De draad en de vlakfrees staan met dit snijgereedschap "uit één stuk" in lijn, zo heb ik 't zelf ook altijd gedaan (orig. Campa gereedschap). De lagerpotten lijnen (t.o.v. elkaar) uit op de aldus gefreesde vlakken, weinig tolerantie meer mogelijk, toch?
De z.g. industrielagers zijn niet af te stellen. Na ... slijtage vervangen, vaag. Mijn oude Record bracket is laaaaang meegegaan. Nu heb ik ook een "breed" gelagerd bracket met buitenliggende potten, ben benieuwd. (foto) Dat 't nog geen succes is blijkt uit de ervaringen tot nu toe met deze bouw. (vaak wel MTB gerelateerd)
Over zadelpen: bedoel je de pen als onderdeel van 't frame? Zeker een mooie stap. Uit de windtunnel?
Over balhoofd: welke constructie bedoel je? (ik kan me nog een artikel op de site van Chris King? herinneren over het geintegreerde type, amai!)
Campa ultra torque ervaringen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
ik dacht ook dat het uit mijn crank kwam,het geluid was er ook als ik stond.
dus ik naar de fietsenmaker en die vertelde dat het heel zelden de crank is,en vette toen mijn zadelpen in en mijn bidonhouders en het was over.
heel simpel en snel gechecked
dus ik naar de fietsenmaker en die vertelde dat het heel zelden de crank is,en vette toen mijn zadelpen in en mijn bidonhouders en het was over.
heel simpel en snel gechecked
Oyah schreef:De draad en de vlakfrees staan met dit snijgereedschap "uit één stuk" in lijn, zo heb ik 't zelf ook altijd gedaan (orig. Campa gereedschap). De lagerpotten lijnen (t.o.v. elkaar) uit op de aldus gefreesde vlakken, weinig tolerantie meer mogelijk, toch?
De z.g. industrielagers zijn niet af te stellen. Na ... slijtage vervangen, vaag. Mijn oude Record bracket is laaaaang meegegaan. Nu heb ik ook een "breed" gelagerd bracket met buitenliggende potten, ben benieuwd. (foto) Dat 't nog geen succes is blijkt uit de ervaringen tot nu toe met deze bouw. (vaak wel MTB gerelateerd)
Over zadelpen: bedoel je de pen als onderdeel van 't frame? Zeker een mooie stap. Uit de windtunnel?
Over balhoofd: welke constructie bedoel je? (ik kan me nog een artikel op de site van Chris King? herinneren over het geintegreerde type, amai!)
---------------------------------------------------------------------------------------
Met dit gereedschap zijn de aanlegvlakken misschien wel evenwijdig te maken.
Maar als de schroefdraad aan weerszijden van de bracketbus niet in elkaars verlengde ligt klopt de uitlijning nog steeds niet.
De bus is namelijk door het lassen iets kromgetrokken
De hartlijn van de draad wijkt dan ook iets af van de hartlijn van de bus.
Mischien niet veel maar vaste kogellagers hebben nu eenmaal een perfecte uitlijning nodig.
Dat het toch vaak goed gaat komt waarschijnlijk door het voor deze lagers erg lage toerental en de lichte belasting vergeleken met bijv.elektromotoren die soms continue langdurig zwaar belast zijn bij hoge toeren.
Voor wat betreft het balhoofd doel ik op het alom geaccepteerde geintegreerde balhoofd.
De zadelpen waar ik op doel is die van de nieuwe Trek.
De zadelbuis loopt door en de superkorte pen valt eroverheen.
Met een beperkte mogelijkheid van hoogteverstelling.
Gekeken naar de belasting van de verbinding kom je dan toch een stuk gunstiger uit.
Voor een gelast frame zou dat betekenen dat de klem dan uit de buurt van de gelaste verbinding is wat de maatvoering ten goede komt.
Zij is ook tegen
De uitlijning blijkt (gelukkig) meestal goed genoeg, inderdaad. Problemen met zulke bracketlageringen hebben dan ook een andere oorzaak.
Btw, mooi zo'n nieuwe Madone zeg. Allerlei vernieuwingen doorgevoerd. Mét de brede bracketpot... Carbon hoeft gelukkig niet gelast te worden. De nieuwe balhoofden worden (niet voor niets?) ook bij andere merken (onderin) al groter uitgevoerd.
