiding van Shimano vermeldt. Ik blijf daar liever af want van ontluchten en zo ken ik niets en ik lees dat het veel eenvoudiger kan.

Geplaatst: 11 nov 2007 18:07
door daniel1975
Het was vandaag dramatisch voor schijfremmen. Ik heb ook een half blokje versleten op 25km :S

Geplaatst: 11 nov 2007 22:44
door asjemenou
Magura Firm Tech in combinatie met velgen met een ceramische coating is voor mij de winnende combinatie.

- geen oververhitte velgen
- ruim voldoende remmend vermogen (ook in natte omstandigheden)
- minimale slijtage aan velgen en remblokjes
- geen ophopende modder rond de remmen
- onderhoudsvrij
- betaalbaar en nog licht ook

Wat wil je nog meer.

Geplaatst: 11 nov 2007 23:13
door daniel1975
Vandaag was drama voor remblokjes voor schijven. Wat sleten die dingen hard. Benieuwd hoe de V-brakes het deden.

@loekie: ophopende modder heb je zeker wel bij HS33!! Ervaring genoeg, zeker in combi met gras.

Geplaatst: 11 nov 2007 23:18
door lancev7
Vandaag Nistelrode gereden met de HS33's... hoewel ik met ceramische velgen/blokken rijd, vrijwel geen slijtage... prima.

Geplaatst: 11 nov 2007 23:46
door amclassic-fan
Daniel1975 schreef:Vandaag was drama voor remblokjes voor schijven. Wat sleten die dingen hard. Benieuwd hoe de V-brakes het deden.

@loekie: ophopende modder heb je zeker wel bij HS33!! Ervaring genoeg, zeker in combi met gras.


Ik heb vandaag op m'n crossfiets m'n remkabel voor wel een keertje strakker moeten draaien omdat ik na 1,5 uur toch wel aardig wat kwijt was geraakt. Maar de remblokken kunnen nog wel meer van dit soort tochtjes hebben voordat ze versleten zijn.

Geplaatst: 12 nov 2007 09:39
door kukelekupers
Daniel1975 schreef:Vandaag was drama voor remblokjes voor schijven. Wat sleten die dingen hard. Benieuwd hoe de V-brakes het deden.

@loekie: ophopende modder heb je zeker wel bij HS33!! Ervaring genoeg, zeker in combi met gras.



Bij de Firm Tech versie is dit een stuk minder geloof ik, ik dacht dat er meer ruimte is voor de modder om weg te kunnen...

Ik heb dit weekend een tochtje van 50km door de modder gemaakt, ben benieuwd hoe mijn blokjes er aan toe zijn. Heb ik niet naar durven kijken na het schoonmaken van de fiets :P

Geplaatst: 12 nov 2007 09:47
door daniel1975
Probleem is met name de brakebooster bij de normale versie. Daar hoopt enorm veel rommel op.
De Firmtech is idd beter, dat is een mooiere constructie. Die is echter alleen verkrijgbaar op de Magura-vorken, en die rijden er niet echt veel rond....

Geplaatst: 14 nov 2007 08:54
door stratotommy
Wellicht in relatie tot deze vraag ik ben van plan mijn mountain bike te up-graden
van 95 Deore XT naar 07 Deore XT nu vraag ik mij of moet ik V-brakes laten monteren of
gelijk maar voor het Ruigere werk gaan van de disc brakes...ben benieuwd naar jullie mening...

Geplaatst: 14 nov 2007 11:28
door kukelekupers

Geplaatst: 19 nov 2007 23:39
door galibier
Oelala, wat is mijn visie over schijfremmen sinds gisteren veranderd. Ik was tot 2 weken geleden zeer tevreden met mn xt schijven. Met mn spiksplinternieuwe fiets reed ik er Gulpen (modder!) mee en kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Dat was voor mij meteen het bewijs hoe goed mn schijven wel waren. Nadien vermeed ik de modder meestal maar 1 week geleden was het toch al goed prijs: moddertoer en achterste shimano xt-remblokje (aan een zijde) volledig weg, metaal op metaal. Zuigers gereinigd , beetje geolied langs de rand en nieuwe (nu EBC) gesinterde blokjes en hopla, ermee naar De Panne Beach Endurance. Na de helft wedstrijd had ik prijs; aanhoudend gesleep ook na overgieten met vers water uit bidon en ja hoor, zowel voor als achteraan waren de blokjes volledig weg, tenminste aan een zijde. Ik heb toen de ergste kou geleden van mn leven door het stilstaan bij 0 graden en 5 beaufort. Gelukkig kon ik tot op de dijk sukkelen waar een Franse agent me zijn zwitsers mes leende zodat ik de pistons kon openwrikken en zo ben ik trillend als een espenblad terug naar De Panne gereden waar ik onmiddellijk alles - mezelf en de fiets onder het zand - de auto heb ingekliederd en met de radiator op maximum naar huis terug ben gereden. Wat een afgang en ik had er zoveel voor getraind en van verwacht. Dan heb ik het nog niet over de chainsuck met mn xt bladen gehad, maar dat past niet in dit topic. Overmorgen naar de FM. Ik weet nu in ieder geval dat schijven, voorlopig althans, niet meer mijn beste vriend zijn en ik denk dat ik misschien toch beter voor velgremmen had gegaan als ik toen had geweten wat ik nu weet.

Geplaatst: 20 nov 2007 09:27
door daniel1975
Met alle respect, en hoe rot ik het ook voor je vind: strandracen met een hoogwaardige ATB en schijfremmen is gekkenwerk. Daar is de fiets niet voor gemaakt.
Kun je beter een oud barrel met vaste vork en v-brakes voor kopen (voor een habbekrats op marktplaats bijv.).