Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

NUsport.nl (het is weer zover)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 02 feb 2011 17:07

>Ik vraag mij wel eens af of het ondoordachte tikken (van m.n. de jeugd) op het net ook gevolgen heeft voor de latere spellingsvaardigheid
Het is nog veel erger dan je denkt: doordat iemand het verschil niet meer weet tussen "me" en "mijn", kan je ook de grammatica van vreemde talen niet meer goed overbrengen. Ik heb dat zelf ondervonden toen ik een tijdje les gaf.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2011 17:08

Lol, dat zou ze leren :D

Ik maak zelf ook genoeg snelle tikfouten, vaak gewoon snelheid en gebrek aan aandacht ervoor (m.n. d/t/dt). Maar de basisregels beheers ik wel, net als jou/jouw, me/mij/mijn en het gebruik van leestekens en hoofdletters.
Ik heb er inmiddels zo'n hekel aan gekregen dat als mensen duidelijk geen aandacht hebben besteed aan hun vraag/posting, ik ook geen zin meer heb om ze te helpen. En als je er iets van zegt; "sorry, ik heb dislectie" (en 2 pagina's eerder of later is het vrijwel foutloos).

@diogenes: als ik het kon zou ik een script maken dat elke keer als iemand "me fiets" post hij linea reacta naar nusport.nl verwijderd zou worden :D
Less is bore

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 02 feb 2011 17:13

nog nooit problemen mee gehad.
gebruik firefox, zou het liggen aan IE browser?
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 02 feb 2011 17:13

>"sorry, ik heb dislectie"
Iedereen krijgt volgens mij standaard de diagnose ADHD en/of dyslectie tegenwoordig. En als je dat niet hebt als modern kind, dan ben je vast wel hoogebegaafd.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2011 17:14

Nee het probleem ligt aan 't hosting bedrijf, er gaat iets mis op de DNS server. Dat heeft niets met browsers te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27860
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2011 17:37

"Ik word" correct spellen heeft niks met dyslexie te maken. Als je dyslexie hebt, dan ben je woordblind en schrijf je bijvoorbeeld "bota" ipv. "boot".

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2011 17:42

[quote="Diogenes"]>"sorry, ik heb dislectie"
Iedereen krijgt volgens mij standaard de diagnose ADHD en/of dyslectie tegenwoordig. En als je dat niet hebt als modern kind, dan ben je vast wel hoogebegaafd.[/quote]


Vroeger noemden ze dat gewoon "druk kind" en hoopten ze dat het wel beter zou worden naarmate het kind ouder werd. (helaas, mislukt..... :) )
Less is bore

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 02 feb 2011 17:43

Als we het dan toch over spelling hebben en er een aantal forummers veinzen taalpurist te zijn, zou ik graag een heldere uitleg willen krijgen betreffende als/dan. Ik heb het als/dan gebrek in mijn jeugd opgelopen (nog steeds trauma's), maar tot op heden heeft niemand mij helder kunnen uitleggen wanneer ik als/dan moet gebruiken.
Ik weet dat het voor iemand die een talige studie als rechten wil volbrengen het te erg voor woorden is.

Wie durft? :)
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

eelcoz

eelcoz 02 feb 2011 17:46

Hoewel ik me geen taalpurist wil noemen: 'dan' gebruik je bij de vergrotende trap (Ik ben groter dan Pietje) en 'als' bij een vergelijking (Ik ben net zo groot als Pietje).

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 02 feb 2011 17:48

Serieus?

Als er geen gelijkheid is in een vergelijking dan gebruik je 'dan' (beter, groter, kleiner, sneller dan)

Is er wel gelijkheid in een vergelijking dan gebruik je 'als' (even groot, goed, snel als)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 02 feb 2011 17:54

[quote="Daniel1975"][quote="Diogenes"]>"sorry, ik heb dislectie"
Iedereen krijgt volgens mij standaard de diagnose ADHD en/of dyslectie tegenwoordig. En als je dat niet hebt als modern kind, dan ben je vast wel hoogebegaafd.[/quote]


Vroeger noemden ze dat gewoon "druk kind" en hoopten ze dat het wel beter zou worden naarmate het kind ouder werd. (helaas, mislukt..... :) )
[/quote]

+1, overdreven gedoe, mooi dat er voor sommige gevallen passende medicatie te krijgen is maar alles als smoes gebruiken, DAAR erger ik mij soms rot aan.

Heb in deze overigens wel recht van spreken :D
mijn Flickr

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2011 17:54

[quote="roro27"]Als we het dan toch over spelling hebben en er een aantal forummers veinzen taalpurist te zijn, [/quote]

Lol, dat ben ik ook niet hoor. Maar de onverzorgdheid van sommige posts en structurele fouten vallen mij wel op.


(by the way; hoe kom je in hemelsnaam van nusport.nl bij taalpuristen uit :rolleye: )
Less is bore

Plaats reactie