Verder las ik net op "Roadbikereview" een toepasselijke kritiek op balhoofden:
" I have used integrated headsets on 2 BMX bikes, one MTB, and one Road bike. I have also read a great deal and have talked to a bunch of riders about them. I have a MS in engineering, and have had doubts about this design since i first saw it. Chris King's page on the subject pretty much sums up the flaws. (is het CK-artikel wat ik bedoelde) BMX is about the harshest sport on any head tube or head set. Proper fit (for any bike/headset) is a must for long life and good performance. Regular headsets if installed and fit in a properly reamed/faced headtube and kept tight are not likely to fail. Head tube reaming is often overlooked, and is the main problem. Integrated headsets are DESIGNED with poor fit. "the drop-in bearings" have two benifits. quick assemble (which means lower cost for manufacturers assembling bikes) and maximum fit compatibility for many manufacturers head tubes (no tolerance standard necessary).These cut costs for manufacturers, that's it. But Many bmx riders love the clean look and easily assembly, but put up with headsets that are always slightly loose feeling. Forget aluminum frames, the head tube cup-seats will wear out. Yes, the headset itself is lighter (no cups), but the head tube must be made larger to accept it, negating some or all of the weight benefit. Lower stack height, but that can be handled with stem/bar selection. This design could be made so much better by simply establishing a head tube reaming diameter standard that allows the bearings to have a tight press fit. That would eliminiate most of the problems. I hate the fact that over 90% of new high end bmx frames being made today use these headsets. I am looking for older versions for regular headsets now. As much as BMX has become inovative in the last few years with it's own technology, it can still be trendy, Integrated headsets are a bad idea that became trendy. I have even heard rumblings of one company using this design for drop-in bottom bracket bearings. If that catches on, i'm going to start building my own frames. "
Een ander schreef dat deze problemen "ingebakken "zijn , maar nog zeer spaarzaam tot uiting zijn gekomen...
Ik ben ook van mening dat een geintegreerd balhoofd er veel fraaier uitziet.
Btw, mooi zo'n nieuwe Madone zeg. Allerlei vernieuwingen doorgevoerd. Mét de brede bracketpot... Carbon hoeft gelukkig niet gelast te worden. De nieuwe balhoofden worden (niet voor niets?) ook bij andere merken (onderin) al groter uitgevoerd.
Verder las ik net op "Roadbikereview" een toepasselijke kritiek op balhoofden:
" I have used integrated headsets on 2 BMX bikes, one MTB, and one Road bike. I have also read a great deal and have talked to a bunch of riders about them. I have a MS in engineering, and have had doubts about this design since i first saw it. Chris King's page on the subject pretty much sums up the flaws. (is het CK-artikel wat ik bedoelde) BMX is about the harshest sport on any head tube or head set. Proper fit (for any bike/headset) is a must for long life and good performance. Regular headsets if installed and fit in a properly reamed/faced headtube and kept tight are not likely to fail. Head tube reaming is often overlooked, and is the main problem. Integrated headsets are DESIGNED with poor fit. "the drop-in bearings" have two benifits. quick assemble (which means lower cost for manufacturers assembling bikes) and maximum fit compatibility for many manufacturers head tubes (no tolerance standard necessary).These cut costs for manufacturers, that's it. But Many bmx riders love the clean look and easily assembly, but put up with headsets that are always slightly loose feeling. Forget aluminum frames, the head tube cup-seats will wear out. Yes, the headset itself is lighter (no cups), but the head tube must be made larger to accept it, negating some or all of the weight benefit. Lower stack height, but that can be handled with stem/bar selection. This design could be made so much better by simply establishing a head tube reaming diameter standard that allows the bearings to have a tight press fit. That would eliminiate most of the problems. I hate the fact that over 90% of new high end bmx frames being made today use these headsets. I am looking for older versions for regular headsets now. As much as BMX has become inovative in the last few years with it's own technology, it can still be trendy, Integrated headsets are a bad idea that became trendy. I have even heard rumblings of one company using this design for drop-in bottom bracket bearings. If that catches on, i'm going to start building my own frames. "
Een ander schreef dat deze problemen "ingebakken "zijn , maar nog zeer spaarzaam tot uiting zijn gekomen...
Ik ben ook van mening dat een geintegreerd balhoofd er veel fraaier uitziet.
Fiets... ook eens 11 speed!