Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vet% en 'minimaal gewicht'

lavsson
Forum-lid

lavsson 21 jan 2011 14:04

Klopt wel ongeveer.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 21 jan 2011 16:29

[quote="Amclassic-fan"]Sterker nog je loopt een aanzienlijk risico op vitamine D te kort als je geen margarine eet. Want dan neem ik aan dat je ook niet regelmatig aan de vette vis gaan en dus krijg je dan nauwlijks vitamine D binnen bia je voeding.[/quote]

Idd, ik gebruik geen margarine, maar ik neem elke dag een vitamine D pilletje, tenzij ik die dag:
- vis eet
- buiten in de zon ben geweest (tijdsduur afhankelijk van de zonkracht)

Met name in de winter krijg je erg weinig vit D binnen als je geen margarine gebruikt.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 21 jan 2011 16:49

[quote="eelcoz"][quote="Pierre92"]Het effect van botmassa op totaalgewicht is niet noemenswaardig.

[/quote]

Toch gebruiken veel mensen met overgewicht dit als argument. Ja, ik heb zware botten... of ik ben fors gebouwd.

Ik weet niet hoe betrouwbaar de volgende link is, maar hieruit zou blijken dat het skeletgewicht maximaal zo'n 5 kg kan verschillen tussen mensen met dezelfde lengte, en dan gaat het om lange mensen. Bij mensen van bijv. 1.70 m is dit zo'n 3 kg. En dan zijn dit de extreme waarden.

http://www.jewiltwat.nl/index.php?/2007 ... wicht.html[/quote]

Jaaaaa......maar...... Mensen met 'zware' botten gaan vaak gepaard met een grotere kluit spieren van nature (Mesomorf).

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 22 jan 2011 22:16

[quote="Aapje"][quote="Amclassic-fan"]Sterker nog je loopt een aanzienlijk risico op vitamine D te kort als je geen margarine eet. Want dan neem ik aan dat je ook niet regelmatig aan de vette vis gaan en dus krijg je dan nauwlijks vitamine D binnen bia je voeding.[/quote]

Idd, ik gebruik geen margarine, maar ik neem elke dag een vitamine D pilletje, tenzij ik die dag:
- vis eet

Met name in de winter krijg je erg weinig vit D binnen als je geen margarine gebruikt.[/quote]

of als je gewoonweg niet van boter houdt; ik eet al minstens 20jaar geen boter meer . . . vieze meuk.
Regelmatig gerookte makreel(filet) bij de visboer halen en 's winters je vers geperste sianaasappel bij het ontbijt aanvullen met een vitaminepil is ook prima.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

dikkiedik7
Forum-lid

dikkiedik7 06 feb 2011 18:08

OF gewoon meer kool gaan eten, het mag dan wel niet lekker zijn, maar er zit veel vitamine D in

nick14
Forum-lid

nick14 03 mar 2011 23:35

[quote="arjan916"][quote="Aapje"][quote="Amclassic-fan"]Sterker nog je loopt een aanzienlijk risico op vitamine D te kort als je geen margarine eet. Want dan neem ik aan dat je ook niet regelmatig aan de vette vis gaan en dus krijg je dan nauwlijks vitamine D binnen bia je voeding.[/quote]

- vis eet

Met name in de winter krijg je erg weinig vit D binnen als je geen margarine gebruikt.[/quote]

of als je gewoonweg niet van boter houdt; ik eet al minstens 20jaar geen boter meer . . . vieze meuk.

Regelmatig gerookte makreel(filet) bij de visboer halen en 's winters je vers geperste sianaasappel bij het ontbijt aanvullen met een vitaminepil is ook prima.
[/quote]

wat zijn de gevolgen van vitamine D tekort precies?
dag niet gefietst, dag niet geleefd.

waterman
Forum-lid

waterman 04 mar 2011 00:07

Van wat boter op je brood word je echt niet dikker hoor. Ok, als je het niet lekker vind is een ander verhaal.
Ik krijg een droge snee brood niet door mijn strot. Ik neem halvarine en dat went ook wel.
Mijn bovenlijf is veel te gespierd voor een wielrenner, en staat niet goed in verhouding tot mijn
fietsbenen, die zich gevormd hebben naar het wielrennen. Al jaren ben ik 70 kg. bij een lengte
van 178 cm. Voorheen was ik zwaarder door andere sport. Nu doe ik fitness weer erbij om niet te veel mijn
bovenlijf te laten verslappen, en wil zelf nog onder de 10 % vet. Nu ca. 11% maar wellicht dat op
de sportkeuring in Mei het vetgehalte ook bepaald word, dan weet ik het zeker.

Overigens vit. D belang o.a voor botten:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... ine-d.aspx

w0uter
Forum-lid

w0uter 04 mar 2011 01:18

Ach, het is natuurlijk allemaal arbitrair. Ik ben vorige week voor het eerst weer naar de sportschool gegaan, heb al een jaar een slepende blessure. Ik ben nu bezig om eerst weer een beetje sterker te worden in mijn rug voordat ik veel kilometers ga maken. Vetpercentage is nu 19% (auw) en gewicht 90kg bij 1.85

Vroegah, toen ik nog 7 keer in de week trainde voor het roeien, woog ik 72,5 kg bij 6% vet. Nu ga ik daar noooit meer opkomen. Het blijft een magisch getal (de roeiers onder ons zullen het begrijpen), maar gewicht is niet heilig. Toen ik 72,5 kilo woog, reed ik in 1.03 alpe d' huez op. Drie jaar later woog ik 85, en deed ik het in precies een uur. Al dat afgetrain is dus nergens goed voor als je geen spieren meer overhoudt.

fwr
Forum-lid

fwr 04 mar 2011 11:26

Aapje schreef:
Amclassic-fan schreef:Sterker nog je loopt een aanzienlijk risico op vitamine D te kort als je geen margarine eet. Want dan neem ik aan dat je ook niet regelmatig aan de vette vis gaan en dus krijg je dan nauwlijks vitamine D binnen bia je voeding.

- vis eet

Met name in de winter krijg je erg weinig vit D binnen als je geen margarine gebruikt.

Kan je daar wat meer over vertellen? Off topic, maar goed.

Ik heb altijd gedacht dat je ruim voldoende vitamine D binnen kreeg via de zon (ook op bewolkte dagen).
Eet nooit margarine (of sowieso boter), vind het niet echt lekker, vrij duur en zie/zag het nut niet.

Nu ben ik al bijna 2 maanden de hele dag zo moe dat ik eigenlijk nauwelijks iets kan doen. Op zonnige dagen (gisteren bijvoorbeeld) gaat het echter een stuk beter.
Deze winter is vrij grijs geweest en bovendien heb ik voor het eerst in jaren niet buiten gesport.

Ik google op vitamine d gebrek en de eerste hit zegt:
Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort:
- (extreme) vermoeidheid
- depressie
- lusteloosheid
- verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
Er staan nog wat dingen opgesomd, maar die heb ik niet (lijken me ook wat zwaarder, dus wellicht alleen bij langdurig tekort).
Alle overige hits noemen overigens alleen de symptomen die ik niet heb.

nick14
Forum-lid

nick14 04 mar 2011 11:48

zou constante duizeligheid en zwart voor de ogen bij iedere als je opstaat (hoe langzaam ik er ook over doe) een gevolg kunnen zijn van vitamine D tekort?
dag niet gefietst, dag niet geleefd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2011 12:01

Nee, dat is eerder een gevalletje lage bloeddruk, ijzer te kort (dus lage hemoglobine en/of hematocriet). Gewoon even naar de huisarts weet je over een paar dagen veel meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 mar 2011 13:23

FWR schreef:
Aapje schreef:
Amclassic-fan schreef:Sterker nog je loopt een aanzienlijk risico op vitamine D te kort als je geen margarine eet. Want dan neem ik aan dat je ook niet regelmatig aan de vette vis gaan en dus krijg je dan nauwlijks vitamine D binnen bia je voeding.

- vis eet

Kan je daar wat meer over vertellen? Off topic, maar goed.

Ik heb altijd gedacht dat je ruim voldoende vitamine D binnen kreeg via de zon (ook op bewolkte dagen).
Eet nooit margarine (of sowieso boter), vind het niet echt lekker, vrij duur en zie/zag het nut niet.

Nu ben ik al bijna 2 maanden de hele dag zo moe dat ik eigenlijk nauwelijks iets kan doen. Op zonnige dagen (gisteren bijvoorbeeld) gaat het echter een stuk beter.
Deze winter is vrij grijs geweest en bovendien heb ik voor het eerst in jaren niet buiten gesport.

Ik google op vitamine d gebrek en de eerste hit zegt:
Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort:
- (extreme) vermoeidheid
- depressie
- lusteloosheid
- verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
Er staan nog wat dingen opgesomd, maar die heb ik niet (lijken me ook wat zwaarder, dus wellicht alleen bij langdurig tekort).
Alle overige hits noemen overigens alleen de symptomen die ik niet heb.

Grote kans dat die vermoeidheid komt van het minder doen in de winter en het winterse dieet. Zon heeft er eigenlijk maar zo weinig mee te maken, we zitten niet de hele dag in een donkere kamer heh.

Minder bewegen is minder happy juice in je hoofd en 's winters eten we vaak wat muffiger. Aan het eind van de winter voelen we dat.

Heb je ook meer zin in koolhydraat rijk voedsel?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie