Ketting smeren
Siliconenspray IS GEEN SMEERMIDDEL maar een POETSMIDDEL/vochtverdrijver.
Het is gemaakt van silicium(!). Op het betreffende busje staat vaak wel dat het smeert, en dat doet het ook wat, maar daar bedoelen ze niet een ketting mee . Het smerende vermogen van siliconen is domweg hier NIET sterk genoeg voor.
De beste smeermiddeln zijn volgens een duits MTB blad: F100 kettenoil, Hanseline MTB-oil, Pedros extra dry, Pedros Syn lube, Rohloff oil, Tetra Bike, Tip Top spray.
WD-40 was overigens matig. Brunox Turbo was slecht. Sonax Ultra Siliconoil was, zoals te verwachten !, ook slecht. Helaas was Boeshield T-9 niet in deze test meegenomen.
Een Belgisch MTB blad oordeelde dat T-9 bij een nieuwe ketting 200 km meeging en was hier mee het beste. Echter op oude ketting ging het slechts 10 (!) km mee.
Rohloff olie ging op een nieuwe ketting 100 km mee, evenals de andere merken.
Het ging het op een oude ketting 50 km mee en was daarmee een topper op dit item.
Overigens vonden ze Pedros Synlube ATB evengoed als de Rohloff oil.
Heel opmerkelijk was een testje van FIETS(2006-04) van RSP Ultra Slide. Ze oordeelde dat het geen vuil aantrok en derhalve vooral supper voor een MTB was. Ook op de weg was het perfect. Iemand hier ervaring mee ?
Het is gemaakt van silicium(!). Op het betreffende busje staat vaak wel dat het smeert, en dat doet het ook wat, maar daar bedoelen ze niet een ketting mee . Het smerende vermogen van siliconen is domweg hier NIET sterk genoeg voor.
De beste smeermiddeln zijn volgens een duits MTB blad: F100 kettenoil, Hanseline MTB-oil, Pedros extra dry, Pedros Syn lube, Rohloff oil, Tetra Bike, Tip Top spray.
WD-40 was overigens matig. Brunox Turbo was slecht. Sonax Ultra Siliconoil was, zoals te verwachten !, ook slecht. Helaas was Boeshield T-9 niet in deze test meegenomen.
Een Belgisch MTB blad oordeelde dat T-9 bij een nieuwe ketting 200 km meeging en was hier mee het beste. Echter op oude ketting ging het slechts 10 (!) km mee.
Rohloff olie ging op een nieuwe ketting 100 km mee, evenals de andere merken.
Het ging het op een oude ketting 50 km mee en was daarmee een topper op dit item.
Overigens vonden ze Pedros Synlube ATB evengoed als de Rohloff oil.
Heel opmerkelijk was een testje van FIETS(2006-04) van RSP Ultra Slide. Ze oordeelde dat het geen vuil aantrok en derhalve vooral supper voor een MTB was. Ook op de weg was het perfect. Iemand hier ervaring mee ?
Roadster
Hoi,
Heb wel een aantal monstertjes van RSP (Radsport Peter, Oostenrijk) gebruikt maar geen smeermiddelen.
De opzet van de produktlijn lijkt op Pedro's, Finish Line e.d.
Ondertussen vraag ik me wel af wat men bedoelt met een "nieuwe" en een "oude" ketting. Waar trek je de lijn en waarom zou je met een versleten ketting rijden en daarvoor een uitgekiend smeermiddel gebruiken?
Op termijn kost je ketting tijdig vervangen een stuk minder dan te moeten grijpen naar speciale en dure smeermiddelen die tot slot toch maar lapmiddelen zijn, niet?
Een goed smeermiddel moet een uitstekende penetratie hebben, goed aan metaal hechten en door additieven kan je de wrijving merkelijk verlagen. Dat alles zal op termijn zorgen dat je minder slijtage hebt wat op zijn beurt weer voelbaar is in de prestaties en, niet onbelangrijk, ook in de portemonee.
Tot slot, het heeft geen zin om te investeren in dure ceramische lagers, ceramisch gecoate tandwielen, pignons e.d. als je ze niet voorziet van een smering die geen afbreuk doet aan de lage wrijvingseigenschappen van zulke lagers.
