Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gevolgen fietsverslaving

gillio
Forum-lid

gillio 11 okt 2007 23:26

HenkV schreef:
Frankvanboven schreef:Je vergeet een aspect van de fietsverslaving: de lichamelijke consequenties.

Jammer dat niemand hier iets over schrijft. Of is het gelukkig omdat er toch relatief weinig problemen zijn?

Ook mijn docter werd wat onrustig nadat ie die zuignapjes op m'n borst had geplakt. Het hart schijnt erg groot te zijn. Perso dacht ik dat iedere fietser dat heeft dus daar keek ik niet van op. Op de een of andere schaal had ik 33 waar 35 het absolute maximum zou zijn (?). Hij was flink bezig om me af te remmen als 40 jarige (?) Als ik niet aan fietsen zou doen had ie me als hartpatient gekwalificeert. Tja, wat moet ik ermee? Nooit heb ik er last van, ging bij hem langs voor een competitie verklaring en heb die ook gekregen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?? Ik heb al eerder in dit draadje gelezen van iemand die moest blijven fietsen... Lijkt me niet echt gezond! Ik ging pas bloed geven (donor) en toen ze mijn hartslag gemeten hadden zij de mevrouw dat het eigenlijk aan de lage kant was, nog twee slagen lager en ze moest de dokter gaan roepen.

Henk, ik denk dat jij een hartslag had van 33 en 35 zou absoluut het laagste mogen zijn denk ik. Dit kan wel kloppen met je 40 jaar, maar het is wel heel erg laag hoor!

timper
Forum-lid

timper 11 okt 2007 23:40

Last heb ik er niet van. Ze wezen er me vroeger ook op bij onderzoek dat ik een sporthart had. Een lage pols heb ik ook (iedereen die veel duursport doet waarschijnlijk): die kan 's morgens makkelijk rond en soms onder de 40.
Als je stopt of een lange pauze inlast is het wel belangrijk om 'af te trainen' tot een normaler niveau.
Zolang het klopt he...;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 11 okt 2007 23:56

Nee hoor Gilio die 33 sloeg niet op de rust hartslag, die ligt net boven de 40 dus niet héél erg laag. Waar die 33/35 wel op sloeg weet ik niet. Ik ben inmiddels ook bij een cardioloog geweest. Niet omdat er problemen waren maar m'n huisarts (tevens buurman en die ziet me elke dag vertrekken) vond dat op m'n 40ste wel nodig. Vooral omdat ik 'm nog wel eens doortrap ;) Er was helemaal niets aan de hand en ik heb tot de max zitten trappen op dat ergo geval. Waar ik van opkeek, en wat normaal schijnt te zijn, is dat die bloeddruk zo stijgt tijdens inspanning. Normaal heb ik iets van 110/70 maar bij de max (180 bpm) was dat 190/80. Ik heb toch wat meer eerbied voor die bloedsomloop gekregen en ben ook een beetje gerust gesteld na al die verhalen...

Wat die cardioloog verder nog vertelde: ook al klopt je hart sneller dan de 220-leeftijd formule (voor je max te bepalen), nooit hoger laten oplopen dan die formule. Schijnt zeer gevaarlijk te zijn.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 12 okt 2007 00:09

HenkV schreef:
Wat die cardioloog verder nog vertelde: ook al klopt je hart sneller dan de 220-leeftijd formule (voor je max te bepalen), nooit hoger laten oplopen dan die formule. Schijnt zeer gevaarlijk te zijn.

Mooi is dat, dat betekent dat ik nooit meer boven m'n omslagpunt mag sporten:(
Dan ga ik maar darten en lekker veel roken en drinken, lijkt me een stuk minder gevaarlijk.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 12 okt 2007 00:40

vandaar je naam speed peet ;) ? Neem van mij vooral niets aan. Er zal vast wel weer ergens een uitzondering op de regel zijn dus ik ga die uitspraak van die cardio niet met hand en tand verdedigen. Van de andere kant kan het natuurlijk geen kwaad als je iets meer info zoekt. Dit was een cardio. Weliswaar een franse maar in Frankrijk wonen ook mensen die sporten!

airjay
Forum-lid

airjay 15 okt 2007 16:18

Bij mij ook het bekende verhaal: huisje, vrouwtje, kids, auto, baan etc. Tijd en geld is soms moeilijk te vinden om dát te doen wat je graag wilt.

De tijd "krijg" ik door een eerlijke verdeling in het huishouden. Wij hebben afgesproken dat ieder probeert evenveel in het huishouden te doen. Dus met regelmaat de stofzuiger ter hand nemen, wc boenen, was opvouwen, koken, vaatwasser uitruimen levert voldoende "credits" op om weer met een gerust hart te kunnen fietsen. Het werkt ook de andere kant op. Vreet ik de hele dag niets uit en komt mijn vrouw thuis, dan kan ik het echt niet maken om op de fiets te stappen. Zogezegd: De stok achter de deur, voor wat hoort wat.

Fietsje kopen? Twee jaar geleden ben ik weer opgestapt op de racefiets na 10 jaar niets aan sport te hebben gedaan. Dus de knip ging niet wagenwijd open, maar een paar biljetten voor een degelijke Batavus-Ultegra fiets waren goed gespendeerd. Tuurlijk, iedereen wil op het mooiste karretje rijden maar de financiën laten dat niet toe. Daarom zoek ik gewoon naar "veel kwaliteit, weinig pegels" bij bijvoorbeeld Rose (Een mooie Red Bull Pro-SL of Pro X-lite of de nieuwe Pro-SL met Ultegra-SL). En voor zaken als vervangingsonderdelen zoals ketting, kransjes, banden, stuurlintje? Tsja, daar moet de knip gewoon voor open, anders kun je binnen de korst mogelijke keren je hobbie vaarwel zeggen.

Veel fietsplezier allemaal!

rik.a
Forum-lid

rik.a 15 okt 2007 16:57

Werk en hobby combineren?? wordt profrenner!!
dan heb je en genoeg geld en je hebt je fietsen voor niks waardoor je met het geld een vriendin kan kopen :p

nee ik heb ook moeten sparen voor mijn fiets maar het trainen komt er ook niet zo van ben ik bang want ik zit nog op school dus ben ik daar meer tijd mee kwijt, tsja zal de club niet blij mee zijn maarja kan niet anders.
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 15 okt 2007 17:00

Rik.A schreef:Werk en hobby combineren?? wordt profrenner!!

Van je hobby je werk maken heb ik ook ooit gedaan, dat is geweldig. Tijden later werd de hobby werk en toen ben ik gestopt! Dus ik vraag me af of prof worden een optie zou kunnen zijn om leuk te kunnen fietsen.

dario
Forum-lid

dario 16 okt 2007 12:39

Mijn oplossing: in overheidsdienst werken! (deeltijds...)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie