Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Compressiekousen nuttig voor de fietser?

daj
Forum-lid

daj 27 jan 2011 01:39

Ik doe ze na een lange en/of zware training aan. Of ik er echt sneller van herstel en harder van ga fietsen maakt me niet uit maar ze zitten wel lekker en ik krijg wel het idee dat m'n benen minder zwaar aanvoelen een dag later.

bram21
Forum-lid

bram21 27 jan 2011 01:52

triatleten gebruiken ze ook, maar dan ook tijdens de sport, iemand een idee waarom?
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

nick-yan
Forum-lid

nick-yan 28 jan 2011 13:11

zelf heb ik goee ervaring met compressie kleding als herstel hulp. alle kleine beetjes helpen
Afbeelding

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 28 jan 2011 15:29

Amclassic-fan schreef:Ja 't verbetert de doorbloeding als je spataderen hebt, maar dat komt toch echt nauwlijks voor onder topsporters...Maar wederom, ik ken geen sporters die daar last van hebben.

[img=http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... G_0873.jpg]

bleek
Forum-lid

bleek 28 jan 2011 15:37

bram21 schreef:triatleten gebruiken ze ook, maar dan ook tijdens de sport, iemand een idee waarom?

Na het fietsen moet er nog hardgelopen worden ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2011 15:46

@Chasse patat, ja dat is de foto van 1 renner, maar de andere 200 renners in 't peleton hebben 't niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietspraat
Forum-lid
Contact

fietspraat 28 jan 2011 15:51

Onder het mom 'wat de boer niet kent, dat vreet die niet' zijn veel mensen (ikzelf inclusief) nog een beetje huiverig, argwanend en schamperig over het gebruik hiervan.
Wetenschappelijk is het nut ervan al lang bewezen, dus ik denk dat we dat stukje kunnen overslaan.
fiets,fiets,fiets en verder niets.

bram21
Forum-lid

bram21 28 jan 2011 15:58

Bleek schreef:
bram21 schreef:triatleten gebruiken ze ook, maar dan ook tijdens de sport, iemand een idee waarom?

Na het fietsen moet er nog hardgelopen worden ;)

Dat snap ik, maar wat heeft het dan voor voordeel bij het hardlopen? De overgang naar andere spieren makkelijker maken?
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2011 16:02

Bij het hardlopen krijgen je kuiten bij iedere landing een klap te verwerken. Met de compressie kousen worden die klappen minder.
Maar goed triathleten zijn net als wielrenners ontzettend gevoelig voor hypes. Dus als een paar toppers er mee beginnen dan huppelt de rest er wel achteraan.
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2011 16:04

fietspraat schreef:Wetenschappelijk is het nut ervan al lang bewezen, dus ik denk dat we dat stukje kunnen overslaan.

Daar ben ik wel benieuwd naar, voor een reisdag werkt 't, dat is wel duidelijk. Maar om herstel te bevorderen is zeer twijfelachtig en prestatie bevorderend tijdens 't fietsen is geen enkel bewijs voor.
Afbeelding

bleek
Forum-lid

bleek 28 jan 2011 16:07

bram21 schreef:Dat snap ik, maar wat heeft het dan voor voordeel bij het hardlopen? De overgang naar andere spieren makkelijker maken?

Mijn ervaring is dat het dragen van compressie tubes een hoop spierpijn in kuiten scheelt. De klappen die je kuit te verduren krijgt tijdens het hardlopen zijn een aanzienlijke belasting.

Tijdens een (korte) wedstrijd doe je de tubes al aan voor het zwemmen, omdat het best wat tijd kost om ze goed aan te doen. Op die manier verlies je geen tijd bij je fiets-loop wissel. Op de lange afstand zie je nog wel eens dat een triatleet pas na het fietsen compressie sokken aandoet, maar daar is de wissel qua tijd van minder belang.

lucvanes
Forum-lid

lucvanes 28 mar 2011 15:15

Er zijn verschillende merken met compressiekousen.
Belangrijk bij compressiekousen is de goede drukverloop, dus onderaan meer druk dan bovenaan.

SPAM VERWIJDERD vind ik persoonlijk een echte aanrader. Deze compressiekous heeft ook een super voetstuk, waardoor je de kous zowel voor, tijdens als na de training kunt dragen (in tegendeel tot de tubes die je alleen tijdens het trainen kunt gebruiken).

Een simpel oefeningetje om je te laten voelen dat de compressiekous werkt:
Doe 1 compressiekous aan je voet/onderbeen, de andere voet/onderbeen laat je vrij.
Ga nu met je tenen op de trap staan. Maak vanuit diepe dorsaalstand (hakken zo ver mogelijk naar beneden) plantairflexie (omhoog strekken). Herhaal deze actie zo lang mogelijk. De actie omhoog (strekbeweging) voer je relatief snel uit, en het terugzakken naar de beginstand (dorsaalstand) relatief langzaam.

Toch ook een beweging die je bij het fietsen maakt, vooral bij staand klimmen.

Ben benieuwd naar de ervaringen.

Plaats reactie