Pagina 3 van 4
Geplaatst: 25 okt 2007 17:23
door dmm
GastheerG schreef:Als fabrikanten consumenten niet serieus nemen gaat het snel de verkeerde kant op.
Merk ik niet zo heel veel van; alleen dat ik van 5 naar 6 naar 7 naar 8 naar 9 en straks naar 10 speed moet upgraden.
(Terwijl ik in een koers soms 2 versnellingen gebruik).
Geplaatst: 25 okt 2007 18:16
door de zwarten
ik blijf een beetje hangen;
- vierkante as ipv ultra torque
- klassieke remmen ipv skeleton remmen
- alu voorderailleur ipv carbon kooi
- achterderailleur zonder carbon gedeelte voor de derailleurwieltjes
- 9-speed ipv 10-speed
- alu crank ipv carbon
en toch ga ik er geen bal trager mee! Het kan allemaal wel wat lichter, maar ook dat scheelt zoveel niet. De slijtage en prijs spelen bij mij ook nog altijd ergens mee in wat ik koop denk ik...
Voor de as heb ik één speciale tool nodig, en een cranktrekker. Voor beide samen was ik klaar met 10 euro. 9-speed record kettingen zijn 17 euro, 10-speed veloce kettingen zijn rond de 25 euro. 9-speed cassette is ook een 10-tal euro goedkoper dan 10-speed. En die alu crank gaat nog 10 jaar mee, die carbon, daar heb ik mijn reserves bij (maar dat kan ook wel goedkomen, zo bevooroordeeld ben ik ook weer niet)
Geplaatst: 25 okt 2007 23:14
door sharkman113
Je kan zo met materiaal en al het fietsmuseum in.
De beste as (na een Phil wood vierkant as) bestaat al: Cannodale SI trapas (in iets mindere vorm gevolgd door de Scott geintegreerde as).
Als in een oversized brackethuis het juiste (goed afgedichte) assysteem gebouwd wordt heb je een as die superstijf is en eeuwig meegaat.
Probleem met alle huidige systemen is dat de kogels te klein en te kwetsbaar zijn waardoor er voortijdig slijtage optreedt (= goed voor de snelle verkoop van peperdure reserve onderdelen).
Ik ben van mening dat de industrie al lang in staat is om alle problemen met defecte trapassen (en loslatende ingelijmde alu inserts) acuut op te lossen (alleen is hier geld en de wil van de producent voor nodig.
Om maar een voorbeeld te noemen: als het systeem van Scott succes heeft zullen alle producenten die frames met loslatende trapasbussen acuut volgen (alleen moet één merk zijn nek uitsteken om het mogelijk te maken).
Overigens valt mij steeds weer op hoe weinig onderdelenproducenten met frameproducenten communiceren en hoe weinig standaarden er binnen de branche gehanteert worden (kan zou tig combinaties van wielen/onderdelen/frames noemen die nooit goed op elkaar zullen passen)
Geplaatst: 25 okt 2007 23:23
door Livio Livius
weet iemand waar (technische) tekeningen te vinden zijn van de verschillende systemen inclusief beschijving en montage?
Geplaatst: 25 okt 2007 23:58
door simen
Quote:Probleem met alle huidige systemen is dat de kogels te klein en te kwetsbaar zijn waardoor er voortijdig slijtage optreedt (= goed voor de snelle verkoop van peperdure reserve onderdelen
----------------------------------------
Dat ligt echt niet aan de lagers hoor.
De uitlijning van de lagerpotten zal nooit deugen en daarom staan de lagers onder spanning.
Nee, de frameconstuctie met schroefdraad is in combinatie met deze potten een onmogelijke constructie.
Geen enkel goed ontwikkelde constructeur zal dit in zijn ontwerp opnemen.
Dus of de frames moeten anders gemaakt worden of de cartridge moet terug.
Geplaatst: 26 okt 2007 00:32
door amclassic-fan
Hoe verklaar jij dan dat vierkante Campa en Philwood assen zo'n beetje eeuwig meegaan? Die hebben toch net zo veel last van de constructie met schroefdraad.
