Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke kleding bij welke temperatuur?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 sep 2007 11:34

LVGH schreef:
havana schreef:Investeer dan inderdaad in een goed windjack, ik heb er eentje van GORE en die kost wat maar is echt geweldig. Je hoeft er alleen maar een zweetshirtje onder aan (zelfs met -5 gr of kouder). Zo hoef je in de winter ook niet als een soort Michelin mannetje op de fiets te zitten.

Klinkt goed..in de winter draag ik toch meestal drie lagen en dat is niet ideaal voor de vochthuishouding waardoor het na een uur of twee koud begint te worden. Heb je een linkje van jouw windjack (of een andere vergelijkbare)?

Uiteraard. * klik *. Deze heeft afritsbare mouwen (heb ik zelf niet) maar er zijn allerlei modellen. Allemaal hebben ze een andere pasvorm, allemaal hebben ze Windstopper en N2S (next to skin) "technologie" in zich. Goed passen is het devies.

jcm
Forum-lid

jcm 23 sep 2007 00:23

Net als het weer zoals vandaag (vanmorgen) was het 14 graden, prima weer, dan rij ik wel met lange mouwen en lange broek, met zweetshirt (korte mouwen), dat is al goed genoeg, tenminste voor mij dan.

slc-sl
Forum-lid

slc-sl 23 sep 2007 00:34

Moet 't wel een beetje nuanceren trouwens, als ik snelheids trainingen doe, kleed ik me dikker aan.
Tussen de intervallen wil ik dan niet teveel afkoelen.

@havana, met die afritsbare mouwen ziet er goed uit als het shirt zelf niet al te dik is zou 't wel iets zijn.

Ik krijg't pas warm bij inspanning trouwens, normaal gesproken is mijn lichaamsteperatuur aan de onderzijde van normaal schijnt te maken te hebben met mijn van nature lage hartslag.

In een groep rijdend kleed ik me ook altijd wat dikker aan want dan is de inspanning vaak wat lager.(althans die ik ken)

louise
Forum-lid
Contact

louise 11 mar 2015 13:42

Grappig, ook mij was de grote variatie in kleding afgelopen weekend opgevallen: van winterkleding met handschoenen tot korte broek en mouwen. Mij is ooit in Londen in januari opgevallen hoe veel er daar fietsten in korte broek - bij mist en 0 graden. Aan de andere kant heb ik me afgelopen zomer sufgelachen als enige Europeaan in een Noord-Amerikaanse groep: die trekken al twee lagen plastic aan als het mogelijk dréigt te gaan regenen, en 15 graden is goed voor overschoenen . Het toont wel aan hoe verschillend het kan zijn.

Ik hanteer ook het principe van: de eerste 10 minuten iets te koud, dan is het daarna precies goed. En ik ga liever aan de veilige kant zitten: ik heb het liever iets te warm dan te koud. En dat gaat op gevoel, bij twijfel ga ik altijd alvast even buiten staan. Want alleen temperatuur zegt niet zo veel, wind en vocht spelen ook een heel grote rol.

Maar in elk geval: onder de 15 graden is er geen sprake van een korte broek!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 11 mar 2015 14:32

Haha, mooi, een bijna 8 jaar oud topic weer tot leven wekken.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 11 mar 2015 20:23

Afgelopen zondag tot 3x toe een opmerking gehad op mijn set kort/kort + zomerhandschoentjes.
Vond t goed te doen met 15 graden in de zon.
De dag erna toch maar de gabba incl mouwen en lentehandschoenen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Jodejonas
Forum-lid

Jodejonas 06 jan 2018 00:33

Zouden mensen raar opkijken als ik in een korte broek bij 10 graden rijd? :roll:

wdfl
Forum-lid

wdfl 06 jan 2018 05:32

Jodejonas schreef: 06 jan 2018 00:33 Zouden mensen raar opkijken als ik in een korte broek bij 10 graden rijd? :roll:
jep sommige wel, deze week nog gedaan.
kort ritje, om en bij een uur.
winterschoenen, korte broek en perfetto light km.
toch wel een aardig aantal rare blikken gehad
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jan 2018 10:11

Met winterschoenen en een korte broek is ook niet normaal natuurlijk.
Campagnolo Ultra Dork

Aspide83
Forum-lid

Aspide83 10 jan 2018 16:53

Ik zoek een jack voor temperaturen tussen de 0-10 graden. Hoeft niet waterdicht te zijn. Prijs onder €90,-. Kleur zwart met / of blauw. Mag eventueel fluo details hebben.

Jullie idee?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jan 2018 16:56

Gabba/Perfetto. Maar die vind je helaas niet onder de 90 euro. Is wel één van de fijnste kledingstukken die ik heb. Volgens mij heeft Endura ook zoiets, en die is dacht ik iets goedkoper.

Hier de Perfetto nog voor 101 euro, in een paar maten

LINK

Plaats reactie