Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sneller berg op fietsen

coulthard
Forum-lid

coulthard 24 sep 2007 16:15

[quote="patmaessen"]Bedankt voor jullie inbreng allemaal maar het is en blijft toch wel divers wat er geschreven wordt. Over sommige punten zijn jullie het wel met elkaar eens maar over sommige verschillen de meningen toch wel, is ook het nut van een forum mijn inziens. Wat ik wel mis is dat er niemand echt over trainen met hartslag / zones schrijft, dus niet echt relevant? [/quote]

Tuurlijk trainen met hartslag is altijd relevant, maar dat was in eerste instantie niet je vraag.
Je wil graag harder bergop fietsen, daar zijn diverse factoren voor verantwoordelijk.

Ik ga ervan uit dat je een algemene kennis hebt wat betreft trainingsleer. Maar al lezende kom ik erachter dat je bijna geen bezit. Dan is het ook niet zo raar dat je bergop eraf gereden wordt.
Zoals ik al eerder aangaf is je vraag specifiek, maar wil je een antwoord over het hele van trainingsleer. Dat heeft dus niet alleen te maken met harder bergop kunnen rijden.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 17:33

@coulthard,

Klopt wat je zegt, ik reageer alleen maar op verschillende reacties van forumleden. De een zegt dit, de ander zegt dat, vandaar mijn diversiteit aan reacties. Ben inderdaad een leek in de 'trainingsleer' en hierdoor zoekende naar antwoorden maar ben zeer geinteresseerd, natuurlijk ook uit eigen belang. Heb je trouwens een PM gestuurd.

Om terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag om sneller berg op te kunnen las ik in een eerdere post om te gaan trainen met een hartslagmeter om zodoende op een juiste manier bezaig te zijn. Vandaar mijn laatste vraag / post.

Nogmaals alle info is meer dan welkom

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 sep 2007 21:12

[quote="coulthard"]Wat ik hier allemaal weer lees.....

Gewicht dames en heren is belangrijk, maar niet essentieel. Immers spieren wegen 3x zoveel als vet. Ga je dus behoorlijk vermageren, grote kans dat je ook spiermassa verliest. Ergo je gaat minder hard omhoog, terwijl je lichter bent.
Lance Arsmtrong meet 1m 75cm. Die man weegt 73 kG in topvorm, bij een vetpercentage van 4-5%. Wil je gaan beweren dat hij ook nog 10 kG moet gaan vermageren.

[/quote]

Armstrong weegt 67-68 kg in topvorm, en het voorbeeld dat je aanhaalt is net het beste bewijs dat je moet vermageren om harder bergop te gaan! Armstrong was namelijk veel spiermassa kwijt, en dat is ook nodig om beter te klimmen! Als je vermagert verlies je OVERAL spiermassa, dus ook in het bovenlichaam, en stevige biceps heb je toch niet nodig om goed te klimmen. Je verliest minder kracht/kg zelfs als je spiermassa achteruitgaat, want je hoeft met je vermagerde benen minder bovenlijfspieren mee omhoog te krijgen!
en ik beweer niet dat de topicstarter 10 kg MOET afvallen om goed te klimmen, wel om op zijn best te klimmen!
Trouwens, die wielerkenner die mij beoordeelde heeft ongeveer alle Colombiaanse talenten naar Europa gehaald (Duque, Uran enzovoort), dus die weet wel wat een klimmer nodig heeft.

Het kan echt wel zijn dat PatMaessen geen klimmerslijf heeft of niet de goeie spieren, maar erop trainen en je erop toeleggen kan altijd! Ik heb trouwens ook verre van een klimmerslijf :-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 24 sep 2007 21:54

Voor zover ik weet woog Armstrong in Tourvorm idd zo'n 73 kg en normaal zo'n 77 kg. Geen lichtgewicht, zeker niet qua BMI.

Tijdje geleden het Rabobank boekje gehad, met alle rennersprofielen. Een laaglandbeuker als Steven de Jong had in het 2005 boekje een BMI van 24.5. Rasmussen 19.6. Vastaranta 21.7 om er maar een paar te noemen, Kozontchouk (o.a. een klimmer / tijdrijder) 20.02. Je hoeft echt niet op de 19.0 te zitten. De meesten zitten tussen de 19.5 en 22.

Ik herinner me nog een uitspraak van Boogerd een paar jaar geleden. Hij wilde in de bergen echt meegaan met de toppers. Hij viel 3 a 4 kg af. Het gevolg: Minder conditie, minder kracht en minder klimvermogen.

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 22:36

En dat is nu precies waar ik in een eerdere post op doelde, de een zegt afvallen, de ander zegt souplesse, meer omwentelingen, weer een ander schrijft dat het voor een groot gedeelte aangeboren moet zijn, dan weer dat je het kunt aanleren.... jullie maken het me niet makkelijker..... en ik wil alleen maar harder berg op fietsen :-(

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2007 22:47

Heb je mijn 'boekenkast' al?
In de Fiets trainingsplanners staan de principes van trainingsleer heel goed uitgelegd :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 22:57

Als het mag, dan graag, kan ik wellicht daar mijn speurtocht voortzetten. Alvast bedankt voor je hulp.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2007 22:59

Zie net dat ik je die link al gestuurd heb. Alles goed aangekomen?

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 23:02

klopt maar info is helaas door een crash van mijn oude pc volledig verloren gegaan, dus als je dan toch aandringt .............. muchos gracias...:p

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2007 23:06

Verstuurd. Begin maar eens met al die Trainingsplanners door te lezen ;)

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 24 sep 2007 23:28

Campaioen vertelde eerder al dat hij ongetraind bergop mensen eraf reed die goed getraind waren. Coulthard gaf het ook al aan en ik heb het ook al op diverse andere plaatsen zoals Fiets gelezen. Klimmen is een gave. Je kunt trainen op klimmen tot je een ons weegt, maar als je het niet in je hebt dan zul je de snelle klimmers nooit bijhouden.

Daarnaast gaf ik ook al aan. Wil je sneller bergop, dan moet je erop trainen. Kijk eens op www.zitvlees.nl Dat lijkt me een goede plaats om te beginnen met lezen. Daar wordt ook uitgelegd waarom trainen/fietsen op hartslag belangrijk is. En in de boekenkast van Scepticus zitten ook nuttige documenten heb ik al gezien.

Ik heb eerder wat gezegd over je gewicht, en daar zijn de nodige reacties op gekomen. Ik constateer alleen maar dat je een hoog gewicht hebt voor iemand die de ambitie heeft om snel bergop te fietsen. Ik heb NIET beweerd dat je te dik bent.

Misschien heb je wat aan een sportkeuring. Meer info daarover vind je op www.sportkeuring.nl. Daar wordt je vetpercentage gemeten, en je kunt ook een inspanningstest doen. En waarschijnlijk krijg je daar ook advies over hoe je moet trainen.

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 23:56

@Jandoedel,

Voel me ook absoluut niet aangevallen hoor, integendeel. Vind het gewoon grappig om te lezen dat alle goedbedoelde adviezen soms elkaar een beetje tegenspreken. Dat ik met 86kg behoorlijk aan het gewicht ben voor een klimmer zal wel kloppen en dat ik als een 'raket' omlaag knal kan ik alleen maar beamen. Om terug te keren naar mijn oorspronkelijke post was ik eigenlijk op zoek naar tips om het klimmen te verbeteren. Heb het niet over een alp d'huez, maar over een ijzerenbosweg, sibbergrubbe etc. Fiets hier normaliter 2 keer per week en dan is het leuk om ook eens mee vooraan met de groep boven te komen en niet alleen maar ingehaald te worden op 3/4 voor het eind omdat er dan niet meer in zit:rolleye:
Zag in je avatar Parkstad staan, kom zelf uit Brunssum, kun je me misschien eens op sleeptouw nemen en zelf beoordelen waar ik de meeste winst kan behalen :)

Plaats reactie