Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe Racefiets (Koga Miyata Roadwinner of Stevens Aspin) W

w0uter
Forum-lid

w0uter 18 jun 2007 18:21

+1 voor Stevens! Omdat de Duitse markt zo competitief is, wordt Stevens gedwongen om kwalitatief goede frames te bouwen. Dat komt de gewicht-stijfheid-kwaliteit verhouding erg ten goede. Ook de lak van stevens is voor mij een plus. Een geanodiseerd frame kan veel meer hebben voordat er beschadigingen op komen. Je moet wel van het uiterlijk houden natuurlijk.

De lak van Koga is niet altijd even goed, gebruik de zoekfunctie maar eens. Het zal ook een best goede fiets zijn, maar kan gewoon niet tippen aan stevens. Dus puur objectief is Stevens de beste fiets. Subjectief is het natuurlijk een heel ander verhaal. Er zijn mensen die idioot veel geld neertellen voor een italiaans raspaardje. Als het image van Koga je heel erg aanstaat, en je vindt dat het belangrijkst, ga dan voor Koga (al moet ik zeggen dat ik koga een spruitjesmerk vind).

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 18 jun 2007 18:52

Er zijn al mensen die juist problemen hadden met de 2007 Aspin, loslatende letters e.d. Staat ook ergens op het forum.

Ik zou persoonlijk ook voor de Aspin gaan (had 'm zelf ook hoog op het lijstje staan, net als een Koga trouwens maar dat was een overjarig model met flinke korting).
Geen van beide fietsen is een miskoop dus ik zou het gevoel sterk laten meewegen. Op een fiets die je mooi vindt fiets je vaker en met meer plezier, probeer te voorkomen dat je later denkt "ik had toch liever die andere gewild".

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 18 jun 2007 23:55

[quote="LVGH"]Er zijn al mensen die juist problemen hadden met de 2007 Aspin, loslatende letters e.d. Staat ook ergens op het forum.

Dat heb ik ook één keertje gelezen. Zoiets kan helaas altijd en bij ieder merk voorkomen. Heb ook een fietsmaatje met een gescheurt frame van Koga, wil daarmee echter niet zeggen dat de fietsen daarom slecht zijn! Belangrijk bij dit soort zaken is altijd dat de fabriek goede garantie biedt en dat zit bij beide wel goed voorzover ik weet.
No pain no gain, no guts no glory!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 19 jun 2007 01:43

dieseltje schreef:
LVGH schreef:Er zijn al mensen die juist problemen hadden met de 2007 Aspin, loslatende letters e.d. Staat ook ergens op het forum.

Dat heb ik ook één keertje gelezen. Zoiets kan helaas altijd en bij ieder merk voorkomen. Heb ook een fietsmaatje met een gescheurt frame van Koga, wil daarmee echter niet zeggen dat de fietsen daarom slecht zijn! Belangrijk bij dit soort zaken is altijd dat de fabriek goede garantie biedt en dat zit bij beide wel goed voorzover ik weet.

Inderdaad, je kunt altijd tegen een dergelijk probleem aanlopen.. als je de fiets bij een betrouwbare zaak hebt gekocht, is er niets aan de hand. Alleen als het vaker voorkomt (N.B.: wat ik in het geval van de Aspin niet weet), kun je wellicht beter voorkomen dan genezen omdat zo'n garantieclaim altijd gedoe is en je je fiets een tijdje kwijt bent. Voor mij persoonlijk zou die info in elk geval geen reden zijn om geen Aspin te kopen.

aspin1980
Forum-lid

aspin1980 19 jun 2007 10:30

Die Aspin met loslatende verf op het frame was die van mij. Ik heb het er hier niet meer bij gezet, omdat het al meer dan een half jaar geleden is en een dergelijk probleem voor zover ik heb kunnen achterhalen niet meer is aangetroffen. Ik had de 2007-Aspin gekocht op het moment dat deze net leverbaar was, dus ik vermoed zelf dat het iets met de eerste serie te maken had. Op mijn verzoek heb ik toen een 2006-Aspin gekregen. En wat hier voor ook al geschreven werd, een pech-geval kan altijd, kan ook bij Koga voorkomen. En nu ben ik één van de weinige die kan zeggen dat 'ie een unieke Aspin heeft:
Namelijk het 2006-frame met een aantal onderdelen die normaal alleen op de 2007 zitten (waarbij het logo er bijvoorbeeld net even anders op staat). En daar koop ik geen brood voor natuurlijk, maar ergens vind ik het wel grappig om een unieke fiets te hebben van een model wat gezien wordt als standaardapparaat.

