Beginner: welke zal ik nemen?
Ik ben vandaag langs Cycletrend geweest in Groningen. Ik heb gekeken naar de Cube Aerial. Mooie fiets, volledige Tiagra 2007 groep. Nu ga ik samen met een collega een fiets kopen rond dezelfde prijsklasse, dus ook voor hem zou dit wat kunnen zijn. Cycletrend zei alleen dat de Shimano WH-R500 wielen een lichaamgewicht boven de 90 kg niet echt aan kunnen. Iets wat ik niet wist, dat wielen van race fietsen zo slap kunnen zijn dat ze een bepaald gewicht niet kunnen weer staan.
Is dit zo? En zou die collega van mij, welke rondt de 93 - 95 kg is in een hoge prijsklasse komen van racefietsen omdat hij betere wielen moet hebben?
Het betreft deze Cube fiets: http://www.bike-zone.nl/webwinkel/index ... cts_id=802
Is dit zo? En zou die collega van mij, welke rondt de 93 - 95 kg is in een hoge prijsklasse komen van racefietsen omdat hij betere wielen moet hebben?
Het betreft deze Cube fiets: http://www.bike-zone.nl/webwinkel/index ... cts_id=802
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
180 euro vind ik wel heel gortig: €99 voor een setje Ultegra naven, 2x€35 voor open pro velgen, 16 euro aan Sapim Race spaken. Dan kom ik incl een beetje reële bouwkosten (euro'tje of 30-40) wel over de 200, maar dat gaat dan over 2 wielen. Een Ultegra achternaaf alleen kost iets van €60 + 1 velg voor €35 + spaken voor €8 = €103. €20 euro voor 1 zo'n wielsetje spaken vind ik nog wel normaal. Dan kom ik €50 lager uit dan de FM.
81 kg is gewoon al een grens gevalletje, als je het geld niet hebt of niet meer wilt uitgeven kun je er wel op gaan rijden. Je bent toch niet beter gewent dus kan je je ook niet irriteren aan het gebrek aan stijfheid. Als je veel gaat fietsen dan beginnen de wielen na 1 seizoen waarschijnlijk wel aan hun eind te komen.
81 kg is gewoon al een grens gevalletje, als je het geld niet hebt of niet meer wilt uitgeven kun je er wel op gaan rijden. Je bent toch niet beter gewent dus kan je je ook niet irriteren aan het gebrek aan stijfheid. Als je veel gaat fietsen dan beginnen de wielen na 1 seizoen waarschijnlijk wel aan hun eind te komen.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 22 Maart 2007
180 euro vind ik wel heel gortig: €99 voor een setje Ultegra naven, 2x€35 voor open pro velgen, 16 euro aan Sapim Race spaken. Dan kom ik incl een beetje reële bouwkosten (euro'tje of 30-40) wel over de 200, maar dat gaat dan over 2 wielen. Een Ultegra achternaaf alleen kost iets van €60 + 1 velg voor €35 + spaken voor €8 = €103. €20 euro voor 1 zo'n wielsetje spaken vind ik nog wel normaal. Dan kom ik €50 lager uit dan de FM.
81 kg is gewoon al een grens gevalletje, als je het geld niet hebt of niet meer wilt uitgeven kun je er wel op gaan rijden. Je bent toch niet beter gewent dus kan je je ook niet irriteren aan het gebrek aan stijfheid. Als je veel gaat fietsen dan beginnen de wielen na 1 seizoen waarschijnlijk wel aan hun eind te komen.
Moet je in dat hele wielen en gewicht verhaal ook niet veel meer de nadruk leggen op het gebruik van de wielen? Kan me zo voorstellen dat een tourder jaren kan doen met een bepaald setje en een wedstijdrijder met een gelijk gewicht het wiel al na 2 criteriums krom rijd! Denk dat dit vaak vergeten wordt te vermelden en dit soort discussies.
180 euro vind ik wel heel gortig: €99 voor een setje Ultegra naven, 2x€35 voor open pro velgen, 16 euro aan Sapim Race spaken. Dan kom ik incl een beetje reële bouwkosten (euro'tje of 30-40) wel over de 200, maar dat gaat dan over 2 wielen. Een Ultegra achternaaf alleen kost iets van €60 + 1 velg voor €35 + spaken voor €8 = €103. €20 euro voor 1 zo'n wielsetje spaken vind ik nog wel normaal. Dan kom ik €50 lager uit dan de FM.
