Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Double of Tripple

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9214
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 mei 2007 18:05

Quoten: Origineel geplaatst door reason op 02 Mei 2007


De AmstelGoldRace heb ik dit jaar met 39x23 gefietst (250km). Op de steilste stukken van de Eyserbosweg en Keuteberg is mijn trapfrequentie wel laag, niet gemeten, maar wellicht onder de 60/min. Het zijn echter vrij korte stukjes, en daarom voor mij geen bezwaar. Overige klimmetjes gaan prima op de 23, sommige op 19 of 21.
Mijn fietsmaat zegt dat de 3Ballons mij ook  zal lukken op bv de 27, maar dit is nog steeds (hooguit) middengebergte. Ik heb dus geen ervaring met de Marmotte bulten of de pyreneen. Ik vind klimmen leuk, weeg wel 82kg bij 187cm dus ideale klimgeit
Wie herkent zich in mijn verzetten, en welke verzetten gebruik je dan in het hooggebergte?
Ik weet bijna wel zeker dat de Marmotte me niet zou lukken op 39x27(shimano): klopt dat?




Ik wel. (75 kg, 1m78) Op het vlakke fiets ik 42/53 en 12/21, in de Ardennen 39/53 en 12/25 (waarbij de 25 vrijwel schoon blijft) en in het hooggebergte 39/53 en 12/27 (9-speed Shimano). Hiermee fiets ik de Marmotte uit in 7u33, zonder dat ik het gevoel heb gehad te zwaar te fietsen (een niet al te licht verzet "dwingt" je om harder door te trappen en dat gaat uiteindelijk toch sneller. Mits je conditie goed is natuurlijk!)
Ga je voor een snelle tijd, dan heb je aan "mijn" verzetten genoeg. Vind je comfort belangrijk en mag het best iets minder snel, dan zou ik wel voor een lichter verzet kiezen.
Overigens wordt mijn volgende update een Chorus compact groep. Met 36/50 en 11/23 voor in Nederland en Ardennen en 36/50 en 11/25 in het hooggebergte kom je dan prima uit de voeten en heb je bovendien een groter bereik en een mooier verloop. (en mocht ik ooit besluiten minder te gaan trainen, dan kan ik altijd nog 34x29 steken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mgeelen
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2006 13:04

mgeelen 03 mei 2007 10:16

Ik wil ook nog wel even wat kwijt in dit topic.
Ik rijd met een triple, en vind een aantal argumenten echt nergens op slaan.Dat een triple niet uit ziet, is denk ik ook persoonlijk. Ik denk dat het ook afhangt van de ervaring van de fietser (ik fiets nu ca. 2 jaar).
Ik rijd op het vlakke ( Brabant ) en veel in de heuvels ( Limburg ) en zoals al iemand aangaf wordt het buitenblad niet heel veel gebruik. Met 42-13 kom ik op het vlakke goed vooruit, maar af en toe ( bij een versnelling ) leg ik hem wel eens op het buitenblad (en dan ben ik blij dat ik hem heb).
Het binnenblad heb ik eigenlijk alleen nodig op de Keutenberg ( alhoewel iemand me heeft uitgerekend dat het ook net met het kleine blad van een dubbel kan ). Toch ben ik blij met de triple, omdat ik altijd terug KAN schakelen.
En als je een hoge trapfrequentie kan fietsen, laat je veel dubbels achter je op Keutenberg! En kun je vrij vlot weer terug naar het middenblad om vervolgens weer aan te zetten, terwijl mensen die al veel energie hebben verspeeld in het eerste deel, de rest van de klim nodig hebben om bij te komen.
Voor beginners is in eerste instantie een triple een uitstekende keuze, want het is namelijk slechter voor je moraal als je moet lopen!

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 03 mei 2007 11:43

Mgeleen
 
Je zult vast ook mijn argumenten bedoelen. Maar ik schreef dat als je die en andere argumenten tegen trippels onzin vindt, zoals jij vindt, je best een trippel kan kopen. Dus goed gekozen.
 
Hoeveel dubbelrijders heb jij dan al ingehaald op de keutenberg?
 
Als je imago enzo onzin vindt, waarom ga je nu dan net doen alsof je ondanks je pielverzet (sorry voor het woord, maar zo is het duidelijk) toch heel snel bergop kan? Het maakt jou toch niet uit al denkt men: dat is een trippelrijder, die gaat sloom? Doe dan niet alsof een groot deel, zoniet al de dubbelrijders langzamer gaan dan trippels, wat mij ook dikke onzin lijkt.
 
