Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

achterkransen campagnolo

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 12 mar 2007 01:19

Ik wilde hier geen discussie mee opstarten, alleen mijn mening geven zoals hij dat ook heeft gedaan. En ik vind jan modaal ook geen scheldwoord, ik vind het alleen erg negatief klinken.
Maar daar is een forum voor toch? Ieder zijn mening alleen krijg ik altijd een beetje rode vlekken in mijn nek als mensen het over jan modaal hebben.
Zelfde soort uitdrukking als "piepeltjesvolk"...
"Try not. Do or do not......there is no try"

sharkman
Forum-lid

sharkman 12 mar 2007 09:30

En terug on topic. Het duurt mij ca. 15 minuten om de gewenste kransjes te regelen. Ik heb rijders die maar 3 kransjes van hun cassette verslijten en al 4 jaar met dezelfde cassette doen (al een keer of 5 kransjes gewisseld).
De eerste 4 (kleine kransjes) van een dure cassette zijn bij campa gelijk aan die van elke andere 10 speed groep (enkel glimmen ze van Record iets mooier). De volgende twee zitten bij chorus en record op drager maar deze kan met twee ringen ook los worden gemaakt. Enkel de titanium ringen zijn echt duur maar die slijt je (bij de juiste cassette keuze) ontzettend weinig.
Kransje voor campa kost zond 8 tot Euro en de goedkoopste 10 V cassette kost 55 euro (veloce) reken maar uit wat voordeliger is.
Overigens weleens geprobeerd een shimano onderdeeltje te bestellen ?(uitgezonderd het reguliere spul). Snap je meteen waarom shimano onderdelen als "verbruikgoederen" worden gezien (kapot = prullebak)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 mar 2007 10:25

Excuses dat ik weer off-topic moet, maar goed.
@ andromedia: ik rijd zelf Shimano dus heb wel enig recht van spreken. Ik zou het geen probleem vinden als anderen mij als Jan Modaal typeren.
Hoe je erbij komt dat ik student ben vraag ik me overigens af. Generalisatie? Waar die opmerking op slaat? Jaloezie? Gezien de toon van jouw reply concludeer ik dat jij zeker niet gestudeerd hebt! Je had 't overigens goed geraden, 30 juni rond ik mijn (overigens 2e) studie af! Wat studenten te maken hebben met het woord "Jan Modaal" moet je me toch eens uitleggen, want ondanks mijn academische graad begrijp ik dat niet. Misschien teveel naar Jiskefet gekeken?

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 12 mar 2007 18:05

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 12 Maart 2007

En terug on topic.
"Try not. Do or do not......there is no try"

campaioen
Forum-lid

campaioen 20 apr 2007 11:46

Ik ga van de zomer de pyreneeen van west naar oost fietsen. Op mijn fiets zit chorus 9sp. 52x19 en 13x26. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat je hiermee boven moet kunnen komen. Ik vind het echter wel handig om een stok achter de deur te hebben in de vorm van een groter kransje achter!!
Mijn vraag is: zijn er campa compatible kransjes van 27 tanden of meer en is het verloop van je ketting dan nog wel goed.
no pain no gain

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 apr 2007 12:50

Bij een korte slag achterderailleur (zoals je waarschijnlijk hebt) is 26 OFFICIEEL het grootste. In de praktijk kun je maximaal een 29 kransje monteren, hierbij opgemerkt dat je dan NOOIT EN TE NIMMER groot-groot schakelt (dus 52x29) want dan loopt je derailleur in je wiel met alle gevolgen van dien.

Een 29T kransje kun je kopen bij de FM, meestal van Marchisio of Miche.

campaioen
Forum-lid

campaioen 20 apr 2007 15:09

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 20 April 2007

Bij een korte slag achterderailleur (zoals je waarschijnlijk hebt) is 26 OFFICIEEL het grootste. In de praktijk kun je maximaal een 29 kransje monteren, hierbij opgemerkt dat je dan NOOIT EN TE NIMMER groot-groot schakelt (dus 52x29) want dan loopt je derailleur in je wiel met alle gevolgen van dien.Een 29T kransje kun je kopen bij de FM, meestal van Marchisio of Miche.

dank voor de uitleg, ik ga denk ik niet tot 29. 1 of 2 tandjes kleiner misschien wel.
no pain no gain

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 apr 2007 15:10

Merk op dat het absolute verschil tussen een kransje extra steeds kleiner wordt. Het verschil tussen een 26 en een 27 is dan ook nauwelijks merkbaar.

Plaats reactie