Wat is jullie gem. cadance?
Quoten: Origineel geplaatst door KXlight op 24 Februari 2007
De ideale trapfrequentie is afhankelijk van het wattage dat je kunt trappen.
Hoe hoger het wattage, hoe hoger ook je ideale trapfrequentie ligt.
dit is klinkklare onzin man .
't is wel zo als je bv 300W kan trappen op je omslagpunt, je bij die 300W op je snelste kadans zal draaien, bij 150W ga je maar een kleienere kadans aanhouden en dit is ook geen vaste wetenschap voor iedereen.
Maar veel watt kunnen trappen is niet afhankelijk van hoe snel je kan ronddraaien !!!!!!!!
De ideale trapfrequentie is afhankelijk van het wattage dat je kunt trappen.
Hoe hoger het wattage, hoe hoger ook je ideale trapfrequentie ligt.
dit is klinkklare onzin man .
't is wel zo als je bv 300W kan trappen op je omslagpunt, je bij die 300W op je snelste kadans zal draaien, bij 150W ga je maar een kleienere kadans aanhouden en dit is ook geen vaste wetenschap voor iedereen.
Maar veel watt kunnen trappen is niet afhankelijk van hoe snel je kan ronddraaien !!!!!!!!
Mijn overslagpunt is bij 167HF met max 186HF. Dit is net geen 90% van max HF en het zou bij mij naar omhoog moeten (dat omslagpunt) want ik verzuur te snel. Kan wel lang anaeroob gaan, tot 13 mmol maar ik moet gewoon langer onder de 4mmol(dit is het punt waarbij men zijn overslag bereikt en melkzuur zich blijvend opstapelt in de spieren) zien te blijven voor competitie.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 24 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door KXlight op 24 Februari 2007
De ideale trapfrequentie is afhankelijk van het wattage dat je kunt trappen.
Hoe hoger het wattage, hoe hoger ook je ideale trapfrequentie ligt.
dit is klinkklare onzin man .
't is wel zo als je bv 300W kan trappen op je omslagpunt, je bij die 300W op je snelste kadans zal draaien, bij 150W ga je maar een kleienere kadans aanhouden en dit is ook geen vaste wetenschap voor iedereen.
Maar veel watt kunnen trappen is niet afhankelijk van hoe snel je kan ronddraaien !!!!!!!!
KXlight heeft wel gelijk, het heeft een jaar of 2, 3 geleden in de Fiets uitgelegd gestaan. De inhoud ben ik alleen vergeten.
Voor duurtrainingen is een hoge cadans 100+ gewoon beter dan met 75 omwentelingen je km's te maken. Het gaat er dan namelijk niet om wat het meest efficiënt is qua snelheid, maar wat het meest efficiënt is voor je training.
Quoten: Origineel geplaatst door KXlight op 24 Februari 2007
De ideale trapfrequentie is afhankelijk van het wattage dat je kunt trappen.
Hoe hoger het wattage, hoe hoger ook je ideale trapfrequentie ligt.
dit is klinkklare onzin man .
't is wel zo als je bv 300W kan trappen op je omslagpunt, je bij die 300W op je snelste kadans zal draaien, bij 150W ga je maar een kleienere kadans aanhouden en dit is ook geen vaste wetenschap voor iedereen.
Maar veel watt kunnen trappen is niet afhankelijk van hoe snel je kan ronddraaien !!!!!!!!
KXlight heeft wel gelijk, het heeft een jaar of 2, 3 geleden in de Fiets uitgelegd gestaan. De inhoud ben ik alleen vergeten.
Voor duurtrainingen is een hoge cadans 100+ gewoon beter dan met 75 omwentelingen je km's te maken. Het gaat er dan namelijk niet om wat het meest efficiënt is qua snelheid, maar wat het meest efficiënt is voor je training.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Wat ik mij afvraag; zijn er ook studies of dergelijke waarbij onderzocht is met hoeveel % de prestaties toenemen. Daarbij bedoel ik dat je bij de zelfde VO2 max meer watts per kg lichaamsgewicht weg kan trappen (of is dit een foute omschrijving?). VO2max kun je namelijk maar voor een gedeelte omhoog trainen, is voor het grootste deel erfelijk bepaad, maar het vermogen kun je wel opschroven door te trainen. Vraag mij dus af hoeveel dat is in vergelijking met 'zwaar' trappen en 'licht' trappen.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Februari 2007
KXlight heeft wel gelijk, het heeft een jaar of 2, 3 geleden in de Fiets uitgelegd gestaan. De inhoud ben ik alleen vergeten.
