Pagina 3 van 4
Geplaatst: 09 jun 2007 18:49
door scepticus
zeemeeuw schreef:ik vroeg eigenlijk enkel een foto van die crank van jens
grtz
Is nog een hele discussie over geweest op WW omdat niet iedereen wilde geloven dat het inderdaad DA cranks waren...
Link
Link 2
Geplaatst: 09 jun 2007 20:31
door casran
zeemeeuw schreef:hallo, casran, ik wilde eigenlijk enkel dat tekstje quoten, maar wist niet direct hoe ik dat moest doen dus had ik het maar gekopieerd, ik vroeg eigenlijk enkel een foto van die crank van jens
Ik span me heel zelden in voor de luiheid van anderen.... Ik veronderstel dat je pc ook een zoekfunctie heeft, want Scepticus zal je niet steeds redden.
Geplaatst: 09 jun 2007 20:57
door zeemeeuw
C a s r a n schreef:zeemeeuw schreef:hallo, casran, ik wilde eigenlijk enkel dat tekstje quoten, maar wist niet direct hoe ik dat moest doen dus had ik het maar gekopieerd, ik vroeg eigenlijk enkel een foto van die crank van jens
Ik span me heel zelden in voor de luiheid van anderen.... Ik veronderstel dat je pc ook een zoekfunctie heeft, want Scepticus zal je niet steeds redden.
hopelijk is het zo, ik kon het vroeger wel, maar heb nog maar enkele malen met de nieuwe site gewerkt, dus ben er nog niet echt mee gewoon
grtz
Geplaatst: 15 jun 2007 00:49
door casran
Het frame is er en ik denk het morgenavond af te monteren.
Uiteindelijk verkiest een Campagnolo afmontage mijn voorkeur. De keuze is dan op cranks van FSA gevallen; ik hoop dat deze werkelijk compatibel blijken met de ingepresste Dura-Ace cups.
edit: dit crankstel dus, FSA K-Force Mega-Exo:
Geplaatst: 15 jun 2007 19:40
door tiest
Een overall foto van het frame zou leuk zijn.
Geplaatst: 15 jun 2007 20:05
door amclassic-fan
Van de Scott site waar hij meer plaatjes had neergezet:
[img=
http://img264.imageshack.us/img264/2418/frame1ye5.jpg]
Geplaatst: 15 jun 2007 23:24
door daniel1975
Misschien een stomme en OT vraag, maar waarom gaan ze lagers in een frame persen? Zou voor mij al DE REDEN zijn om het frame niet te nemen, hoe mooi of goed het ook is.
Geplaatst: 16 jun 2007 01:05
door havana
Een hele goede vraag, want nu kunnen we net zo goed weer terug naar het oude systeem.
Geplaatst: 16 jun 2007 01:53
door casran
havana schreef:Een hele goede vraag, want nu kunnen we net zo goed weer terug naar het oude systeem.
Je behoudt hier immers het voordeel van de nieuwe lagers (grote diameter en verder uiteen, wat voor meer stijfheid zorgt) en wint hier grammen (ik schat zeker 50gr!) omdat je de cups (de zilveren kappetjes waarin de externe lagers zitten) niet moet hangen. Gewichtswinst dus!
Geplaatst: 16 jun 2007 11:37
door daniel1975
En nu de nadelen?
- je kunt er niks zelf meer aan doen
- wachttijd bij de FM; bij lang niet alle racespeciaalzaken kun je a la minute hier mee terecht
- kans dat je frame beschadigd is groter met geperste lagers dan met cups
Ik snap al het gedoe niet. Waarom niet naar het oude Campa systeem? (en dan ook bij de ATB please)
Geplaatst: 16 jun 2007 12:55
door sharkman
Het idee is gewoon goed (Klein frames hadden dit ooit op een nog betere/duurzamere manier opgelost).
Nadelen van dit systeem:
Nadelen
Duur gereedschap nodig.
Dure lagers bij defect
Inflexibel (bij een nieuw astype heb je een probleem)
gevoelig voor bijgeluiden.
Afhankelijk van een dealer (zonder aankoopbon kan je een probleem hebben)
Onderweg bijna niet te repareren (niet overal zitten Scott dealers).
Passing wordt heel kritisch bij de geringste afwijking van de gangbare toleranties heb je een probleem.
Voordelen:
fractioneel stijver
Geen ingelijmde alu bussen in frame noodzakelijk
Optisch mooier
Iets lichter (ca. 15-25 gram)
Geplaatst: 16 jun 2007 14:04
door dukie
technische evolutie kan en mag je niet tegenhouden - anders reden we nog allemaal met paard en kar!