In de toekomst zullen we wellicht nog meer produkten zien met een wrijvingsverlagende oppervlaktebehandeling, ceramisch, DLC, e.d.
Daarom ben ik ook benieuwd naar nieuwe smeermidelen, olieen en vetten met hechtende additieven die de wrijving nog sterker verlagen dan het huidige PTFE en Krytox.
Ciao,
Heb wel een aantal monstertjes van RSP (Radsport Peter, Oostenrijk) gebruikt maar geen smeermiddelen.
De opzet van de produktlijn lijkt op Pedro's, Finish Line e.d.
Ondertussen vraag ik me wel af wat men bedoelt met een "nieuwe" en een "oude" ketting. Waar trek je de lijn en waarom zou je met een versleten ketting rijden en daarvoor een uitgekiend smeermiddel gebruiken?
Op termijn kost je ketting tijdig vervangen een stuk minder dan te moeten grijpen naar speciale en dure smeermiddelen die tot slot toch maar lapmiddelen zijn, niet?
Een goed smeermiddel moet een uitstekende penetratie hebben, goed aan metaal hechten en door additieven kan je de wrijving merkelijk verlagen. Dat alles zal op termijn zorgen dat je minder slijtage hebt wat op zijn beurt weer voelbaar is in de prestaties en, niet onbelangrijk, ook in de portemonee.
Tot slot, het heeft geen zin om te investeren in dure ceramische lagers, ceramisch gecoate tandwielen, pignons e.d. als je ze niet voorziet van een smering die geen afbreuk doet aan de lage wrijvingseigenschappen van zulke lagers.
In de toekomst zullen we wellicht nog meer produkten zien met een wrijvingsverlagende oppervlaktebehandeling, ceramisch, DLC, e.d.
Daarom ben ik ook benieuwd naar nieuwe smeermidelen, olieen en vetten met hechtende additieven die de wrijving nog sterker verlagen dan het huidige PTFE en Krytox.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
[quote="fdegrove"]Hoi,
Daarom ben ik ook benieuwd naar nieuwe smeermidelen, olieen en vetten met hechtende additieven die de wrijving nog sterker verlagen dan het huidige PTFE en Krytox.
Een mooi dicht of zo goed als dicht carbon kettingkassie zou het meest effectief zijn.
Daarom ben ik ook benieuwd naar nieuwe smeermidelen, olieen en vetten met hechtende additieven die de wrijving nog sterker verlagen dan het huidige PTFE en Krytox.
Een mooi dicht of zo goed als dicht carbon kettingkassie zou het meest effectief zijn.
Roadster
Ik gebruik altijd Neoval bike oil.
Werkt schitterend, ketting word niet echt zwart. Je kan er makkelijk meerdere ritten mee rijden. Brunox (elders in dit topic ) gebruik ik alleen om bouten en scharnierpunten mee te doen.
Neoval is wel niet overal te krijgen.
Werkt schitterend, ketting word niet echt zwart. Je kan er makkelijk meerdere ritten mee rijden. Brunox (elders in dit topic ) gebruik ik alleen om bouten en scharnierpunten mee te doen.
Neoval is wel niet overal te krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30
Ik gebruik voor de racefiets al enkele maanden het RSP Ultra Slide smeermiddel, ik kreeg namelijk een compleet RSP-pakket bij een abo op fiets. Ik ben tevreden over het middel, want het houdt de ketting stil en soepel, en trekt vrij weinig vuil aan. Ik rij er vrij veel kilometers per smeerbeurt mee, maar ik hoefde mijn nieuwe Koga de eerste 1500 km ook vrij weinig te smeren. Ik rij nagenoeg alleen met droog weer, en smeer zo rond de 300 km opnieuw de ketting na een reiningsbeurt. Dat doe ik met een doek, want met zo'n snel machientje bleef het vuil gewoon zitten... Wel is de bus waar het smeermiddel in zit niet zo handig, je kunt namelijk amper doseren (hij spuit in een keer een hele lading i.p.v. continu een beetje op de draaiende ketting). Hierdoor zit na afloop je hele achtervork en achterwiel onder de olie.