81 kg is gewoon al een grens gevalletje, als je het geld niet hebt of niet meer wilt uitgeven kun je er wel op gaan rijden. Je bent toch niet beter gewent dus kan je je ook niet irriteren aan het gebrek aan stijfheid. Als je veel gaat fietsen dan beginnen de wielen na 1 seizoen waarschijnlijk wel aan hun eind te komen.
Moet je in dat hele wielen en gewicht verhaal ook niet veel meer de nadruk leggen op het gebruik van de wielen? Kan me zo voorstellen dat een tourder jaren kan doen met een bepaald setje en een wedstijdrijder met een gelijk gewicht het wiel al na 2 criteriums krom rijd! Denk dat dit vaak vergeten wordt te vermelden en dit soort discussies.
No pain no gain, no guts no glory!
Ik heb nog van niemand gehoord dat ze door een R500-wiel gezakt zijn. Het zijn wel de instap-wielen van Shimano, dus met slecht afgedichte naven, lekker slap en zwaar. De 550 of 600 serie schijnt al een stuk beter te zijn en niet heel veel duurder.
In vergelijking: Wat zou een betere deal zijn:De Intersens RC440 Superlite €719,- of de Cube Aerial €799,-Specificaties Intersens RC440:
Frame: Triple Butted Aluminium sloopingVoorvork: CarbonGroep: Shimano Tiagra complete groepStuur: Ritchy Comp OSStuurpen: Ritchy Comp OSZadelpen: Ritchy Comp OSZadel: San Marco BlazeBalhoodstel: Richty semi cartridgeVelgen: Rigida DPX 32 spaaks Spaken: RVSBanden: Continental Ultra Sport
Specificaties Cube Aerial:
Frame: ALU 7005, double butted Voorvork: Kinesis AluBalhoofdset: Ritchey Zero Logic, semi-geïntegreerdStuurpen: RitcheyStuur: RitcheyRemmen: Shimano SoraDerailleur voor: Shiamano TiagraDerailleur achter: Shimano TiagraShifters: Shimano TiagraCassette: Shimano CS HG 59 Ketting: Shimano CN HG 53 Crankset: Shimano Shimano TiagraBracket: Shimano Velgen: Shimano WHR 500Naaf voor: Shimano WHR 500Naaf achter: Shimano Deore WHR 500Buitenband voor: Schwalbe BlizzardBuitenband achter: Schwalbe BlizzardZadel: Scape Active 4Zadelpen: RFR ComplightGewicht: 9.4kg
Frame: Triple Butted Aluminium sloopingVoorvork: CarbonGroep: Shimano Tiagra complete groepStuur: Ritchy Comp OSStuurpen: Ritchy Comp OSZadelpen: Ritchy Comp OSZadel: San Marco BlazeBalhoodstel: Richty semi cartridgeVelgen: Rigida DPX 32 spaaks Spaken: RVSBanden: Continental Ultra Sport
Specificaties Cube Aerial:
Frame: ALU 7005, double butted Voorvork: Kinesis AluBalhoofdset: Ritchey Zero Logic, semi-geïntegreerdStuurpen: RitcheyStuur: RitcheyRemmen: Shimano SoraDerailleur voor: Shiamano TiagraDerailleur achter: Shimano TiagraShifters: Shimano TiagraCassette: Shimano CS HG 59 Ketting: Shimano CN HG 53 Crankset: Shimano Shimano TiagraBracket: Shimano Velgen: Shimano WHR 500Naaf voor: Shimano WHR 500Naaf achter: Shimano Deore WHR 500Buitenband voor: Schwalbe BlizzardBuitenband achter: Schwalbe BlizzardZadel: Scape Active 4Zadelpen: RFR ComplightGewicht: 9.4kg
Da's lastig. Even een aantal punten:
- Wielen: die van de intersens zijn een stuk sterker.
_ Frame: waarschijnlijk is de cube lichter, is mooier en zit beter in de lak. De intersens is ook een probleemloos frame, maar minder afgewerkt.
-Groep: Tiagra, heeft de intersens ook al de nieuwe tiagra groep? De CUbe sowieso. Maar bij de cube is wel bezuinigd op de remmen.
-Fietsenmaker: wil je goede service? Als er iets mis is met de fiets moet je op de goede service van de FM terug kunnen vallen. Ook de manier waarop ze je een fiets aanmeten is belangrijk. Ik denk dat de intersens bij ferwerda staat, en de Cube bij Cycletrend?