Voor duurtrainingen is een hoge cadans 100+ gewoon beter dan met 75 omwentelingen je km's te maken. Het gaat er dan namelijk niet om wat het meest efficiënt is qua snelheid, maar wat het meest efficiënt is voor je training.
Volgens mij was de strekking zo ongeveer dat het effectiever was als training juist omdat het minder efficiënt is.
KXlight heeft wel gelijk, het heeft een jaar of 2, 3 geleden in de Fiets uitgelegd gestaan. De inhoud ben ik alleen vergeten.
Voor duurtrainingen is een hoge cadans 100+ gewoon beter dan met 75 omwentelingen je km's te maken. Het gaat er dan namelijk niet om wat het meest efficiënt is qua snelheid, maar wat het meest efficiënt is voor je training.
Volgens mij was de strekking zo ongeveer dat het effectiever was als training juist omdat het minder efficiënt is.
Quoten: Origineel geplaatst door Waterman op 23 Februari 2007
JorisVE,
"Als je dit herkent : sedert enkele maanden train ik veel en vooral zeer rustig (onder geen beding boven 150 bpm, wat verschrikkelijk traag aanvoelde!!) - (en op een groter verzet, trouwens, maar da's een ander verhaal)"
Kun je dit stukje eens nader omschrijven? wat bedoel je precies met traag aanvoelen, en dat grotere verzet? Ging je gemiddeld ook wat langzamer tijdens je duurtrainingen fietsen. Ik merk dat ik te gauw ondanks ik nu geruime tijd op souplesse train, teveel wil doorstampen, dus in de D2 D3 en moet mij echt moeite doen om rustig te blijven. Dus ook wat betreft mijn hartslag, die kan ook nog een stukje omlaag.
"Traag aanvoelen" : ik had de gewoonte tijdens training steeds net iets sneller dat rondje te willen rijden. Wat maakt dat je steeds hoog in hartslag traint, en dat je steeds bezig bent met dat snelheidsmetertje, met het proberen afsnijden vd bochten, nog snel door het groene licht geraken, ...
Op een bepaald moment beslis je om een heel stuk trager te trainen - pakweg gemiddeld 25 bpm trager. Reken dat dit overeenkomt met 4 km/h trager rijden - maar ook dat wat je bezighoudt (het verbeteren van die tijd) wegvalt. Saai, saai, saai .... Concreet : ik kies nu steeds andere wegen ipv steeds dezelfde rondjes, ik kijk veel meer rond en probeer te genieten vd omgeving. Anders hou je 't niet uit. (Ik fiets, door omstandigheden, enkel zondag in groep - de rest is het echt wel eenzaam, maar het maakt wel dat niemand je tot een te snel tempo verleidt.)
Maak je niet ongerust : na 5.000 km in 5 maand rij ik ondertussen even snel bij 150 bpm als vroeger bij 180 bpm (dus : 4 km/h sneller bij 150 bpm - da's een gigantische verbetering, niet?). Wat maakt dat als ik nu met ons groepje meerij, ik steeds een lage hartslag hou. Als er dan gesprint word op de hellingen heb ik nu overschot, want mijn hartslag kan nog 40 slagen omhoog. En gaat ook heel snel terug, bij recuperatie, onder diezelfde 150 bpm - dus ik rij nog heel erg weinig in het rood, en train ook als ik hard train, veel efficiënter.
De medici op deze site moeten me maar verbeteren, maar door traag te trainen past je cardio-vasculair systeem (je hart & aders) zich aan aan het sporten. Een te hoge hartslag tijdens het sporten krijg je (door veel en traag te trainen) in enkele maanden onder controle. Pas van zodra die onder controle is, kan je beginnen je benen en ademhaling te trainen. Verder leer je je lichaam veel langer gebruik te maken van je vetreserves (pas bij 150 bpm begin ik koolhydraten te verbruiken), waardoor je ook bij hogere hartslag je energie OOK uit vet blijft halen, en je hartslag zal dus bij piekinspanningen minder snel stijgen. (Profs zouden 80% van hun tijd op lage hartslag trainen, trouwens.)
