Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
dmm
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 aug 2007 11:35
dmm
25 okt 2007 17:23
GastheerG schreef:Als fabrikanten consumenten niet serieus nemen gaat het snel de verkeerde kant op.
Merk ik niet zo heel veel van; alleen dat ik van 5 naar 6 naar 7 naar 8 naar 9 en straks naar 10 speed moet upgraden.
(Terwijl ik in een koers soms 2 versnellingen gebruik).
Zit niet te wachten op weer iemand met een mening.
-
de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
de zwarten
25 okt 2007 18:16
ik blijf een beetje hangen;
- vierkante as ipv ultra torque
- klassieke remmen ipv skeleton remmen
- alu voorderailleur ipv carbon kooi
- achterderailleur zonder carbon gedeelte voor de derailleurwieltjes
- 9-speed ipv 10-speed
- alu crank ipv carbon
en toch ga ik er geen bal trager mee! Het kan allemaal wel wat lichter, maar ook dat scheelt zoveel niet. De slijtage en prijs spelen bij mij ook nog altijd ergens mee in wat ik koop denk ik...
Voor de as heb ik één speciale tool nodig, en een cranktrekker. Voor beide samen was ik klaar met 10 euro. 9-speed record kettingen zijn 17 euro, 10-speed veloce kettingen zijn rond de 25 euro. 9-speed cassette is ook een 10-tal euro goedkoper dan 10-speed. En die alu crank gaat nog 10 jaar mee, die carbon, daar heb ik mijn reserves bij (maar dat kan ook wel goedkomen, zo bevooroordeeld ben ik ook weer niet)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
sharkman113
25 okt 2007 23:14
Je kan zo met materiaal en al het fietsmuseum in.
De beste as (na een Phil wood vierkant as) bestaat al: Cannodale SI trapas (in iets mindere vorm gevolgd door de Scott geintegreerde as).
Als in een oversized brackethuis het juiste (goed afgedichte) assysteem gebouwd wordt heb je een as die superstijf is en eeuwig meegaat.
Probleem met alle huidige systemen is dat de kogels te klein en te kwetsbaar zijn waardoor er voortijdig slijtage optreedt (= goed voor de snelle verkoop van peperdure reserve onderdelen).
Ik ben van mening dat de industrie al lang in staat is om alle problemen met defecte trapassen (en loslatende ingelijmde alu inserts) acuut op te lossen (alleen is hier geld en de wil van de producent voor nodig.
Om maar een voorbeeld te noemen: als het systeem van Scott succes heeft zullen alle producenten die frames met loslatende trapasbussen acuut volgen (alleen moet één merk zijn nek uitsteken om het mogelijk te maken).
Overigens valt mij steeds weer op hoe weinig onderdelenproducenten met frameproducenten communiceren en hoe weinig standaarden er binnen de branche gehanteert worden (kan zou tig combinaties van wielen/onderdelen/frames noemen die nooit goed op elkaar zullen passen)
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Livio Livius
25 okt 2007 23:23
weet iemand waar (technische) tekeningen te vinden zijn van de verschillende systemen inclusief beschijving en montage?
What makes the boat go faster?
-
simen
- Forum-lid
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54
simen
25 okt 2007 23:58
Quote:Probleem met alle huidige systemen is dat de kogels te klein en te kwetsbaar zijn waardoor er voortijdig slijtage optreedt (= goed voor de snelle verkoop van peperdure reserve onderdelen
----------------------------------------
Dat ligt echt niet aan de lagers hoor.
De uitlijning van de lagerpotten zal nooit deugen en daarom staan de lagers onder spanning.
Nee, de frameconstuctie met schroefdraad is in combinatie met deze potten een onmogelijke constructie.
Geen enkel goed ontwikkelde constructeur zal dit in zijn ontwerp opnemen.
Dus of de frames moeten anders gemaakt worden of de cartridge moet terug.
