rijden_
29 okt 2007 08:27
Zoals beloofd.... (FIETS 2005-12)
Metingen
Voor Fiets 2-2004 hebben we comfortmetingen uitgevoerd op een klinkerweg. Bij deze test keken we welke van vijf frames (Trek 2300, Giant TCR Hybrid, Red Bull Pro-SL, Colnago C40 en een klassieke stalen Colnago) de meeste trillingen filterde. Hierbij hebben we de trillingssterktes gemeten bij het achterwiel, het zadel en het stuur. Op deze manier is berekend welk frame het beste trillingen reduceerde. Met de waardes gemeten bij het stuur en het zadel, bij een snelheid van 20 km/uur, weten we ook meteen welke trillingssterktes het lichaam binnenkomen bij de hand en op de rest van het lichaam. Vergelijken we deze waardes met de waardes uit de ISO-normeringen, dan zijn de gemeten trillingssterktes schrikbarend hoog. Niet meer fietsen lijkt de enige oplossing! Om onder de comfortgrens van hand-armtrillingen te blijven zou je met de door Fiets gemeten belasting bij een ‘werkdag’ van 8 uur, maximaal 7,8 minuten mogen fietsen. Om onder de gevaargrenswaarde (5 m/s2) te blijven, zou je maximaal een half uur zo hard mogen trillen.
Gelukkig is het uiteindelijk niet zo erg en kun je gerust blijven fietsen. De meting is namelijk uitgevoerd over een straat met klinkers en behoorlijk wat gaten. Daar rij je geen hele dag op. Ter vergelijking: uit metingen uitgevoerd in opdracht van het Fietsberaad van de Fietsersbond blijkt dat de gemiddelde effectieve trillingsversnelling over nieuw asfalt en ‘normale’ klinkerwegen veel lager is. Zij meten op nieuw asfalt een gemiddelde effectieve trillingsversnelling van 0,4 m/s2 en op normale klinkers een gemiddelde van 1,3 m/s2. Met deze waardes voor asfalt is een tocht van maar liefst 312 uur ‘per dag’ (!) pas oncomfortabel en kom je pas bij 1250 uur fietsen ‘per dag’ boven de gevarengrens. Kanttekening hierbij is wel dat het Fietsberaad de metingen liet uitvoeren met relatief zware fietsen en bij een snelheid van 15 km/uur. Met lichte racefietsen en op een hogere snelheid zal het trillingsniveau hoger liggen. Zo blijkt uit onze metingen in 2004 dat een zware stalen Colnago trillingen iets beter absorbeert dan een lichtere concurrent.
Verder zijn de normen niet direct op de hobby-fietser toepasbaar. De in de norm aangeven effectieve versnellingen zijn immers ontwikkeld voor de arbeidsmarkt, uitgaande van een volledige werkweek. Als fietser zit je niet 36 uur of meer per week op de fiets. En een van de manieren om eventuele schade te voorkomen of te verminderen is het inlassen van pauzes. Zo verminder je de tijd dat je trilt en krijgt het lichaam kans zich te herstellen. Dus rij je dagen aan een stuk alleen maar over de keien, dan is een rustdag af en toe best aan te raden. Een andere manier om schade door trillingen te voorkomen is het warm houden van lichaam en handen.
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....