Soit : in ons groepje van 10 durft al eens iemand een dure fiets kopen - die lichte fiets heeft nog nooit de onderlinge rangorde veranderd. Mijn 5.000 trage km's daarentegen maken dat ik van 'traagste' opgeschoven ben naar een vd de 2 of 3 besten (OK - ik heb een trainingsvoorsprong omdat ik sedert september aan het trainen ben, maar ik doe voor niemand meer onder, en ben dat ook niet meer van plan.)
Omtrent die kracht : ik draaide steeds zeer soepel (neen, ik heb geen cadans-meter); mijn begeleider heeft me aangeraden kracht te kweken, ook al dacht ik dat ik kracht genoeg had. Mijn rug is evenwel niet echt blij met fitness-toestanden, waardoor ik deze krachttraining op de fiets gedaan heb : voortdurend (zittend) rijden met pakweg 52 * 14, ook bij tegenwind. De volgende fase is dat ik de soeplesse terug dien op te bouwen, maar dat zou een kwestie van enkele weken specifiek trainen zijn.
Samengevat : ik heb tegelijkertijd getraind op 2 zaken, nl door trage hartslag heb ik mijn hart efficienter gemaakt; en door de zware versnelling heb ik kracht gekweekt.
Als je kracht genoeg hebt, kies dan voor lage hartslag in combinatie met soepel rijden. Maar steeds : hartslag heel laag houden. En hartslag laag houden wil ook zeggen : ook op spoorwegbruggen die hartslag respecteren! Daar even doorduwen vermindert het rendement vj training!
JorisVE,
"Als je dit herkent : sedert enkele maanden train ik veel en vooral zeer rustig (onder geen beding boven 150 bpm, wat verschrikkelijk traag aanvoelde!!) - (en op een groter verzet, trouwens, maar da's een ander verhaal)"
Kun je dit stukje eens nader omschrijven? wat bedoel je precies met traag aanvoelen, en dat grotere verzet? Ging je gemiddeld ook wat langzamer tijdens je duurtrainingen fietsen. Ik merk dat ik te gauw ondanks ik nu geruime tijd op souplesse train, teveel wil doorstampen, dus in de D2 D3 en moet mij echt moeite doen om rustig te blijven. Dus ook wat betreft mijn hartslag, die kan ook nog een stukje omlaag.
"Traag aanvoelen" : ik had de gewoonte tijdens training steeds net iets sneller dat rondje te willen rijden. Wat maakt dat je steeds hoog in hartslag traint, en dat je steeds bezig bent met dat snelheidsmetertje, met het proberen afsnijden vd bochten, nog snel door het groene licht geraken, ...
Op een bepaald moment beslis je om een heel stuk trager te trainen - pakweg gemiddeld 25 bpm trager. Reken dat dit overeenkomt met 4 km/h trager rijden - maar ook dat wat je bezighoudt (het verbeteren van die tijd) wegvalt. Saai, saai, saai .... Concreet : ik kies nu steeds andere wegen ipv steeds dezelfde rondjes, ik kijk veel meer rond en probeer te genieten vd omgeving. Anders hou je 't niet uit. (Ik fiets, door omstandigheden, enkel zondag in groep - de rest is het echt wel eenzaam, maar het maakt wel dat niemand je tot een te snel tempo verleidt.)
Maak je niet ongerust : na 5.000 km in 5 maand rij ik ondertussen even snel bij 150 bpm als vroeger bij 180 bpm (dus : 4 km/h sneller bij 150 bpm - da's een gigantische verbetering, niet?). Wat maakt dat als ik nu met ons groepje meerij, ik steeds een lage hartslag hou. Als er dan gesprint word op de hellingen heb ik nu overschot, want mijn hartslag kan nog 40 slagen omhoog. En gaat ook heel snel terug, bij recuperatie, onder diezelfde 150 bpm - dus ik rij nog heel erg weinig in het rood, en train ook als ik hard train, veel efficiënter.
