Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Specialized Toupe Saddle

galibier
Forum-lid

galibier 22 mar 2007 00:08

En hier vind je de tabel (met dank aan superseven) aan de hand waarvan je de breedte van je zadel afleidt. Hou dus wel rekening met je zithouding.
Ik met mijn zitbeentjes rond de 11 cm heb dus duidelijk een 143 mm zadel nodig, zelfs als ik een aerodynamische houding aanneem.

http://www.bikerstreff.de/Parts/Saettel/SpecBGDet.htm
en hier:
http://www.bikerstreff.de/Parts/Saettel/SpecDet.htm

En hierdoor weet ik nu ook waarom ik last heb van mijn Arione-zadel. Misschien toch interessant als dat Fiets hierover in een volgend nummer zou kunnen berichten, daar ik denk dat zadelpijn een van de meest voorkomende ongemakken is die bij langeafstandfietsers optreedt.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 25 mar 2007 05:37

Vandaag mijn eerste rit op een Toupe-zadel. (eerste rit met mijn nieuwe Kuota Kebel, vandaar). Eerste indruk is erg goed. Heb er 52 km. mee gereden, en heb geen last gehad van een slaapzak (voor het eerst!). Ook niet of nauwelijks last van andere pijntjes.  De komende 2 dagen staan langere ritten gepland, ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
Afbeelding

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 25 mar 2007 19:05

Heb ook sinds vrijdag een Toupe zadel, ik heb 2 ritten achter de rug en ik heb wel pijn aan mijn kont!  Moet ook steeds zoeken na een goede positie. Terwijl zadelhoogt en afstand tot stuur juist afgesteld staan. Bij de Arione had ik dat probleem niet, ik zal nog een paar ritten proberen.

Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

max8450
Forum-lid

max8450 25 mar 2007 23:18

Quote: Origineel geplaatst door soloist op 25 Maart 2007
Vandaag mijn eerste rit op een Toupe-zadel. (eerste rit met mijn nieuwe Kuota Kebel, vandaar). Eerste indruk is erg goed. Heb er 52 km. mee gereden, en heb geen last gehad van een slaapzak (voor het eerst!). Ook niet of nauwelijks last van andere pijntjes. De komende 2 dagen staan langere ritten gepland, ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!

Bij 52 km mag je me gelijk welk zadel geven, ik zal nooit pijn hebben.
Een zadel kan je volgens mij maar beoordelen na minimum 3 uur fietsen, en minstens 2 tot 3 dagen na elkaar.

galibier
Forum-lid

galibier 26 mar 2007 01:48

En ook een goede zeem is van ontzettend belang. Net een Equipe-Mille van Assos gekocht en dat is een genot aan het achterwerk. In vergelijking daarmee zijn al mn vorige broeken wegwerpmateriaal.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 mar 2007 19:20

Toupé nu aan 2 testritten onderworpen, eentje van 80 km en eentje van 100 km. De eerste indrukken zijn goed, ik zit beter dan op mijn Arione. De Toupé heeft een soort "golfvorm" waardoor je als het ware meteen in de goede positie zit; de Arione is vrijwel vlak en daardoor was ik vaak aan het schuiven.
Wel is de Toupe vrij hard dus houd hier rekening mee. Ik rijd zelf met Assos, waarvan akte.

galibier
Forum-lid

galibier 29 mar 2007 01:54

@ havana

Benieuwd of je eerste indrukken ook bevestigd worden bij langer gebruik.
Heb je een 130 of een 143 zadel?
Mvrgr

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 29 mar 2007 10:59

Quote: Origineel geplaatst door max8450 op 25 Maart 2007
Quote: Origineel geplaatst door soloist op 25 Maart 2007
Vandaag mijn eerste rit op een Toupe-zadel. (eerste rit met mijn nieuwe Kuota Kebel, vandaar). Eerste indruk is erg goed. Heb er 52 km. mee gereden, en heb geen last gehad van een slaapzak (voor het eerst!). Ook niet of nauwelijks last van andere pijntjes. De komende 2 dagen staan langere ritten gepland, ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!

Bij 52 km mag je me gelijk welk zadel geven, ik zal nooit pijn hebben.
Een zadel kan je volgens mij maar beoordelen na minimum 3 uur fietsen, en minstens 2 tot 3 dagen na elkaar.

Heb je deels gelijk in, vandaar dat ik ook schreef "eerste indruk". Maar ik had wel degelijk last van mijn vorige zadel na 52 km dus voor sommigen onder ons maakt het wel degelijk verschil.

Hoe dan ook, de dag erna weer 2 uur gereden en de dag daarna meer dan 4 uur. Geen problemen gehad, ging alleen maar beter zitten.
Ik draag overigens ook een Assos-broek. Zal wellicht ook schelen...
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mar 2007 11:01

@ galibier: ik heb de 130 mm versie.

Ik zal hier mijn bevindingen blijven posten. Voor zaterdag staat een lange rit gepland en zal dan weer van me laten horen.

tlmm
Forum-lid

tlmm 30 mar 2007 01:36

Mooie fiets PatrickH, ik heb ook een deda blackstick op het oog, bevalt die zadelpen jou in combinatie met de toupe?

Ik rij ook al zo'n 1500 km met eeen toupe en hij bevalt me erg goed.

Ik heb hem laatst nog wel 3mm meer setback gegeven omdat ik wat last had van mijn binnen benen, en dat lijkt de oplossing geweest te zijn.

Ik rij ook met assos trouwens dus dan zit eigenlijk elk zadel wel goed.
Triple is een bier...

renes.
Forum-lid

renes. 30 mar 2007 18:55

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 11 Maart 2007

Ik rij nu bijna een jaar met dit zadel. Ik vind het ook een geweldig zadel, alleen vergt het enige gewenning voor het comfort. Het is gewoon niet voor niets dat specialized Body geometry op de artikelen zet, daar is merkbaar onderzoek naar gedaan.

Zelfde bij mij. Mijn Arione zadel door dit zadel laten (smalste versie)vervangen. Verschil van dag en nacht.
Enige training en gewenning van het zitoppervlak is wel vereist.
Na 2000 kilometer kan ik nu wel zeggen dat de keuze de juiste is, zeker bij langere afstanden.
Stevens SCF1-Campa Chorus/Record-Eurus
Planet X Stealth-Campa Chorus-Xentis Mark 1

Plaats reactie