Built for speed and driven by passion
Ik gebruik nu een tijdje Finish Line Pro Road (versterkt met keramische bestanddelen) maar na 1 ritje is mijn ketting behoorlijk zwart en is dan moeilijk schoon te krijgen. Ik vind het niets, kennen jullie dit produkt?
Misschien moet ik toch overstappen op Boeshield maar is moeilijk verkrijgbaar.
Misschien moet ik toch overstappen op Boeshield maar is moeilijk verkrijgbaar.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hoi,
Dat een ketting vuil wordt kan ik mee leven. Vraag is of dit nieuw product van Finish Line daadwerkelijk doet wat het belooft, wrijving tussen draaiende delen merkelijk en duurzaam verlagen?
Mag ik vragen waar je dit hebt aangekocht? Webwinkel?
Ciao,
Dat een ketting vuil wordt kan ik mee leven. Vraag is of dit nieuw product van Finish Line daadwerkelijk doet wat het belooft, wrijving tussen draaiende delen merkelijk en duurzaam verlagen?
Mag ik vragen waar je dit hebt aangekocht? Webwinkel?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:Hoi,
Dat een ketting vuil wordt kan ik mee leven. Vraag is of dit nieuw product van Finish Line daadwerkelijk doet wat het belooft, wrijving tussen draaiende delen merkelijk en duurzaam verlagen?
Mag ik vragen waar je dit hebt aangekocht? Webwinkel?
Ciao,
Bij een bekende racefiets specialist in Voorburg:-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30
@ Roadster: Ik heb het idee dat de RSP-olie langer blijft zitten dan andere middelen die ik heb gebruikt, maar andere duidelijke verschillen in de smerende werking heb ik nog niet kunnen ontdekken (al is olie die meer kilometers meegaat in mijn ogen al een voordeel).
Op de spuitbus staat '''With four times the lubricating power of mineral oils'', ik heb geen idee of het spul dit ook waarmaakt...
Op de spuitbus staat '''With four times the lubricating power of mineral oils'', ik heb geen idee of het spul dit ook waarmaakt...
Built for speed and driven by passion
Quote
Het aanbrengen van de olie vind ik eigenlijk belangrijker dan het merk.
De meeste zijn toch wel goed genoeg voor die paar uurtjes of die dag.
Mijn (na jarenlang vanalles geprobeert te hebben) favoriete methode
Een beetje op een tandenborstel (nee niet die uit de badkamer)laten lopen.
Het blijft even tussen de haren hangen door zijn stroperigheid.
Reactie
met dat gevolg dat heel je garage of schuurtje onder de olie zit, gewoon wat in een doek laten lopen, je ketting vastpakken met die doek in je hand natuurlijk en voorzichting ronddraaien met de trappers... vuil er af, olie erop
Het aanbrengen van de olie vind ik eigenlijk belangrijker dan het merk.
De meeste zijn toch wel goed genoeg voor die paar uurtjes of die dag.
Mijn (na jarenlang vanalles geprobeert te hebben) favoriete methode
Een beetje op een tandenborstel (nee niet die uit de badkamer)laten lopen.
Het blijft even tussen de haren hangen door zijn stroperigheid.
Reactie
met dat gevolg dat heel je garage of schuurtje onder de olie zit, gewoon wat in een doek laten lopen, je ketting vastpakken met die doek in je hand natuurlijk en voorzichting ronddraaien met de trappers... vuil er af, olie erop
Oemoemenoe??
Naar aanleiding van de positieve reacties die ik hier las heb ik het afgelopen weekend een flesje Boeshield T-9 aangeschaft. Ketting eerst goed gereinigd, daarna helemaal ingedruppeld met Boeshield, een paar uur laten intrekken en vervolgens met een katoenen doek ketting weer afgewreven.
Ik moet zeggen: wow! Wat een verschil met Finish Line rood wat ik normaal gebruik. Ketting loopt nu echt een stuk soepeler en is bijna onhoorbaar; hij draait werkelijk als een zonnetje. Bedankt voor de tip!
Ik moet zeggen: wow! Wat een verschil met Finish Line rood wat ik normaal gebruik. Ketting loopt nu echt een stuk soepeler en is bijna onhoorbaar; hij draait werkelijk als een zonnetje. Bedankt voor de tip!