De medici op deze site moeten me maar verbeteren, maar door traag te trainen past je cardio-vasculair systeem (je hart & aders) zich aan aan het sporten. Een te hoge hartslag tijdens het sporten krijg je (door veel en traag te trainen) in enkele maanden onder controle. Pas van zodra die onder controle is, kan je beginnen je benen en ademhaling te trainen. Verder leer je je lichaam veel langer gebruik te maken van je vetreserves (pas bij 150 bpm begin ik koolhydraten te verbruiken), waardoor je ook bij hogere hartslag je energie OOK uit vet blijft halen, en je hartslag zal dus bij piekinspanningen minder snel stijgen. (Profs zouden 80% van hun tijd op lage hartslag trainen, trouwens.)
Soit : in ons groepje van 10 durft al eens iemand een dure fiets kopen - die lichte fiets heeft nog nooit de onderlinge rangorde veranderd. Mijn 5.000 trage km's daarentegen maken dat ik van 'traagste' opgeschoven ben naar een vd de 2 of 3 besten (OK - ik heb een trainingsvoorsprong omdat ik sedert september aan het trainen ben, maar ik doe voor niemand meer onder, en ben dat ook niet meer van plan.)
Omtrent die kracht : ik draaide steeds zeer soepel (neen, ik heb geen cadans-meter); mijn begeleider heeft me aangeraden kracht te kweken, ook al dacht ik dat ik kracht genoeg had. Mijn rug is evenwel niet echt blij met fitness-toestanden, waardoor ik deze krachttraining op de fiets gedaan heb : voortdurend (zittend) rijden met pakweg 52 * 14, ook bij tegenwind. De volgende fase is dat ik de soeplesse terug dien op te bouwen, maar dat zou een kwestie van enkele weken specifiek trainen zijn.
Samengevat : ik heb tegelijkertijd getraind op 2 zaken, nl door trage hartslag heb ik mijn hart efficienter gemaakt; en door de zware versnelling heb ik kracht gekweekt.
Als je kracht genoeg hebt, kies dan voor lage hartslag in combinatie met soepel rijden. Maar steeds : hartslag heel laag houden. En hartslag laag houden wil ook zeggen : ook op spoorwegbruggen die hartslag respecteren! Daar even doorduwen vermindert het rendement vj training!
Flandrien zonder aanleg
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 23 Februari 2007
Ik viel bijna letterlijk van mijn stoel toen ik het las, want dit is precies hoe ik tot 3 maanden geleden trainde en ik heb exact dezelfde ervaring!
Echter, wat je schrijft dat je nu wel pijn in de benen krijgt en in ademnood komt is (nog) niet mijn ervaring, maar ik merk wel dat ik veel meer moeite heb om aan een hoge hartslag te komen. Voorheen zat ik zó aan de 187-192, nu moet ik echt volle bak gaan om deze hartslag te halen. Is dit voor jou herkenbaar of waar zou dit aan kunnen liggen?
Die theoriën hebben dus nut, als je ervoor openstaat.
'pijn in de benen en ademnood' ; even anders omschrijven : "als ik mijn metertje niet in de gaten hou, voel ik nu wel (vroeger dus niet) aan mijn benen en adem dat ik boven die 150 ga. "
Zonder de pretentie te hebben een expert te zijn : die maximale hartslag blijf je sowieso aankunnen, alleen moet je er inderdaad een stuk dieper voor gaan. Maar : je hebt ondertussen een veel betere conditie opgebouwd - waardoor je nu veel minder uren op die hoge hartslag fietst, enkel bij piekmomenten. En die pieken kan je veel beter aan, verdraag je veel beter omdat het nu veel beperkter in tijd is; omdat je conditie beter is; omdat je beter recupereert. En dus voel je nu minder ipv meer pijn in de benen. Net zo bij mij, trouwens.
Als je binnen x tijd intervaltraining gaat doen (de volgende stap om een beter renner te worden) - heb je allicht genoeg duurtraining gedaan dat je spieren pijn doen ipv dat je op je max hartslag plafonneert. (ik rij geregeld tegen de tijd een helling op, waar ik zo'n 7 minuten over doe; en waar ik mijn beenspieren nu wel tot het uiterste belast.)
