Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Spacers en veiligheid

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 27 feb 2007 21:11

Ik zie weer allerhande plannen Pietr.
CC, agr 100; limo 100

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 27 feb 2007 21:51

ik denk dat je dat niet kan vergelijken aangezien met een hele andere functie in gedachten zijn ontworpen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2007 21:57

Een zadelpen is ontworpen met die krachten in het achterhoofd, een vorkpijp niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 27 feb 2007 22:17

Wanddikte en type vezels, als je de vorkpijp van een THM vork bekijkt wordt je bang van de wanddikte van de vorkpijp.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 feb 2007 10:28

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 27 Februari 2007


Ik zie weer allerhande plannen Pietr.


Hee Jimbo!
Eerste doel: AGR 150 en eind augustus Diekirch - Valkenswaard. Bij een randonneur zit je ook 's nachts op je fiets, dat is me net iets te veel van het goede. Maar Bergen - Oslo vind ik toch wel een mooie tocht (500 km).
Lig jij (weer) op schema met het fietsen etc.?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9220
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 feb 2007 12:24

Quoten: Origineel geplaatst door thunderroad op 27 Februari 2007


>. Je hefboom wordt heel groot, waardoor er veel kracht komt te staan direct boven je balhoofdbuis. Als ik die fiets zo zie is ie gewoon een maatje te klein...
ja en hoe zit dat dan met carbon zadelpennen ; dit is pas een grote hefboom (en daar staat voortdurend kracht op)



Staat inderdaad voortdurend veel kracht op, maar wel vrijwel in het verlengde van de pen. De momentsarm daarbij (hefboom) is dan ook minimaal.
Overigens zijn bijvoorbeeld roei-riemen ook van carbon, en daar komen echt gigantische krachten en momenten op te staan (>1000 Nm!), toch blijven ze heel. Misschien kan een materiaaldeskundige eens zijn licht daarover laten schijnen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 feb 2007 12:31

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 28 Februari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door thunderroad op 27 Februari 2007


>. Je hefboom wordt heel groot, waardoor er veel kracht komt te staan direct boven je balhoofdbuis. Als ik die fiets zo zie is ie gewoon een maatje te klein...
ja en hoe zit dat dan met carbon zadelpennen ; dit is pas een grote hefboom (en daar staat voortdurend kracht op)




Staat inderdaad voortdurend veel kracht op, maar wel vrijwel in het verlengde van de pen. De momentsarm daarbij (hefboom) is dan ook minimaal.
Overigens zijn bijvoorbeeld roei-riemen ook van carbon, en daar komen echt gigantische krachten en momenten op te staan (>1000 Nm!), toch blijven ze heel. Misschien kan een materiaaldeskundige eens zijn licht daarover laten schijnen.

Dit onderwerp is interessant genoeg om eens door Marcel Kruithof uit te laten zoeken. De bevindingen daarvan kan hij dan in een artikel in Fiets plaatsen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 28 feb 2007 13:25

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 28 Februari 2007


Overigens zijn bijvoorbeeld roei-riemen ook van carbon, en daar komen echt gigantische krachten en momenten op te staan (>1000 Nm!), toch blijven ze heel. Misschien kan een materiaaldeskundige eens zijn licht daarover laten schijnen.

Da's weer een ander verhaal. De lichtste Croker weeg geloof ik net onder de 3kg. De diameter van een riem is vele malen groter dan een vorkpijp. Verder heeft een riem idd een flex in de breedte richting. In de lengterichting is deze niet nodig. Een vorkbuis moet klappen van het wiel kunnen opvangen en je moet aan je stuur kunnen hangen (twee kanten op dus). Daarnaast wordt een vorkbuis simpelweg niet ontworpen op een toren spacers. Hoe dan ook niet te vergelijken met een riem. Vliegtuigen zijn ook van aluminium, toch lukt het fietsers om hun frame te breken...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 01 mar 2007 09:14

"Overigens zijn bijvoorbeeld roei-riemen ook van carbon, en daar komen echt gigantische krachten en momenten op te staan (>1000 Nm!), toch blijven ze heel. Misschien kan een materiaaldeskundige eens zijn licht daarover laten schijnen"
Carbon kan net zo sterk gemaakt worden als het materiaal toelaat een roeiriem is op gigantische krachten berekend echter ga je erop staan dan beschadig je hem acuut.
Een zadelpen is op dezelfde maniet ontwikkeld, kan enorm krachten weerstaan maar draai je je klem te hard aan is het einde verhaal.
Om terug te komen op de vorkbuis. Deze heeft voldoende materiaal om op de juiste manier belast te worden. Negeer je dit (teveel spacers) of verwerk je hem fout dan breekt deze (uiteraard met marges). Hoe lichter de vork hoe geringer de marges. Dus een kinesis vork met stalen pijp kan wel 10 spacers hebben een Thm nul of max. 1 (zo moeilijk is het echt niet).

Plaats reactie