Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

alle ontgroeningstips

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 jul 2007 14:17

dizzz schreef:love your bicycle.
so that your bicycle also loves you.

I love my ridley damocles

http://img79.imageshack.us/img79/5518/a ... 034oe8.jpg

Nee, je moet niet in de eerste plaats van je fiets houden, maar van het fietsen zelf.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

waanders82
Forum-lid

waanders82 05 jul 2007 14:32

Ik was ook al de berm ingereden ja (ik viel niet gelukkig)

Dat ontvetten van de ketting voordat je hem insmeert is een idee. Nu snap ik die zooi aan mijn oude ketting. Ook wel logisch als je er over nadenkt.

Zal wel één of andere spray zijn, dat ontvettingsmiddel?

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 05 jul 2007 14:57

Ik zou alleen ontvetten als die écht erg smerig is. Praktischer is om na elke rit even af te nemen met een doekje en eventueel opnieuw beetje in te vetten.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 05 jul 2007 15:18

Neem ook een Frans ventiel verlengstuk mee die je op je ventiel kan schroeven. Wanneer je in de buurt bent van een benzine pomp dan kan je je band daar oppompen. Verkrijgbaar bij elke fm.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 05 jul 2007 15:59

surplomb schreef:Haal een keer een buitenband eraf en kijk even wat voor velglint er op je velg zit.
Indien dit zo'n hard plastic ding is en je hebt het voornemen om in de bergen/heuvels te gaan rijden: vervangen door canvas/katoenen plakvelglint.

De plastic velglinten zorgen m.i. bij veel remmen nogal vaak voor klappers in de bergen (+ eigen ervaring).

Zo een hard plastic velglint volstaat echt wel in de bergen waarom zou anders campa ze meeleveren bij wielsets? Latex biba is ander verhaal, maar daar zou de beginner toch niet mee beginnen.
Verder aardig wat open deuren die elders beschreven staan, maar dat is de kracht van dit forum.
Alstublaft.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2007 16:17

Plastic velg lint kan wel mis gaan bij te veel slepend remmen. Met mtb'en zijn plastic linten veel meer standaard en dat gaat vrij regelmatig mis in de Alpen dat 't lint zacht wordt en in de velggaten trekt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 05 jul 2007 16:21

Offtopic,maar bij MTB gebruiken ze toch veel meer schijfremmen?
Ontopic : niet slepend remmen in de bergen.
Alstublaft.

rik.a
Forum-lid

rik.a 05 jul 2007 16:25

offtopic :er zijn er ook met v-brakes
ontopic : als de zeem te dun is zijn er ook onderbroeken met een extra zeem
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

riherm1
Forum-lid

riherm1 05 jul 2007 16:35

Amclassic-fan schreef:Plastic velg lint kan wel mis gaan bij te veel slepend remmen. Met mtb'en zijn plastic linten veel meer standaard en dat gaat vrij regelmatig mis in de Alpen dat 't lint zacht wordt en in de velggaten trekt.

kan ik helaas bevestigen: 4 lekke banden met nieuw BBB plastic velglint afgelopen zondag tijden Maratona, ik dacht dat ik gek werd!!, kon het probleem niet vonden, lek telkens op andere plek.

surplomb
Forum-lid

surplomb 05 jul 2007 16:37

Zo een hard plastic velglint volstaat echt wel in de bergen waarom zou anders campa ze meeleveren bij wielsets? Latex biba is ander verhaal, maar daar zou de beginner toch niet mee beginnen.
Verder aardig wat open deuren die elders beschreven staan, maar dat is de kracht van dit forum.

Eigen praktijkervaring bij 4x afdaling Galibier tijdens voorbereidingsweek Marmotte enkele jaren geleden met plastic Michelin velglint en latex binnenbanden: 5x klapper.

Daarna Jantex canvas velglint geplakt en Marmotte gereden: 0x klapper.
Zo en nu eerst een bavaria

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 05 jul 2007 18:12

@ Amclassic-fan, b l a f f y ..

(beetje off-topic, maar TS heeft hier ook wel wat aan lijkt me)

Wat moet ik verstaan onder slepend remmen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2007 18:38

Je kunt in een afdaling als het droog is vaak gewoon van je remmen afblijven en pas voor de bocht hard in je remmen knijpen. Maar wat veel mensen doen is dat ze het eng gaan vinden bij een bepaalde snelheid en dan op het rechte stuk gewoon al gaan remmen. Als je zo de hele afdaling in de remmen hangt dan kan je je velgen goed heet stoken (zeker als je zelf niet zo licht bent). De beste manier van dalen is gewoon laat remmen voor de bochten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want je moet wel goed kunnen remmen, zoals je voorrem genoeg gebruiken (je achterrem nauwlijks), je moet het moment goed inschatten (liever te vroeg gaan remmen dan te laat).
Verder kan je bij hoge snelheid al veel afremmen door omhoog te komen en je knieën uit te vouwen. Ik reed 84 in de afdaling van de Mont Ventoux en iets van 300 meter voor de haarspeld bocht kwam ik omhoog en daalde m'n snelheid al tot iets van 70, dan ga ik pas remmen terwijl ik goed druk op het achterwiel houd, een tiental meters voor de bocht rij ik nog 40, maar in de laatste meters rem ik dan verder af naar iets van 25 om gewoon netjes de binnenbocht te kunnen rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie