Carbon reparatie
Quoten: Origineel geplaatst door Kraaf op 05 Maart 2007
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Dat het totaal onverantwoord is om hier een amateur op los te laten, dat denk ik ervan.
Hoi,
Er zijn geloof ik ruim 7000 forumleden, zit er nu werkelijk niemand tussen die wat meer van deze materie afweet !??
Halloooooo is er misschien een carbon-doctor in de zaal ???
Ciao.
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Dat het totaal onverantwoord is om hier een amateur op los te laten, dat denk ik ervan.
Hoi,
Er zijn geloof ik ruim 7000 forumleden, zit er nu werkelijk niemand tussen die wat meer van deze materie afweet !??
Halloooooo is er misschien een carbon-doctor in de zaal ???
Ciao.
Zoals ik al eens eerder heb verteld hier, heb ik een familielid die gepromoveerd is op op carbon en zij zei mij, toen ik vroeg of zij ooit mijn C50 zou kunnen repareren als ik ooit zou vallen en dit nodig zou zijn: "ik kan het dan proberen, maar ik geef geen enkele garantie, want je moet weten hoe de structuren lopen en alleen de fabrikant weet dat". Dus........
Diogenes
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Quote: Origineel geplaatst door Diogenes op 05 Maart 2007
Zoals ik al eens eerder heb verteld hier, heb ik een familielid die gepromoveerd is op op carbon en zij zei mij, toen ik vroeg of zij ooit mijn C50 zou kunnen repareren als ik ooit zou vallen en dit nodig zou zijn: "ik kan het dan proberen, maar ik geef geen enkele garantie, want je moet weten hoe de structuren lopen en alleen de fabrikant weet dat". Dus........
Diogenes
Zoiets wist een zeer geleerde kennis mij ook te vertellen. Dat is de derde keer dat ik dit hoor, exclusief de info van Canyon, dus wordt het vrij lastig om daar niet aan te denken als ik van de Galibier, Glandon, Stelvio, Noem-een-berg afkom.
Vandaar dat het nieuwe frame vandaag besteld is. Het oude frame moet ik helaas afgeven.
Niw, iedereen bedankt voor de inpoet!
Zoals ik al eens eerder heb verteld hier, heb ik een familielid die gepromoveerd is op op carbon en zij zei mij, toen ik vroeg of zij ooit mijn C50 zou kunnen repareren als ik ooit zou vallen en dit nodig zou zijn: "ik kan het dan proberen, maar ik geef geen enkele garantie, want je moet weten hoe de structuren lopen en alleen de fabrikant weet dat". Dus........
Diogenes
Zoiets wist een zeer geleerde kennis mij ook te vertellen. Dat is de derde keer dat ik dit hoor, exclusief de info van Canyon, dus wordt het vrij lastig om daar niet aan te denken als ik van de Galibier, Glandon, Stelvio, Noem-een-berg afkom.
Vandaar dat het nieuwe frame vandaag besteld is. Het oude frame moet ik helaas afgeven.
Niw, iedereen bedankt voor de inpoet!
-
- Forum-lid
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 12 mar 2005 14:04
- Locatie: Tazacorte, La Palma
- Contact
Als ik bovenstaande posts doorlees, is het repareren van een lichende achtervork dus wél redelijk te vertrouwen omdat de krachten daar een stuk minder zijn? Gaat om een mountainbike frame wat door 'chainsuck' een gat heeft net achter de plek waar de grote plaat langs die achterbrug komt.
*deleted*
(maar ik woon wèl op la Palma!)
(maar ik woon wèl op la Palma!)
Kraaf schreef:Tnx voor het adres Morel. Mijn Fietsenmaker stelde van Tuyl voor, zelf helemaal niet aan gedacht. Ze blijken ook reparaties te doen. Bruchem is iets dichterbij vanuit Haarlem, dus ik ga daar eerst eens langs.
de F10 is ook zonder lugs, dus even een buis vervangen kan niet. Maar ik onderschrijf de stelling dat je carbonframes niet degelijk kan/mag repareren niet. Ik ga het niet zelf doen, ten eerste omdat ik niet de beste klusser ben. Ten tweede;
Robbyrobby; niet lullig bedoeld, maar heb je zelf reparaties aan dragende carbon onderdelen gedaan? En zo ja, rijd je daarmee ook afdalingen in de Alpen? Ik moet vertrouwen hebben in mijn materiaal, dus als ik nu een vakman de schade laat bekijken en die krabt ook maar 1 keer achter zijn oren, let but sit. Ik wil niet bij tachtig in het uur denken "hoe sterk is mijn bovenbuis?".
Quote: Als je geweest bent en er is niets meer aan te doen kan je je eigen niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt !Precies.
Bij VT zou ik het zeker niet doen! Kennis van mij had zijn achtervork gescheurd, ook naar VT gebracht ( was ook een VT Tica+) ze hebben er simpelweg een lapje carbon over gedaan en klaar waren ze... buis scheurde later gewoon verder uit, gelukkig zag hij het op tijd nog en heeft hij het frame maar weg gegooid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 aug 2008 18:40
Ik weet niet of de Mods hier dit waarderen maar ik probeer het toch.
Ik werk bij Ceemo Engingeering. Wij maken vooral koolstof producten voor de autosport. Tijdens het googlen kwam ik jullie topic tegen. Zo te lezen was is er niemand echt tevreden over reparaties van jullie fietsen. Wij hebben kort geleden ook een carbon frame te reparatie gehad, en deze persoon was er volgens mij tevreden over.
Ik zou zeggen neem even contact op en we kunnen kijken wat we kunnen doen.
Ik probeer met deze reactie niet ons bedrijf te profileren (al gebeurd het toch een beetje), maar ik weet uit ervaring dat moeilijk is om een goed bedrijf te vinden voor composieten in Nederland. Want er zijn veel mensen die zich uitgeven als specialist maar vallen toch onder het kopje beunhaas.
m.v.g.
Sander
Ik werk bij Ceemo Engingeering. Wij maken vooral koolstof producten voor de autosport. Tijdens het googlen kwam ik jullie topic tegen. Zo te lezen was is er niemand echt tevreden over reparaties van jullie fietsen. Wij hebben kort geleden ook een carbon frame te reparatie gehad, en deze persoon was er volgens mij tevreden over.
Ik zou zeggen neem even contact op en we kunnen kijken wat we kunnen doen.
Ik probeer met deze reactie niet ons bedrijf te profileren (al gebeurd het toch een beetje), maar ik weet uit ervaring dat moeilijk is om een goed bedrijf te vinden voor composieten in Nederland. Want er zijn veel mensen die zich uitgeven als specialist maar vallen toch onder het kopje beunhaas.
m.v.g.
Sander
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 aug 2008 18:40
Of het veilig is... Je zal over het algemeen altijd iets inleveren op sterkte en stijfheid. Maar afhankelijk van de schade kan een stuk buis vervangen worden of het word opnieuw gelamineerd.
Maar het grote verschil met andere bedrijven is dat wij ook met pre-preg werken. (dit is carbonweefsel met hars er in. Hierdoor heb je altijd een ideale hars/vezelverhouding. Maar dit wordt t.o.v wet-layup, onder vacuum en hogere temperatuur 80C uitgehard) En daarmee word dan ook een hogere qualiteit behaald.
Een reparatie zal waarschijnlijk geen €1000 kosten, dus het is altijd overwegen of het een reparatie waard is.
Maar het grote verschil met andere bedrijven is dat wij ook met pre-preg werken. (dit is carbonweefsel met hars er in. Hierdoor heb je altijd een ideale hars/vezelverhouding. Maar dit wordt t.o.v wet-layup, onder vacuum en hogere temperatuur 80C uitgehard) En daarmee word dan ook een hogere qualiteit behaald.
Een reparatie zal waarschijnlijk geen €1000 kosten, dus het is altijd overwegen of het een reparatie waard is.
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Ik raad iedereen die reparatie overweegt van zijn-haar hoogwaardige carbon frame aan om contact op te nemen met Infinious. www.infinious.com
Carbon specialisten en ruime ervaring met fietsontwerpen. (o.a. voor Koga een baanfiets voor Theo Bos....) .
Hartelijke groet, Arnoud
Carbon specialisten en ruime ervaring met fietsontwerpen. (o.a. voor Koga een baanfiets voor Theo Bos....) .
Hartelijke groet, Arnoud
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik ben zelf ook afgestudeerd op het ontwerpen met composieten en heb heel bewust voor een alu frame gekozen. Ik ben geen fan van carbon repareren, het kan wel maar het is gewoon niet ideaal vind ik zelf. Als het goed is wordt er bij het ontwerp veel aandacht besteed aan hoe de vezels georiënteerd moeten worden. Met een snel-snel reparatie kan het goed gaan maar ook goed mis. Een laagje kan genoeg zijn maar kan ook te weinig zijn dus.
Ik las in een eerdere post het woord beunhazen en dat omschrijft jammer genoeg heel goed wat er soms gebeurt met composieten, ik heb op die manier ooit ook dingen gemaakt maar die waren enkel esthetisch en niet dragend!!
Ik las in een eerdere post het woord beunhazen en dat omschrijft jammer genoeg heel goed wat er soms gebeurt met composieten, ik heb op die manier ooit ook dingen gemaakt maar die waren enkel esthetisch en niet dragend!!