Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke Helm

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 16 feb 2008 22:41

wenum schreef:
Beukje schreef:Ik heb een zwarte Atmos die bij een valpartij licht beschadigd is. Breuk opzij achter. Ik wil nu een witte Athmos aanschaffen. Men zegt dat een witte helm minder warm is dan een zwarte. Is dit waar?


De kleur wit weerkaats licht, de kleur zwart absorbeert licht. De witte zou dus minder warm moeten zijn.


Klopt wat je zegt over het weerkaatsen van zonlicht maar onder de schaal zit toch een soort peepschuim wat eventueel aangepakte warmte toch niet geleid. Dus ik vraag me af of dit wel invloed heeft op de temperatuur bij het hoofd.
No pain no gain, no guts no glory!

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 07 mar 2008 14:33

Heb vanwege temp en koeling een witte Pneumo gehad. Samen met mijn Pneumo een deuk in het asfalt gekopt, gehele binnenwerk kapot, maar hoofd was nog heel, alleen last van steutelbeen. Toen dus nieuwe helm, weer lichte kleur, de zilveren Atmos, en wederom heerlijk als het warm is. Rijd er alweer 4 jaar mee. Ik heb t niet snel koud, alleen maar snel warm. Ik kan dus lichte kleuren aanraden, en veel gaten voor koeling indien je dat nodig hebt. Heb nu eigenlijk nieuwe bandjes nodig,maar weet niet of ik die nog kopen kan. Is er verder iemand die vergelijk heeft met Atmos, Pneumo en nu de nieuwe Ionos?
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 07 mar 2008 16:14

Oei, ik heb juist mijn oog laten vallen op de matzwarte Lazer Genesis.
Broeikaseffect?

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 07 mar 2008 21:13

Ik heb jaren rondgereden met een MET Stradivarius, deze is na uitgebreid passen afgelopen weekend vervangen door een GIRO Atmos (een zwarte). Persoonlijk denk ik dat het effect van de kleur op de temperatuur in de helm (op je hoofd dus) wel meevalt. Per slot van rekening ben je in beweging en komt er ook nog wat ventilatie door de rijwind.
Maar goed het blijft een mooi onderwerp voor een onderzoekje.
Ik ben trouwens op de Atmos gekomen na langdurig passen. Ik denk dat dit essentieel is als je een helm gaat kopen. De kleur kun je dan altijd nog kiezen als je er uit bent welke helm je wil.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 07 mar 2008 21:23

Bij de 2D van Specialized wordt het afgeraden om 'm te dragen met koud weer, omdat die te goed ventileert! :p

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 07 mar 2008 21:24

rofl, das dan wat voor mij :D
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 23 mar 2008 19:23

Zijn er ook goede helmen die geschikt zijn voor mtb en race?

Ik heb momenteel tijdens het mtben geen helm op (erg onverstandig natuurlijk). Nu heb ik een racefiets besteld en wil daarbij een helm aanschaffen. Het zou ideaal zijn als ik die zou kunnen gebruiken met mtb-en en op de racefiets.

Zijn daar helmen voor en welke opties heb ik?

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 23 mar 2008 19:28

neem de pneumo van giro als je er nog aan kunt komen, daar zit een regen-/blubber-/zonneklep bij.
Verder maakt het toch niet uit of je een atb-/racehelm draagt?
Bij veldrijden worden ook gewoon "racehelmen" gedragen
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

six13
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2007 16:27

six13 01 apr 2008 15:45

Ik heb een Bell. Heel tevreden,goede pasvorm (voor mijn hoofd) simple bij te stellen achteraan als je bv eens met of zonder muts rijd echt een tophelm. Is wel een duur model in de winkel(200)
Ik heb hem wel kunnen kopen van een meca van een amerikaanse jeugdploeg voor een prikje in de mooie kleurstelling van de Amerikaanse maar ook Nederlandse vlag.
Maar ik denk zoals het al door velen is aangehaald, eerst passen dan kopen!
Cannondale SYSTEMSIX my best bike ever.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 apr 2008 15:50

gaisdergerman schreef:Nu heb ik een racefiets besteld en wil daarbij een helm aanschaffen. Het zou ideaal zijn als ik die zou kunnen gebruiken met mtb-en en op de racefiets.


Je kan er zelfs ook nog mee skeeleren :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

san72
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2008 17:15

san72 01 apr 2008 17:19

weet iemand misschien welke model helm niet zo hoog op je hoofd zit,
ik heb nu een bell furio, maatje medium..maar dat ziet eruit als een ei op je hoofd..
tips zijn welkom!

edvr
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mei 2006 13:26

edvr 04 apr 2008 13:17

De meesten vinden een Giro minder bol.Ik heb zelf een bell omdat die ook prima staat en vrij goedkoop was. Maar je zult weer gewoon moeten passen wat bij de een bol staat lijkt bij de ander smal en vice versa.

Plaats reactie