Geplaatst: 26 okt 2007 01:10
door litespeed
Amclassic-fan schreef:Hoe verklaar jij dan dat vierkante Campa en Philwood assen zo'n beetje eeuwig meegaan? Die hebben toch net zo veel last van de constructie met schroefdraad.
Mag de Ultegra octalink cartridge ook in dit rijtje opgenomen worden? Of is dat een belediging voor genoemde systemen? Op internet circuleren in ieder geval verbluffende kilometrages met dit systeem. Ook kiezen veel veldrijders voor deze trapassen.
Ik vond het in ieder geval weer een mooi gezicht toen ik mijn crank na montage weer heerlijk zag spinnen na een klein tikkie. Dit in tegenstelling tot het hollowtech crankstel dat daarvoor gemonteerd was...
Geplaatst: 26 okt 2007 11:11
door damian112
"De uitlijning van de lagerpotten zal nooit deugen en daarom staan de lagers onder spanning"
Geen idee waar je dat uit concludeerd. Phil wood heeft een vrije uitlijning, campa niet.
Phil wood werk met de beste legeringen en afdichting en houdt bij normaal onderhoud eeuwig. Campa gebruikt goede basismaterialen, houdt eeuwig maar de afdichting houdt niet over. Dus 100.000 km is zeker mogelijk maar zou gauw er water inkomt kan er roestvorming en speling ontstaan.
Geplaatst: 27 okt 2007 00:16
door simen
Dat concludeer ik uit het feit dat kogellagers op een as normaal gesproken,axiaal en radiaal hooguit een paar honderste mm standafwijking kunnen verdragen.
Is dat meer dan treed er versnelde slijtage op.
Gelukkig is het toerental erg laag dat scheelt een stuk.
De weerstand tegen axiaal krachten is echter het hoogst bij hoge toerentallen.
Dus dat werkt weer tegen.
Nu zijn de lagerpotten met schroefdraad gemonteerd.
Dat kon niet anders omdat frames nu eenmaal uitgevoerd zijn met deze draad.
Deze schroefdraad haalt nooit die positienauwkeurigheid die kogellagers vragen.
Enerzijds omdat het schroefdraad is en dus bij iedere keer monteren een andere stand zal innemen.
Anderzijds omdat er vaak aan gelast en daarna opgetapt cq gefreest is.
Het optappen verergert de afwijking alleen maar en het handmatig nafrezen haalt nooit de vereiste nauwkeurigheid.
De framebouwer en de onderdelenmaker moeten dus gelijk optrekken bij deze ontwikkeling.
Alleen dan kan het toch perspectiefrijke crankstel zijn volle potentieel tonen.
Een nadeel aan de constructie is de positie van de afdichtingen die nu vol in het spatwater draaien
Let wel dat ik alleen over de campa constructie praat met de anderen heb ik geen ervaring.
Geplaatst: 29 okt 2007 15:24
door christoffel
@litespeed: In mijn MTB zit octalink. In 5 jaar tijd 2 assen! Ik gebruik dat ding een maand of 4 per jaar. Wel ruig, maar daar is het toch voor gemaakt? Zo onder de indruk ben ik niet van dat systeem.
Ook JIS assen gaan gewoon kapot.
De lagerdiameter mis ik een beetje in dit verhaal. Campagnolo loste dat tot voor kort op met een dubbel lager aan de kettingzijde. Het moest toch allemaal in de pot passen, niet? Het UT systeem heeft lagers met een grotere diameter die daardoor, icm met de kogelgrootte en het aantal kogels, meer kunnen hebben. Er zit er rechts nu ook nog maar 1.
Afgezien van de techniek, vind ik dat UT Record crankstel gewoonweg schitterend. Verklaar me maar voor gek, maar op mijn nieuwe fiets komt, terwijl ik een Record crankstel van 2006 heb (Zet ik op mijn tweede fiets), toch een UT versie. (Iemand interesse in een Gass Torsk 175 / 53-39 TA voor Campa...?
)