Zodra ik mijn nieuwe kettingen inkorte tot de goede lengte (compact)viel het op dat er bij het uitpersen van de pen een kleine losse ringvormige braam onstond .
Het uitpersen van de geklonken pen schraapt het gat dus groter.
Mijn theorie!
Dat betekent dan dat de verbindingspen altijd losser zit dan de anderen.
Daardoor kan het zo zijn dat een van buitenaf geplaatste pen er bij het met kracht opschakelen door de naastliggende grotere krans gelijk met het bovenvlak van de schakel word gedrukt.
Waarna de pen zich van lieverlee uit het gat van de buitenschalm werkt .
Aangezien de verbindingspen aan 1 zijde een kraag heeft is het dus het veiligste deze aan de binnenzijde te houden.
Vraag over monteren Campa C 10 ketting
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39984
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik snap de discussie niet. Campa geeft duidelijk aan hoe ze het willen hebben voor maximale sterkte. Waarom zou er daar zoveel over ge-OH-t worden?
Less is bore
Omdat Marconi zich afvraagt wat het verschil is van binnen naar buiten, of van buiten naar binnen.
Zoals hier boven staat, dan zou impliceren dat je de ketting ook binnenste buiten kan leggen. Maar ergens stond vermeld dat het pennetje aan 1 kant iets meer uitsteekt. En dat het beter is om aan de buitenkant de hebben ivm de derrailleur kooi.
Dat het is zo, dat zal zo zijn, maar waarom, dat was de vraag..
dus, omdat ......
Zoals hier boven staat, dan zou impliceren dat je de ketting ook binnenste buiten kan leggen. Maar ergens stond vermeld dat het pennetje aan 1 kant iets meer uitsteekt. En dat het beter is om aan de buitenkant de hebben ivm de derrailleur kooi.
Dat het is zo, dat zal zo zijn, maar waarom, dat was de vraag..
dus, omdat ......
Daniel, is dat niet een beetje het kuddeschaap idee?
Ik vind het ook best wel logisch dat campa zo secuur is met hun handleiding als de vroegere kettingen soms spontaan los schoten op het 'pons-gedeelte'. Gewoon doordat ze anders in Amerika tal van rechtzaken aan hun broek zouden hebben
Ik vind het ook best wel logisch dat campa zo secuur is met hun handleiding als de vroegere kettingen soms spontaan los schoten op het 'pons-gedeelte'. Gewoon doordat ze anders in Amerika tal van rechtzaken aan hun broek zouden hebben
Daniel1975 schreef:Ik snap de discussie niet. Campa geeft duidelijk aan hoe ze het willen hebben voor maximale sterkte. Waarom zou er daar zoveel over ge-OH-t worden?
Waarom snap je de discussie niet? Het is gewoon een vraag omdat ik het nut niet zie waarom de verbindingspin van binnen naar buiten moeten worden ingeponst. Omdat dit vetgedrukt in de handleiding staat zal er wel een goede reden voor zijn. Er wordt echter niet gezegd hoe de ketting moet worden omgelegd, met de gemerkte schalm in onderste stand met de opening naar achteren gericht of maakt dat nu juist niets uit? Ik dacht zelf aan een open schalm die een bepaalde vorm heeft die de pin fixeert. Maar dit zal het niet zijn. De pin mag er na het inpersen 0,1 mm uitsteken. Heerlijk gemakkelijk om dát nu even na te meten! Je zou ook kunnen zeggen dat als de pin van buiten naar binnen wordt geperst dat die 0.1 mm mag uitsteken aan de binnenzijde. Kortom, de logica en nut zijn mij, en vele anderen onbekend.
Waarom vraag ik dit? Er kwamen nogal veel kettin breuken voor toen de cetting pas geïntroduceerd was. Misschien dat er daarom een specifieke manier werd bedacht dat breken of losschieten zou verhinderen.
Mijn oudste zoon monteerde onlangs een nieuwe C 10 van BUITEN naar BINNEN en met een gewone Tacx kettingpons. Hij rijdt tot nu toe zonder problemen en koerst er ook zo mee. Zelf heb ik zo'n dure Campa kettingpons en heb de pin van binnen naar buiten gemonteerd.
Nieuwsgierig als ik ben wilde ik weten WAAROM dit zo moet omdat er geen enkele logica achter zit.
