Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vering MTB

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 21 apr 2007 17:28

Bij cyclo-cross is een verende voorvork te zwaar; er moet nl. geregeld met de fiets op de schouder worden gelopen. Eén uur zonder comfort overleef je wel; twee uur wordt al een ander verhaal. Ook heb je bij cyclo-cross nooit zulke lange afdalingen als bij MTB.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 apr 2007 03:01

Het gaat niet alleen om de afdalingen. Juist op de rechte, hoge snelheidsstukken win je met een goede (!!!!) voorvering terrein. Je kunt veel beter je hoge snelheid vasthouden.
Maar goed, laat iedereen de fabels over inefficientie maar blijven geloven.
Less is bore

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 23 apr 2007 00:30

Er zijn natuurlijk meer factoren. Hoe zwaar ben je, hoe krachtig ben je of rijd je op souplesse. Hoe lang is het parcours etc. Hoe goed houden je spieren het vol etc.
Het feit dat jij niet sneller rijdt met een vaste vork wil niet meteen zeggen dat dit een feit van algemene waarheid is. Het blijft altijd voor en nadelen afwegen tegen elkaar. Er zijn echter wel een paar feiten.
1. Een verende vork verlies snelheid op een lang vlak recht stuk omdat hij nu eenmaal inveert. En het inveren is gewoon verlies van energie. Uitgesloten de vorken met lockout.
2. Een starre vork vereist techniek. Je kunt niet over al je boomwortels heen raggen zoals je dat normaal doet, je moet wel een beetje stuurkunst hebben.
3. Een starre vork is lichter. Lichter betekend ook meer sneller in principe. Dus als je het zwart wit bekijkt.
4. Een verende vork is sneller in de afdaling omdat hij oneffenheden opvangt en je dus minder remt omdat je niet van je fiets stuitert.
5. Een goede verende vork is duur en vergt onderhoud en onderhoud is weer duur.
Kortom er pleit wat voor een vaste vork, net zo goed als voor een verende.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 apr 2007 10:26

6. Je controle in bochten is groter met verende vorken, dus sneller.
Less is bore

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 23 apr 2007 18:04

Dat vraag ik me af. Een vaste vork stuurt veel 'directer' dan een verende vork. Bovendien verlies je weer snelheid omdat je vork inveert. Met een vaste vork zou je sneller moeten zijn door een bocht.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 apr 2007 18:22

Rijden de mensen met een vaste vork in de atb ook met minimaal 3 bar in de banden?
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4713
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 apr 2007 19:29

Quote: Origineel geplaatst door Skik op 22 April 2007
4. Een verende vork is sneller in de afdaling omdat hij oneffenheden opvangt en je dus minder remt omdat je niet van je fiets stuitert.

En dit geld gek genoeg ook voor vlakke stukken. Als de ondergrond hobbelig is kun je ook veel makkelijker snelheid houden op een vlak stuk. (zelfs met een technische klim is een geveerde vork in het voordeel)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 apr 2007 19:48

Eindelijk iemand die het ook snapt. Thnx!
Less is bore

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 24 apr 2007 14:31

Dit alles is natuurlijk parcours afhankelijk maar dat is ook al 1000 keer gezegd.
Maar vertel mij dan eens wat een lockout op een vork doet, als volgens jullie toch de verende vork altijd in het voordeel is. Want ik merk toch duidelijk verschil. Als ik die steile klim recht omhoog opknal met een vast vork ben ik toch wel sneller, dan met mijn verende vork idem op het vlakke. Want ik heb nog altijd geen argumenten gehoord.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2007 18:17

Natuurlijk ben je op een steile klim en op een mooie rechte weg efficienter bezig met een stijve vork. Niemand die het tegendeel beweerd. Het mooie van mountainbiken is echter dat er bijna geen rechte wegen bij zitten dus die valt af. Rest alleen die steile klim van jou: het minimale tijdsverschil wat je hier op de klimmetjes kunt maken weegt bij lange niet op tot de fors betere controle in de afdalingen en over hobbelwegen. En daar is dus tevens de lockout voor: vering wanneer je die nodig hebt, uitschakelen als het niet nodig is.
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 24 apr 2007 19:18

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 24 April 2007
Rest alleen die steile klim van jou: het minimale tijdsverschil wat je hier op de klimmetjes kunt maken weegt bij lange niet op tot de fors betere controle in de afdalingen en over hobbelwegen.



Je wint toch niet alleen tijd, het scheelt toch ook energie als je met een vaste vork naar boven knalt. Je raakt immers geen energie kwijt in het veren van de vork.
Ik persoonlijk vind energie besparing fijner als tijdwinst. Maar dat is voor de fanatieke MTB'ers hier wel wat anders natuurlijk.

FF een ander (off-topic) vraagje: wat is goedkoopste goed(!!!!) verende voorvork. Niet zoals mijn RockShox J3 die nog terug moet veren van een paar takken geleden. Want voor de goedkopere instap-vorken gaat dit hele verhaal van betere controle niet op... tenminste dat is mijn mening daarover.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2007 20:22

Rockshox Tora 318 (199,-) of de Reba SL (299). Met name met de Reba heb je een van de betere allroundvorken die er op de markt is!!
Less is bore

Plaats reactie