Zij is ook tegen
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
26 okt 2007 00:32
Hoe verklaar jij dan dat vierkante Campa en Philwood assen zo'n beetje eeuwig meegaan? Die hebben toch net zo veel last van de constructie met schroefdraad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
litespeed
- Forum-lid
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32
litespeed
26 okt 2007 01:10
Amclassic-fan schreef:Hoe verklaar jij dan dat vierkante Campa en Philwood assen zo'n beetje eeuwig meegaan? Die hebben toch net zo veel last van de constructie met schroefdraad.
Mag de Ultegra octalink cartridge ook in dit rijtje opgenomen worden? Of is dat een belediging voor genoemde systemen? Op internet circuleren in ieder geval verbluffende kilometrages met dit systeem. Ook kiezen veel veldrijders voor deze trapassen.
Ik vond het in ieder geval weer een mooi gezicht toen ik mijn crank na montage weer heerlijk zag spinnen na een klein tikkie. Dit in tegenstelling tot het hollowtech crankstel dat daarvoor gemonteerd was...
-
damian112
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:51
damian112
26 okt 2007 11:11
"De uitlijning van de lagerpotten zal nooit deugen en daarom staan de lagers onder spanning"
Geen idee waar je dat uit concludeerd. Phil wood heeft een vrije uitlijning, campa niet.
Phil wood werk met de beste legeringen en afdichting en houdt bij normaal onderhoud eeuwig. Campa gebruikt goede basismaterialen, houdt eeuwig maar de afdichting houdt niet over. Dus 100.000 km is zeker mogelijk maar zou gauw er water inkomt kan er roestvorming en speling ontstaan.
-
simen
- Forum-lid
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54
simen
27 okt 2007 00:16
Dat concludeer ik uit het feit dat kogellagers op een as normaal gesproken,axiaal en radiaal hooguit een paar honderste mm standafwijking kunnen verdragen.
Is dat meer dan treed er versnelde slijtage op.
Gelukkig is het toerental erg laag dat scheelt een stuk.
De weerstand tegen axiaal krachten is echter het hoogst bij hoge toerentallen.
Dus dat werkt weer tegen.
Nu zijn de lagerpotten met schroefdraad gemonteerd.
Dat kon niet anders omdat frames nu eenmaal uitgevoerd zijn met deze draad.
Deze schroefdraad haalt nooit die positienauwkeurigheid die kogellagers vragen.
Enerzijds omdat het schroefdraad is en dus bij iedere keer monteren een andere stand zal innemen.
Anderzijds omdat er vaak aan gelast en daarna opgetapt cq gefreest is.
Het optappen verergert de afwijking alleen maar en het handmatig nafrezen haalt nooit de vereiste nauwkeurigheid.
De framebouwer en de onderdelenmaker moeten dus gelijk optrekken bij deze ontwikkeling.
Alleen dan kan het toch perspectiefrijke crankstel zijn volle potentieel tonen.
Een nadeel aan de constructie is de positie van de afdichtingen die nu vol in het spatwater draaien
Let wel dat ik alleen over de campa constructie praat met de anderen heb ik geen ervaring.
Zij is ook tegen
-
christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
christoffel
29 okt 2007 15:24
@litespeed: In mijn MTB zit octalink. In 5 jaar tijd 2 assen! Ik gebruik dat ding een maand of 4 per jaar. Wel ruig, maar daar is het toch voor gemaakt? Zo onder de indruk ben ik niet van dat systeem.
Ook JIS assen gaan gewoon kapot.
De lagerdiameter mis ik een beetje in dit verhaal. Campagnolo loste dat tot voor kort op met een dubbel lager aan de kettingzijde. Het moest toch allemaal in de pot passen, niet? Het UT systeem heeft lagers met een grotere diameter die daardoor, icm met de kogelgrootte en het aantal kogels, meer kunnen hebben. Er zit er rechts nu ook nog maar 1.
Afgezien van de techniek, vind ik dat UT Record crankstel gewoonweg schitterend. Verklaar me maar voor gek, maar op mijn nieuwe fiets komt, terwijl ik een Record crankstel van 2006 heb (Zet ik op mijn tweede fiets), toch een UT versie. (Iemand interesse in een Gass Torsk 175 / 53-39 TA voor Campa...?
)
Gang is alles...