Toen ik mijn oude ketting demonteerde zocht ik de sluitpin op ( heeft inboringen) en perste die er met veel kracht uit. Het resultaat was dat er eef ringvormige braam afkwam zoals iemand anders ook vermeldde! Dus er zit iets aan die schalm dat de pin stevig op zijn plaats houdt!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Marconi schreef:fdegrove schreef:Hoi,
Dat de pin van binnen naar buiten toe dient te worden gemonteerd heeft vermoedelijk te maken met het feit dat je anders het deeltje dat blijft uitsteken langzaam wegslijpt tegen de buitenkant van het hoger staande kransje.
Als je van binnen naar buiten ponst ligt dat deel namelijk altijd hoger t.o.v. het lager liggende kransje waardoor er geen hinder onstaat.
Ciao,
Die sluitpin kan je er van binnen naar buiten of andersom zo diep in draaien als je maar wilt. Waar het meest uitstekende stukje zit bepaal je zelf door al dan niet verder te draaien. Dat uitstekende stukje kan je dus zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde plaatsen door al dan niet verder te draaien. Ik draaide b.v. de pin erin, van binnen naar buiten en zag dat die er nog ietsje verder in kon. Dus even een stukje verder erin gedraaid. Dat zou ook van buiten naar binnen mogelijk zijn geweest. Ik zie nog steeds DE reden niet! Bedankt voor je reactie !
Btw, de pin mag aan de binnenzijde 0,1 mm uitsteken! Ook weer zo iets. Moet je dat met een "voeler" bepalen?
Je kunt de pin wel verder indraaien ,maar dan vervorm je, met het kraagje van diezelfde pin ,de buitenschalm.
Andersom te ver indraaien geeft een tik in de ketting bij het passeren van de pignon.
Even netjes met de schuifmaat nameten en eventueel iets corrigeren.
Kortom, ik zie toch al voldoende argumenten passeren op de topic om de pin van binnen naar buiten te monteren.
Zij is ook tegen
simen schreef:Marconi schreef:fdegrove schreef:Hoi,
Dat de pin van binnen naar buiten toe dient te worden gemonteerd heeft vermoedelijk te maken met het feit dat je anders het deeltje dat blijft uitsteken langzaam wegslijpt tegen de buitenkant van het hoger staande kransje.
Als je van binnen naar buiten ponst ligt dat deel namelijk altijd hoger t.o.v. het lager liggende kransje waardoor er geen hinder onstaat.
Ciao,
Die sluitpin kan je er van binnen naar buiten of andersom zo diep in draaien als je maar wilt. Waar het meest uitstekende stukje zit bepaal je zelf door al dan niet verder te draaien. Dat uitstekende stukje kan je dus zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde plaatsen door al dan niet verder te draaien. Ik draaide b.v. de pin erin, van binnen naar buiten en zag dat die er nog ietsje verder in kon. Dus even een stukje verder erin gedraaid. Dat zou ook van buiten naar binnen mogelijk zijn geweest. Ik zie nog steeds DE reden niet! Bedankt voor je reactie !
Btw, de pin mag aan de binnenzijde 0,1 mm uitsteken! Ook weer zo iets. Moet je dat met een "voeler" bepalen?
Je kunt de pin wel verder indraaien ,maar dan vervorm je, met het kraagje van diezelfde pin ,de buitenschalm.
Andersom te ver indraaien geeft een tik in de ketting bij het passeren van de pignon.
Even netjes met de schuifmaat nameten en eventueel iets corrigeren.
Kortom, ik zie toch al voldoende argumenten passeren op de topic om de pin van binnen naar buiten te monteren.
t Zal wel aan mij liggen , maar ik zie het nut van binnen naar buiten de pin erin draaien nog steeds niet. Je kan altijd iets te ver indraaien , zowel van buiten naar binnen als andersom. Er is n.l. geen sprake van een bepaalde buitenschalmplaatje van die sluitschalm omdat er niets wordt gezegd over hoe de ketting behoort te liggen (of zitten) tijdens het monteren. Dus wat is vóór en wat is achter!
Afijn, ik hoor heel wat argumeneten maar dat zijn allemaal veronderstellingen en geen Campa instructies met het hoe en waarom. TS biker zou het kunnen weten en ik dacht nog iemand op het forum die bij een Campa verdeler of importeur werkt.
Bedankt in ieder geval voor jullie participatie in deze.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955