Ik was nog niet eens zo heel lang geleden ook nog een beginner en op mijn eerste fiets, oude van ons pap, zat 42-23 als lichtste verzet en ik kon er prima mee uit de voeten in Limburg en Duitsland. Wat ik maar wil zeggen is dat beginners niet per definitie een trippel nodig hebben. Al helemaal niet als je toch niet naar het buitenland gaat.

rik
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:54

rik 03 mei 2007 16:28

Ik vind het echt onzin als je niet op een triple durft te fietsen omdat je bang bent dat mensen je een 'mietje' vinden.
Een compakt crankstel is volgens mij ook uitsluitend bedacht voor mensen die zich schamen om met een triple te rijden. Compact met 34 en 52 heeft ook de nadelen van een triple en dubbel. In Nederland rij je met een compakt tijdens trainingen namelijk altijd met een te klein of groot verzet. Of je hebt altijd je ketting scheef staan. Dat je als je naar het buitenland gaat je binnenblad moet vervangen is ook niet makkelijk voor de meeste mensen omdat de hele crank er af moet.
Een triple heeft voor de meeste toerders alleen maar voordelen. In Nederland heb je eigenlijk geen triple nodig, maar van het gewicht van het binnenblad ga toch niet veel langzamer fietsen. In het buitenland kan bijna iedere toerder wel een triple gebruiken. Als je een col van met lange stukken van rond de 10 procent opfietst redden de meeste mensen het niet om op 39:28 het toerental een beetje hoog te houden. Je kunt veel fijner en harder fietsen als je een lichter verzet tot je beschikking hebt. Bovendien in het nog beter voor je gewrichten ook.
Ik denk dat zelf profs nog voordeel kunnen hebben met een triple. Bijvoorbeeld in een afdaling kan een 56 : 11 een groot voordeel zijn omdat jij dan wel kunt blijven trappen en je concurenten niet. Volgens mij kunnen veel profs ook op steile beklimmingen een lichter verzet gebruiken. Als ik op tv de renners achter in het peleton een zwaar verzet ziet trappen dan denk ik ook van dat kan makkelijker. Waarom zouden profs niet proberen om op zo'n manier voordeel te pakken?
Later, Rik
 

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2382
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 mei 2007 16:44

Ach ja, verschil moet er wezen. Over imago gesproken... Michael Boogerd vindt weer dat 'n 39-binnenblad er niet uitziet, en rijdt daarom met 'n 41.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 04 mei 2007 01:23

Quoten: Origineel geplaatst door R i k op 03 Mei 2007


Ik vind het echt onzin als je niet op een triple durft te fietsen omdat je bang bent dat mensen je een 'mietje' vinden.
Een compakt crankstel is volgens mij ook uitsluitend bedacht voor mensen die zich schamen om met een triple te rijden. Compact met 34 en 52 heeft ook de nadelen van een triple en dubbel. In Nederland rij je met een compakt tijdens trainingen namelijk altijd met een te klein of groot verzet. Of je hebt altijd je ketting scheef staan. Dat je als je naar het buitenland gaat je binnenblad moet vervangen is ook niet makkelijk voor de meeste mensen omdat de hele crank er af moet.
Een triple heeft voor de meeste toerders alleen maar voordelen. In Nederland heb je eigenlijk geen triple nodig, maar van het gewicht van het binnenblad ga toch niet veel langzamer fietsen. In het buitenland kan bijna iedere toerder wel een triple gebruiken. Als je een col van met lange stukken van rond de 10 procent opfietst redden de meeste mensen het niet om op 39:28 het toerental een beetje hoog te houden. Je kunt veel fijner en harder fietsen als je een lichter verzet tot je beschikking hebt. Bovendien in het nog beter voor je gewrichten ook.
Ik denk dat zelf profs nog voordeel kunnen hebben met een triple. Bijvoorbeeld in een afdaling kan een 56 : 11 een groot voordeel zijn omdat jij dan wel kunt blijven trappen en je concurenten niet. Volgens mij kunnen veel profs ook op steile beklimmingen een lichter verzet gebruiken. Als ik op tv de renners achter in het peleton een zwaar verzet ziet trappen dan denk ik ook van dat kan makkelijker. Waarom zouden profs niet proberen om op zo'n manier voordeel te pakken?
Later, Rik
 

Sorry Rik maar als ik je verhaal zo lees dan begrijp je er maar weinig van! Ik zou zeggen lees die argumenten van die "sigarenroker" nog maar een keer waarbij ik graag wil opmerken dat mijn ervaring is dat bij een 50/36 geen voorbladen vervangen hoeven te worden maar enkel de cassete.
No pain no gain, no guts no glory!

