Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Verschil F4.13 - Paris FP

max8450
Forum-lid

max8450 04 apr 2007 23:49

Sorry, maar dat geloof ik niet.
Volgens mij doet gewicht helemaal niks ter zake, wel het geleverde vermogen. Zo zal een profrenner van 70 kg toch altijd meer vermogen leveren dan de gemiddelde forumbezoeker, ongeacht zijn gewicht.

Dat een profframe maar 1 maand meegaat, zou ik wel nog eens vanuit een andere hoek bevestigd willen zien. Even een rekensommetje:
20 renners per ploeg x 9 koersmaanden = 180 frames
20 tijdritframes
20 reserveframes
Totaal 220 frames per jaar.
Ik denk het niet hoor.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2007 23:54

Het was niet letterlijk bedoeld al zullen er wel renners zijn die erg vaak nieuwe frames krijgen. Maar niet alle profs zijn even groot en sterk, kleine klimmertjes rijden niet zoveel kapot. Een Rujano trapt niet meer vermogen dan een gemiddelde Junior (als ie dat al haalt).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid

sharkman 05 apr 2007 10:25

Inderdaad niet letterlijk maar ik heb voor aardig wat ploiegen geserviced en er verdween veel meer in de container dan een leek voor mogelijk hield. Er waren inderdaad renners die 10 frames per jaar sloopten (voornamelijk door valpartijen, sommige zitten er altijd bij). Maar er was er geeneen die met maar 1 frame toe kwam zeker niet als ze veel in Italië reden (veel deelnemers, grote valpartijen.
Overigens is het niet zo dat profs standaard extreme wattages leveren. Verschil tussen een prof en een gemiddelde andere (goede) renner is dat ze deze krachten ook na een slopende lange rit nog steeds kunnen leveren.
Wil je extreme krachten dan zul je bij baansprinters  moeten zijn en die stellen dan ook andere eisen aan hun materiaal.

treviso
Forum-lid

treviso 05 apr 2007 11:18

Verliest Carbonfiber dan na "langdurig" gebruik zijn kracht. Het is toch zo dat carbon zijn unieke eigenschappen eindeloos behoudt. Tenminste dat is toch wat er steeds beweert wordt. Enige nadeel is dat bij beschadiging het moeilijk tot niet te repareren valt. In de 8ormule 1 gebruiken ze zo'n beetje alles van carbon (wielophangingen etc.) en daar zijn de belastingen wel wat hoger lijkt mij. Ik heb overigens de F4:13 gehad en deze beviel prima. Na ca. 1 jaar heb ik deze door een Paris vervangen. enige verschil is dat ik de Paris wel wat comfortabeler vind rijden. En de maatvoering is wat anders. De Pais is nl. een halve centimeter korter. Overigens kun je de huidige frames niet vergelijken met een stalen frame uit de 80'er jaren. Vroeger ook op zo'n Gazelle 753 frame gereden en dat was de top. Daarnaast was ook Columbus SL het beste wat er te krijgen was. De Pinarello uit die tijd was er ook één om verliefd op te worden en pas zag er nog één rijden en dat is nog steeds geweldig mooi. Ben benieuwd of ik een modern frame over 25 jaar ook nog mooi vind.

sharkman
Forum-lid

sharkman 05 apr 2007 12:33

Enige wat ik heb kunnen constateren is dat een Carbon frame na een jaar of wat "harder" wordt (d.w.z. de schokken minder goed absorbeerd). Dan spreken we wel over frames van 7 jaar of ouder. Op dat moment habben de lijmverbindingen van de eerste generatie carbon frames (Alan, Dunlop, Specialized, trek) het vaak al begeven.
Waarschijnlijk is dit te wijten aan de uittreden van de weekmakers uit de gebruikte epoxy (maar zeker weten doe ik dit ook niet).

max8450
Forum-lid

max8450 05 apr 2007 15:53

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 April 2007
Dat in combinatie met een relatief laag lichaamsgewicht en de weet dat het gemiddelde frame toch niet langer dan een maand of wat koersen overleefd maakt dat de profs niet als voorbeeld voor de gemiddelde forumbezoeker kan worden gezien.

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 05 April 2007
... Er waren inderdaad renners die 10 frames per jaar sloopten (voornamelijk door valpartijen, sommige zitten er altijd bij). Maar er was er geeneen die met maar 1 frame toe kwam zeker niet als ze veel in Italië reden (veel deelnemers, grote valpartijen. ....

Ja, als je dat meerekent, dan is geen enkel frame sterk genoeg. Natuurlijk loopt een prof veel meer kans op een valpartij/breuk dan de (boven)gemiddelde fietser.
De meeste profs liggen meer op de grond en maken meer brokken in één seizoen dan de gewone sterveling in 10 jaar tijd. Dus wat bovenstaande quote betreft heb je volgens mij geen punt.

Trouwens springen die profs bijlange niet zo zorgzaam om met hun materiaal als degene die hem volledig zelf moet betalen. Ik heb al menig prof een fiets zien wegslingeren uit frustratie. Dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen met een fiets van die prijsklasse.

jan_k14
Forum-lid

jan_k14 01 mei 2007 22:44

Klopt, door UV straling wordt de hars tussen de carbon vezels afgebroken.
Een goede (blanke) UV bestendige lak voorkomt dit proces.
De meeste goede carbon frames hebben dit er standaard opzitten.

Het carbon dat door UV straling verouderd wordt vaak wat gelig van kleur.

Ciao,

Jan

osensei
Forum-lid

osensei 07 jun 2008 00:07

Interessante topic, maar toch ben ik benieuwd naar het volgende wat volgens mij niet echt aan de orde is gekomen:

Stel, ik heb én een F4:13 én een Paris beide identiek afgemonteerd.
Het enige verschil is dus inderdaad het frame.
Wat is in dát geval het verschil tussen de beide complete fietsen?

Zelf rijd ik op een F4:13, maar ben ernstig benieuwd.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

timsen
Forum-lid

Gebruikersavatar timsen 09 jun 2008 20:37

Het verschil tussen de paris en de F4:13 zit hem in:

1: Het gewicht, de Paris is ECHT een stuk lichter.

2: De bovenbuis van de F4:13 is 1cm korter dan die van de Paris.

3: Kleurstellingen zijn anders.

Verder niet echt veel verschil, Ik heb ze namelijk beide in de schuur staan! en vind persoonlijk de F4:13 iets fijner fietsen!

De fietsen zijn namelijk precies hetzelfde afgemonteerd, zelfde maat, alleen zadel is anders.
Dus goed vergelijkbaar.

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 09 jun 2008 20:51

Nou, volgens mij is het Paris frame (en wellicht ook de vork) ook een stuk stijver.
Niets is wat het lijkt..

timsen
Forum-lid

Gebruikersavatar timsen 09 jun 2008 21:02

Ik vind persoonlijk de F4:13 fijner en strakker sturen! maargoed dat is mijn mening hea.. en meningen/smaken verschillen! waarschijnlijk zou hij wel iets stijver zijn ja.. maar merkbaar??? ik merk het niet!

biker-sander
Forum-lid

biker-sander 09 jun 2008 21:10

De Paris is stijver, en lichter door het fijnere carbon waarvan het frame is gemaakt.

Plaats reactie