Diep zitten is te leren??
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
@Pietr Toch blijft het ook een kwestie van gewenning, ik las dat ook jij wekelijks toertochten rij, probeer nu maar eens geleidelijk aan het seizoen wat te zakken. Dit kan je eenvoudig doen door b.v. eens in de 2 maanden een spacertje van een 1/2 cm onder je stuur vandaan te halen en erboven te zetten. Probeer dit totdat je zegt dit is echt niet prettig voor mij.Dan kan je altijd nog bekijken of je de vorkpijp inkort.Ik denk dat je nog verbaasd ben hoeveel je kan zakken, als ik hoor hoe rechtop je nu zit.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Volgens mij kan je dat zeker niet aanleren. Sommigen zitten idd te hoog , maar dat men iemand die goed zit kan aanleren om veel dieper te gan zitten is volgens mij onzin en zoals casran al aanhaalde komt dat tenkostte van andere factoren die veel belangrijker zijn.
En verder vind ik het steeds beter om via het gebruik van enkele basisregels iemand op de fiets te platsen en dan naar gelang ondervinding bij te sturen dan iemand bij zo een dure ergonoom oid te laten opmeten.
Want de meesten die vandar komen zitten toch verkeerd of klrijgen ergens last van. Ik heb al de meest absurde schema's gekregen ondermeer van bioracer. Dat je jezelf afvraagt hoe men er in godsnaam bij komt...
Of schema's waarvoor men eigenlijk een frame op maat zou moeten laten maken.
En verder vind ik het steeds beter om via het gebruik van enkele basisregels iemand op de fiets te platsen en dan naar gelang ondervinding bij te sturen dan iemand bij zo een dure ergonoom oid te laten opmeten.
Want de meesten die vandar komen zitten toch verkeerd of klrijgen ergens last van. Ik heb al de meest absurde schema's gekregen ondermeer van bioracer. Dat je jezelf afvraagt hoe men er in godsnaam bij komt...
Of schema's waarvoor men eigenlijk een frame op maat zou moeten laten maken.
Joh mensen....voor de doorsnee "forummer" is het toch niet zo van belang om zo diep mogelijk te zitten! Het zijn vooral een aantal mensen op dit forum die zich storen aan de (soms inderdaad enorme) spacertorens.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het er ook niet echt geweldig uitzien, maar het belangrijkste is om lekker op je fiets te zitten. Voor de gemiddelde toerder/cyclorijder (die dus lang op een fiets zitten) is het belangrijk om niet gebroken van de fiets te stappen. Dat dit dan gepaard gaat met wat minder diep zitten dat is dan niet anders.
Uiteraard levert het dieper/langer zitten wel een aerodynamisch voordeel op, maar bij de meesten ook een stijve nek..... De vraag is of je dat dan moet willen. Daarnaast levert het dieper zitten ook een gewijzigde hoek op tussen bovenbenen en de romp. Dit heeft grote invloed op de efficientie van je bewegen. Het is aangetoond dat er een optimale hoek is tussen romp en bovenbenen waarin maximale kracht kan worden geleverd. Diep zitten is dus leuk, maar als die verbeterde aerodynamica ten koste gaat van vermogen schiet je er nog niets mee op.
Kortom goed laten meten bij een gespecialiseerde FM, aangeven of je een toerder of meer wedstrijdrijder bent en/of je eigen voorkeuren aangeven. Hiermee zit de gemiddelde fietser goed op zijn/haar fiets.............kortom niet blindstaren op zo diep mogelijk zitten. Wat voor de 1 werkt, werkt niet per definitie voor de ander (een goed voorbeeld is het verschil tussen Armstrong en Ullrich voor wat betreft trapfrequentie.....beiden toppers, beiden op een andere manier....)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het er ook niet echt geweldig uitzien, maar het belangrijkste is om lekker op je fiets te zitten. Voor de gemiddelde toerder/cyclorijder (die dus lang op een fiets zitten) is het belangrijk om niet gebroken van de fiets te stappen. Dat dit dan gepaard gaat met wat minder diep zitten dat is dan niet anders.
Uiteraard levert het dieper/langer zitten wel een aerodynamisch voordeel op, maar bij de meesten ook een stijve nek..... De vraag is of je dat dan moet willen. Daarnaast levert het dieper zitten ook een gewijzigde hoek op tussen bovenbenen en de romp. Dit heeft grote invloed op de efficientie van je bewegen. Het is aangetoond dat er een optimale hoek is tussen romp en bovenbenen waarin maximale kracht kan worden geleverd. Diep zitten is dus leuk, maar als die verbeterde aerodynamica ten koste gaat van vermogen schiet je er nog niets mee op.
Kortom goed laten meten bij een gespecialiseerde FM, aangeven of je een toerder of meer wedstrijdrijder bent en/of je eigen voorkeuren aangeven. Hiermee zit de gemiddelde fietser goed op zijn/haar fiets.............kortom niet blindstaren op zo diep mogelijk zitten. Wat voor de 1 werkt, werkt niet per definitie voor de ander (een goed voorbeeld is het verschil tussen Armstrong en Ullrich voor wat betreft trapfrequentie.....beiden toppers, beiden op een andere manier....)
Gang is alles!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Wil het ook helemaal aan niemand opdringen, en als je goed zit, prima toch.Maar er zijn ook nogal wat fietsers die zich ergeren aan hun eigen spacertoren, en die op deze manier zonder enig risico deze kunnen verkleinen en bovendien misschien ook hun eigen zit verbeteren.
Maar van mij hoeft niets, laat ik dat voorop stellen!
Maar van mij hoeft niets, laat ik dat voorop stellen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Bedankt mensen voor deze zinnige opmerkingen. Ik vind het inhoudelijk prima, men laat iedereen in zijn waarde en de antwoorden zijn oprecht. Hier heb ik wat aan.
Ik zie mijn fiets het liefst met maximaal 2 cm spacers, maar ik vind het belangrijker om niet gebroken van de fiets te stappen na een rit. Nu het seizoen gaat beginnen (ik heb nu 2x gefietst) kan het best zijn dat mijn toren van 6 cm door gewenning iets kleiner wordt, maar dat is voor mij geen doel op zich.
Helaas heb ik vorige week bij de fm een prachtige Roubaix gezien en die wil ik graag hebben. Maar dat staat al in een ander draadje.
Ik zie mijn fiets het liefst met maximaal 2 cm spacers, maar ik vind het belangrijker om niet gebroken van de fiets te stappen na een rit. Nu het seizoen gaat beginnen (ik heb nu 2x gefietst) kan het best zijn dat mijn toren van 6 cm door gewenning iets kleiner wordt, maar dat is voor mij geen doel op zich.
Helaas heb ik vorige week bij de fm een prachtige Roubaix gezien en die wil ik graag hebben. Maar dat staat al in een ander draadje.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
Vorig jaar, bij aanschaf van mijn fiets had ik 4 cm spacers. 1cm eraf... nog een... en vorige week wou ik nog 1 maar dan zouden er 3 cm spacers op de pen komen te liggen. Dus de drastische oplossing. Vorkpijp met 2cm ingekort en nu 1 cm boven de pen. Esthetischer en eindelijk een aerodynamische zit die ik wou. Ik kan nu nog altijd 1 cm naar omhoog en desnoods de pen omkeren, maar dat is voor als ik niet meer zal werken.
Over het brillen gesproken. Ik rij met een Rudy Project Exception(een aanrader!), hoge dioptrie, en heb niet heel veel last om niet over de bril te kijken, wat ik met mijn gewone bril uiteraard wel heb. De Rudy staat gewoon hoger zonder op die snookerspeler te gaan lijken.
Over het brillen gesproken. Ik rij met een Rudy Project Exception(een aanrader!), hoge dioptrie, en heb niet heel veel last om niet over de bril te kijken, wat ik met mijn gewone bril uiteraard wel heb. De Rudy staat gewoon hoger zonder op die snookerspeler te gaan lijken.
Dus als ik het goed snap heb je bij die Oakley M-frame geen klik-montuurtje, maar zitten de glazen op sterkte dadelijk in het montuur ingewerkt, zoals bij een doodgewone bril dus. Klopt dat? En welke vorm heeft dat montuur dan? En hoe zit het met de aanslag bij koud weer en met de druppelvorming op de buitenkant bij regen?
Ik heb nu een BBB, maar dat klikmontuurtje is véél te klein, zodat je gezichtshoek heel beperkt is en het zonder meer een 'gevaarlijke' bril is.
Ik neem aan dat Leif Hoste ook een bril met versterkte glazen draagt. Weet iemand welk merk en type dat is?
Ik heb nu een BBB, maar dat klikmontuurtje is véél te klein, zodat je gezichtshoek heel beperkt is en het zonder meer een 'gevaarlijke' bril is.
Ik neem aan dat Leif Hoste ook een bril met versterkte glazen draagt. Weet iemand welk merk en type dat is?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij een Oakley M-frame kunnen speciale glazen op scherpte geslepen worden, je hebt dus maar 1 glas in je bril zitten. Dit is echter wel een duur grapje, ga maar uit dat het al snel richting de €250 gaat. Als het regent komen er natuurlijk ook gewoon druppels op het glas, en als je stil staat dan gaat het glas beslaan in de winter.
Ik snap alleen niet waarom die BBB zoveel te klein is, als ik me het inzet stuk weer voor de geest haal gaan daar toch behoorlijke glazen in. Grotere glazen dan in een gemiddelde bril gaan.
Ik had een Rudy Project Perception tot dat die gejat werd in een valpartij en sindsdien rij ik met lenzen. Het heeft maanden geduurd voordat ik de lenzen snel in kon krijgen, maar nu is het zo gedaan. Mooiste oplossing zou ik een M frame met geslepen glazen vinden, maar dat vind ik echt te duur worden. Dus dan maar gewoon met lenzen rijden, met als voordeel dat ik m'n bril af kan zetten als ik er niets meer doorheen zie en nog steeds scherp kan kijken.
Ik snap alleen niet waarom die BBB zoveel te klein is, als ik me het inzet stuk weer voor de geest haal gaan daar toch behoorlijke glazen in. Grotere glazen dan in een gemiddelde bril gaan.
Ik had een Rudy Project Perception tot dat die gejat werd in een valpartij en sindsdien rij ik met lenzen. Het heeft maanden geduurd voordat ik de lenzen snel in kon krijgen, maar nu is het zo gedaan. Mooiste oplossing zou ik een M frame met geslepen glazen vinden, maar dat vind ik echt te duur worden. Dus dan maar gewoon met lenzen rijden, met als voordeel dat ik m'n bril af kan zetten als ik er niets meer doorheen zie en nog steeds scherp kan kijken.
Is het niet handiger om on topic te blijven en een apart topic aan te maken voor brillen/lenzen ed? Het halve topic gaat hierover en niet over diep zitten.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Februari 2007
Ik had een Rudy Project Perception tot dat die gejat werd in een valpartij en sindsdien rij ik met lenzen.
Totdat die gejat werd? Het moet niet gekker worden!
En nu weer ontopic.
Ik had een Rudy Project Perception tot dat die gejat werd in een valpartij en sindsdien rij ik met lenzen.
Totdat die gejat werd? Het moet niet gekker worden!
En nu weer ontopic.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3