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 04 mei 2007 01:29

@ Galibier  Ik heb niet de intentie om de Marmotte te fietsen. Het ging me meer om de bekende bergen die zich op die route bevinden. Ik heb nog nooit een lange klim gedaan op m'n racer. Op m'n MTB wel, maar dat vind ik dan moeilijk te vergelijken door het hogere gewicht, dikke banden, enz. Klimbeer   ,die hou ik erin!!Haha! En ja, misschien ben ik wel een trippelaar met schaamte. Ik zal 9 tandjes van het blad afbreken, kom ik overal boven!
@53x11 Bedankt voor je info, ik schat je klimvermogen echter wel iets hoger in dan de mijne. Ik ben ook wel het type"zo snel mogelijk arriveren" , en kies niet snel een te licht verzet. Idealiter zou ik nog een 2e droomfiets erbij kopen met compact. Vooralsnog moet ik eerst maar eens met die 1e de hoogte in gaan, en het gewoon ondervinden. Als de 3Ballons niet soepel gaan, weet ik ook weer veel meer dan nu. Moet je met het wisselen van de cassette ook telkens de ketting verwisselen?
en off-topic: nieuwe ketting gekocht-->dan ook nwe cassette?  
 
 
 

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 04 mei 2007 01:51

Quoten: Origineel geplaatst door reason op 02 Mei 2007


De AmstelGoldRace heb ik dit jaar met 39x23 gefietst (250km). Op de steilste stukken van de Eyserbosweg en Keuteberg is mijn trapfrequentie wel laag, niet gemeten, maar wellicht onder de 60/min. Het zijn echter vrij korte stukjes, en daarom voor mij geen bezwaar. Overige klimmetjes gaan prima op de 23, sommige op 19 of 21.


Voor mij hetzelfde bij de 250 km. Heb eerst nog wel even getwijfeld om een 26 te monteren, maar alles liep gesmeerd. Ik moet zeggen dat ik zo´n verzet nooit in het hoogebergte zou durven te gebruiken. De hele Keutenberg ben ik ook gewoon staand op de trappers omhoog gegaan tot ie wat minder stijl werd (bij de Eyserbosweg omgekeerd), maar dat lukt je natuurlijk nooit veel langer dan dat.
Wel grappig trouwens, we hebben hetzelfde gewicht, ik ben alleen 2 cm langer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 mei 2007 10:24

@ rik: verdiep je eerst maar eens in de materie en kom dan nog maar eens terug. Schuine kettinglijn is juist een groot nadeel van een triple, bij elke dubbel kun je alle kroontjes gewoon gebruiken indien juist afgesteld. Profs zullen nooit met triples rijden om reden van de q-factor (dit vergeet je voor het gemak maar even).

Over ketting: officieel geldt: nieuwe cassette, nieuwe ketting maar ik moet zeggen dat ik die regel al enige tijd aan mijn laars lap. Ik gebruik één ketting met 3 verschillende cassettes. Ketting heeft er dik 4000 op zitten en is nog niet versleten (vorige week nog gemeten met zo'n metertje). Shimano kettingen zijn dermate goedkoop dat het wisselen mij de moeite niet waard is.

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 04 mei 2007 11:11

Hoi havana, wat is de q-factor eigenlijk. Ik lees er wel meer over maar wat is het?

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 04 mei 2007 11:30

Val havana niet teveel lastig want die moet vanochtend hard studeren zodat we vanmiddag een lekker stukkie kunnen fietsen.
Normaal zou ik zeggen gebruik de zoekfunctie, maar die brengt weinig verheldering. Anyway q factor is de afstand tussen de 2 crankarmen. Hoe smaller hoe stijver is de gedachte volgens mij (of iig de marketing gedachte).
Zelf heb ik wat lichte kniekl8en sinds ik ermee rij,maar dat zal wel niet toe te schrijven zijn aan de smallere q factor.
Alstublaft.

Plaats reactie