Ik ben misschien bevooroordeeld, maar ik heb het idee dat ze bij ferwerda zoveel mogelijk fietsen willen verkopen. Bij CT ook, maar daar zullen ze je niet op een verkeerde fiets wegsturen en maken ze echt tijd voor je. Ook als je na een paar maanden nog vragen hebt.
Ik denk dat bovenstaande door de meeste Groningers op dit forum onderschreven zal worden.
Een vriend van me was op zoek naar een trekkingfiets om via zuid-frankrijk naar Rome te fietsen. Bij ferwerda was hij wezen kijken naar fietsen. De verkoper probeerde hem een aan te smeren, hij hield zich dom. Op de vraag van hem hoe goed de groep was, zei hij: "de vijfde van boven." Dit was dus eigenlijk de een na onderste, voor veel geld. Niet echt geschikt als je zo'n lange tocht gaat maken. Toen die vriend toch niet wilde kopen, kwam de eigenaar hem onprettig achterna, "wat hij nou eigenlijk wilde?". Ook mijn vader die bij Ferwerda een ligfiets heeft gekocht was niet te spreken over de idiote prijzen van niet fantastisch uitgevoerde onderhoudsbeurten.
- Wielen: die van de intersens zijn een stuk sterker.
_ Frame: waarschijnlijk is de cube lichter, is mooier en zit beter in de lak. De intersens is ook een probleemloos frame, maar minder afgewerkt.
-Groep: Tiagra, heeft de intersens ook al de nieuwe tiagra groep? De CUbe sowieso. Maar bij de cube is wel bezuinigd op de remmen.
-Fietsenmaker: wil je goede service? Als er iets mis is met de fiets moet je op de goede service van de FM terug kunnen vallen. Ook de manier waarop ze je een fiets aanmeten is belangrijk. Ik denk dat de intersens bij ferwerda staat, en de Cube bij Cycletrend?
Ik ben misschien bevooroordeeld, maar ik heb het idee dat ze bij ferwerda zoveel mogelijk fietsen willen verkopen. Bij CT ook, maar daar zullen ze je niet op een verkeerde fiets wegsturen en maken ze echt tijd voor je. Ook als je na een paar maanden nog vragen hebt.
Ik denk dat bovenstaande door de meeste Groningers op dit forum onderschreven zal worden.
Een vriend van me was op zoek naar een trekkingfiets om via zuid-frankrijk naar Rome te fietsen. Bij ferwerda was hij wezen kijken naar fietsen. De verkoper probeerde hem een aan te smeren, hij hield zich dom. Op de vraag van hem hoe goed de groep was, zei hij: "de vijfde van boven." Dit was dus eigenlijk de een na onderste, voor veel geld. Niet echt geschikt als je zo'n lange tocht gaat maken. Toen die vriend toch niet wilde kopen, kwam de eigenaar hem onprettig achterna, "wat hij nou eigenlijk wilde?". Ook mijn vader die bij Ferwerda een ligfiets heeft gekocht was niet te spreken over de idiote prijzen van niet fantastisch uitgevoerde onderhoudsbeurten.
Ik val in herhaling, maar goed, op Marktplaats staat een FM die nieuwe Bulls met 105 afmontage (en WH-500 wielen) voor 699.- (749.- in triple) aanbiedt. Lijkt me een nog iets betere deal dan bovenstaande fietsen en je houdt nog geld over om de wielen te upgraden.
Ik heb zojuist bij Cycletrend de Cube Aerial gekocht. Hij stond vandaag netjes voor me klaar voor een vrijblijvend proefritje. Ze meetde me even, stelde de fiets nog even wat beter af, controleerde me houding en gaven me wat advies...en daar ging het vrijblijvende proefritje. Die lui zijn zo relaxed bij Cycletrend. We hadden vanmorgen ook nog even bij Belgafietsen gekeken. Ook relaxde lui, maar Cycletrend is toch een stuk enthousiaster en kritischer dan Belgafietsen. Cycletrend wil namelijk niet de fiets met de Shimano WH-R500 meegeven aan een collega van me welke zwaarder is dan 90kg. Bij Belgafietsen maakte het hen dat geen donder uit en zei dat die wielen prima kon. Voor mij dus reden genoeg om zaken te doen met Cycletrend. Vervolgens nog een helm, schoenen, pedalen, fietscomputer, fietspompje en fietstasje incl. inhoud er bij gekozen en een mooi dealtje kunnen maken. En het mooie is dat Cycletrend geen troep verkoopt... Nu alleen nog fietskleding...ook vrij prijzig....iemand daar nog tips voor?