En verder denk ik geregeld dat ik mijn fietsconditie nu pas begin op te bouwen; dat dit opbouwen een kwestie van jaren is. Dat we (deze stap gezet hebbende) nog jaren kunnen groeien. Dus niet alles ineens verwachten, hé.
Ik viel bijna letterlijk van mijn stoel toen ik het las, want dit is precies hoe ik tot 3 maanden geleden trainde en ik heb exact dezelfde ervaring!
Echter, wat je schrijft dat je nu wel pijn in de benen krijgt en in ademnood komt is (nog) niet mijn ervaring, maar ik merk wel dat ik veel meer moeite heb om aan een hoge hartslag te komen. Voorheen zat ik zó aan de 187-192, nu moet ik echt volle bak gaan om deze hartslag te halen. Is dit voor jou herkenbaar of waar zou dit aan kunnen liggen?
Die theoriën hebben dus nut, als je ervoor openstaat.
'pijn in de benen en ademnood' ; even anders omschrijven : "als ik mijn metertje niet in de gaten hou, voel ik nu wel (vroeger dus niet) aan mijn benen en adem dat ik boven die 150 ga. "
Zonder de pretentie te hebben een expert te zijn : die maximale hartslag blijf je sowieso aankunnen, alleen moet je er inderdaad een stuk dieper voor gaan. Maar : je hebt ondertussen een veel betere conditie opgebouwd - waardoor je nu veel minder uren op die hoge hartslag fietst, enkel bij piekmomenten. En die pieken kan je veel beter aan, verdraag je veel beter omdat het nu veel beperkter in tijd is; omdat je conditie beter is; omdat je beter recupereert. En dus voel je nu minder ipv meer pijn in de benen. Net zo bij mij, trouwens.
Als je binnen x tijd intervaltraining gaat doen (de volgende stap om een beter renner te worden) - heb je allicht genoeg duurtraining gedaan dat je spieren pijn doen ipv dat je op je max hartslag plafonneert. (ik rij geregeld tegen de tijd een helling op, waar ik zo'n 7 minuten over doe; en waar ik mijn beenspieren nu wel tot het uiterste belast.)
En verder denk ik geregeld dat ik mijn fietsconditie nu pas begin op te bouwen; dat dit opbouwen een kwestie van jaren is. Dat we (deze stap gezet hebbende) nog jaren kunnen groeien. Dus niet alles ineens verwachten, hé.
Flandrien zonder aanleg
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Ik sluit me aan bij Waterman: hartelijk bedankt voor de uitgebreide en interessante toelichting JorisVE! En wat je schrijft: dat je het gevoel hebt nu pas je fietsconditie op te bouwen, dat gevoel heb ik zelf ook, en jouw verhaal en ervaringen zullen mij daar zeker bij helpen!
GroetjesDiana
GroetjesDiana
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
Omtrent die kracht : ik draaide steeds zeer soepel (neen, ik heb geen cadans-meter); mijn begeleider heeft me aangeraden kracht te kweken, ook al dacht ik dat ik kracht genoeg had. Mijn rug is evenwel niet echt blij met fitness-toestanden, waardoor ik deze krachttraining op de fiets gedaan heb : voortdurend (zittend) rijden met pakweg 52 * 14, ook bij tegenwind. De volgende fase is dat ik de soeplesse terug dien op te bouwen, maar dat zou een kwestie van enkele weken specifiek trainen zijn.
Nuttige info van jou Joris. Maar ivm met bovenstaande tekst is dit niet eerder weerstandstraining ipv krachttraining?
Ik dacht dat voor krachttraining vooral een beperkt ( explosief) aantal bewegingen onder zware belasting zonder te veel herhalingen aangewezen zijn.
Nuttige info van jou Joris. Maar ivm met bovenstaande tekst is dit niet eerder weerstandstraining ipv krachttraining?
Ik dacht dat voor krachttraining vooral een beperkt ( explosief) aantal bewegingen onder zware belasting zonder te veel herhalingen aangewezen zijn.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.