Overigens had ik een beetje vergelijkbare keus toen ik een fiets ging kopen, want ik heb een tijd getwijfeld tussen een Jan Janssen en de Aspin. Ook voor mij was dit de keuze tussen een fiets met wat meer uitstraling, of betrouwbaarheid (terwijl dit misschien niet terecht is, want over problemen met een JJ lees je ook nooit wat). Zoals ik al eerder schreef, Duitse degelijkheid kan mij wél bekoren, daarom werd het voor mij de Aspin. Met mijn gewicht van tegen 90 kg over de slechts Amsterdamse fietspaden, moest 'ie gewoon wat kunnen hebben. En dat blijkt 'ie te kunnen!

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 19 jun 2007 10:53

Was de Aspin vorig jaar (of nog steeds) niet in een echte kleur verkrijgbaar (iets roodachtigs)... Dat gaf wel meer uitstraling.

marven
Forum-lid

marven 19 jun 2007 11:21

Klopt op de site van presto staat de Aspin ook in het rood-wit. Rood is zeker mooi, wit weer iets minder. Maar dat is persoonlijk.

Zelf heb ik een Koga roadwinner met shimano 105. Kwalitatief echt een pracht fiets is mijn mening. De afwerking van het frame is ook zeer goed. Mijn fiets is van een paar jaar eerder en ik vind de modellen van koga nu iets te schreeuwerig geworden. Ik vraag me soms ook af waarom er een keer of twintig het merk op moet staan. Maar dat is weer iets anders.

Ik heb trouwens na 4600 km de sh 550 wielen vervangen voor handgemaakte wielen. Misschien toevallig , maar ik heb deze bij Presto besteld...

dstentler

dstentler 20 jun 2007 12:03

Zo weer wat reacties verder...
De Stevens is er inderdaad ook in het rood wit, alleen vind ik dit inderdaad ook niet zo mooi.
Twee jaar geleden was hij nog bordeauxrood. Dat vond ik persoonlijk mooier. Nu is hij felrood met wit. Vind het geen mooie uitstraling.

Ik denk dat de verhouding Koga - Stevens bij jullie op ongeveer 70 - 30 ligt ten voordele van de Stevens.
Meest gebruikte argument is de prijskwaliteit verhouding. De pro Koga leden beamen inderdaad het mooiere frame.
Mooi en goed vond ik de uitspraak; pijn in de portemonaie voel je een maand, pijn omdat je voor je gevoel de verkeerde keuze hebt gemaakt voel je veel langer.
Met dat gegeven ga ik zaterdag denk ik eerst naar Kees van Dijk om nog een keer naar de Koga te kijken. Even zien wat er te onderhandelen valt. Misschien kom ik direct tot een beslissing, en misschien rij ik door naar van Herwerden voor de Stevens. Daarbij weet ik wat ik krijg, en hoef ik niet na te denken.....

klaasjuh
Forum-lid

klaasjuh 20 jun 2007 14:37

ga voor de koga man, ik heb al 3 keer een stevens zien breken
Vallen doet niet zeer,,<br>
Alleen het neerkomen wel :P

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 20 jun 2007 16:38

klaasjuh schreef:ga voor de koga man, ik heb al 3 keer een stevens zien breken

Onder welke omstandigheden en waar zat de breuk?
What makes the boat go faster?

jorisvb
Forum-lid

jorisvb 20 jun 2007 17:04

Ik zou persoonlijk voor de Koga gaan.

Vind het frame meer uitstraling hebben dan de Stevens. Mocht je de kleuren van de stuurpen en zadelpen niet bevallen kun je altijd vragen of ze die ook in het zwart erop kunnen zetten voor je.

Misschien zou je ook tegen een kleine vergoeding bovenop de aanschafprijs een andere wielset kunnen krijgen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jun 2007 17:41

Alle frames kunnen breken, ik ken ook iemand die 2 keer van Koga gratis een nieuw frame heeft gehad omdat het frame scheurde. Bij het laatste frame wat full carbon was trapte hij het bracket er bijna af. Maar goed het belangrijkste is dat er soepel en met garantie wordt omgesprongen. Stevens en Koga's gaan echt niet vaker kapot dan een gemiddeld ander merk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie