Centaur, of toch ultegra?
oke, ik ben eruit, het wordt Ultegra.
De agree werd nergens meer geleverd met centaur. Dus als ik het dan toch perse wou dan moest hij een groep gaan bestellen en er op zetten en dat dacht hij dat 300euro meer zou kosten. Ik was al zover dat ik bij een gelijke prijs nog zou twijfelen en die meerprijs heeft me dus geholpen voor Ultegra te gaan.
Maar over dat FSA crankstel, op wielertoerist.nl zijn ze er ook zeker niet over te spreken. De fiets is alleen leverbaar met ultegra tripple of die FSA. Maar de FM had nog een ultegra octalink dubbel (ouder model dus) liggen. Daarmee zou de prijs komen op 1210 euro, 110 minder dus. Ik denk dat het die gaat worden. Met 39*26 kan ik in de bergen denk ik ook wel goed vooruit. Is 110 euro minder met een octalink redelijk volgens jullie?
Verder mocht ik voor dezelfde prijs de aksiums omruilen voor 2003 zonda's, die met g4 patroon in het voorwiel, die had hij nog staan.
Welke wielen zou ik het best nemen?
Goeten Robert
De agree werd nergens meer geleverd met centaur. Dus als ik het dan toch perse wou dan moest hij een groep gaan bestellen en er op zetten en dat dacht hij dat 300euro meer zou kosten. Ik was al zover dat ik bij een gelijke prijs nog zou twijfelen en die meerprijs heeft me dus geholpen voor Ultegra te gaan.
Maar over dat FSA crankstel, op wielertoerist.nl zijn ze er ook zeker niet over te spreken. De fiets is alleen leverbaar met ultegra tripple of die FSA. Maar de FM had nog een ultegra octalink dubbel (ouder model dus) liggen. Daarmee zou de prijs komen op 1210 euro, 110 minder dus. Ik denk dat het die gaat worden. Met 39*26 kan ik in de bergen denk ik ook wel goed vooruit. Is 110 euro minder met een octalink redelijk volgens jullie?
Verder mocht ik voor dezelfde prijs de aksiums omruilen voor 2003 zonda's, die met g4 patroon in het voorwiel, die had hij nog staan.
Welke wielen zou ik het best nemen?
Goeten Robert
Of nou juist erger, eerst kieskeurig zijn en dan nu zonder gewetensbezwaar gaan mixen.
Maargoed, dat zou mij niet zoveel uitmaken, er staat trouwens geen campagnolo op, alleen zonda. Maar ik zal ook kijken welke ik het mooist vind.
Die octalink is trouwens wel nieuw, maar de FM was anders bang dat hij hem anders nooit zou slijten.
Maargoed, dat zou mij niet zoveel uitmaken, er staat trouwens geen campagnolo op, alleen zonda. Maar ik zal ook kijken welke ik het mooist vind.
Die octalink is trouwens wel nieuw, maar de FM was anders bang dat hij hem anders nooit zou slijten.
Quoten: Origineel geplaatst door Robert2 op 01 Februari 2007
Of nou juist erger, eerst kieskeurig zijn en dan nu zonder gewetensbezwaar gaan mixen.
Maargoed, dat zou mij niet zoveel uitmaken, er staat trouwens geen campagnolo op, alleen zonda. Maar ik zal ook kijken welke ik het mooist vind.
Die octalink is trouwens wel nieuw, maar de FM was anders bang dat hij hem anders nooit zou slijten.
ik vind dat er nix mis is met mixen: gewoon dat op je fiets zetten dat jou het beste uitkomt - basta.
trouwens wat die octalink aangaat: dat is prima spul, ik heb er nu al meer dan 18000 km mee gereden zonder ook maar 1 probleempje. mijn maten daarentegen met hun record -, chorus - en centaur assen kunnen daar alleen maar van dromen. eerlijkheidshalve moet ik er misschien bijzeggen dat ik ze ondanks bewezen diensten na de winter toch door een chorus ga vervangen maar dan wel het model 2007.
die ultegra groep is dat een 10s? indien ja, dan moet je er wel op toezien dat je fm ook 10s tandwielen op die octalink monteert (want standaard staat daar 9s op).
Of nou juist erger, eerst kieskeurig zijn en dan nu zonder gewetensbezwaar gaan mixen.
Maargoed, dat zou mij niet zoveel uitmaken, er staat trouwens geen campagnolo op, alleen zonda. Maar ik zal ook kijken welke ik het mooist vind.
Die octalink is trouwens wel nieuw, maar de FM was anders bang dat hij hem anders nooit zou slijten.
ik vind dat er nix mis is met mixen: gewoon dat op je fiets zetten dat jou het beste uitkomt - basta.
trouwens wat die octalink aangaat: dat is prima spul, ik heb er nu al meer dan 18000 km mee gereden zonder ook maar 1 probleempje. mijn maten daarentegen met hun record -, chorus - en centaur assen kunnen daar alleen maar van dromen. eerlijkheidshalve moet ik er misschien bijzeggen dat ik ze ondanks bewezen diensten na de winter toch door een chorus ga vervangen maar dan wel het model 2007.
die ultegra groep is dat een 10s? indien ja, dan moet je er wel op toezien dat je fm ook 10s tandwielen op die octalink monteert (want standaard staat daar 9s op).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Vierkant assen hebben in het algemeen maar één probleem en dat is dat ze veel te lang meegaan. Ik heb Campa record/chorus assen in onderhoud die het al 80.000 km uithouden en dat zonder lagerrevisie (en die is echt mogelijk)
ISIS assen zijn op zich (op één uitzondering na) bagger.
Octalink is op de Ultegra 2v na gewoon rommel (en de dura is te lastig te monteren en soms na 500 km al schroot).
De externe lagers zijn welliswaar stijver (ik ben nog niemand tegengekomen die hier ook maar iets van merkt) maar de externe lagers zijn superkwetsbaar en wat ik tot op heden van Shimano en FSA heb gezien is dat lagers die regelmatig nat worden gereden het regelmatig al na een half jaar opgeven.
ISIS assen zijn op zich (op één uitzondering na) bagger.
Octalink is op de Ultegra 2v na gewoon rommel (en de dura is te lastig te monteren en soms na 500 km al schroot).
De externe lagers zijn welliswaar stijver (ik ben nog niemand tegengekomen die hier ook maar iets van merkt) maar de externe lagers zijn superkwetsbaar en wat ik tot op heden van Shimano en FSA heb gezien is dat lagers die regelmatig nat worden gereden het regelmatig al na een half jaar opgeven.
Dat laatste kan ik beamen.
Het ligt evengoed wel vaak aan de montage. Als je bracketpot niet mooi vlak is van de zijkant, komt er snel vocht en troep tussen en slijten ze sneller.
Ik maakte die van mij laatst open, kwam er allemaal vocht en troep uit
Ik reed hiervoor met FSA (zonder buitenboord lagers) en qua stijfheid merk ik inderdaad totaal geen verschil.
Het ligt evengoed wel vaak aan de montage. Als je bracketpot niet mooi vlak is van de zijkant, komt er snel vocht en troep tussen en slijten ze sneller.
Ik maakte die van mij laatst open, kwam er allemaal vocht en troep uit
Ik reed hiervoor met FSA (zonder buitenboord lagers) en qua stijfheid merk ik inderdaad totaal geen verschil.
Ik heb na een 5000km mijn centaur as moeten vervangen. maar dat zal mijn eigen schuld geweest zijn door er met de hoge druk op te zitten.
Maar mijn chorus as heeft het na een goede 8000km en hier is geen hoge druk reiniger aan geweest. Maar blijkbaar kan er bij de montage ook nog vanalles mis gaan.
Maar mijn chorus as heeft het na een goede 8000km en hier is geen hoge druk reiniger aan geweest. Maar blijkbaar kan er bij de montage ook nog vanalles mis gaan.
Misschien niet goed je frame gevlakt en vergeten om bij montage even wat extra vet tussen de cups en de lagers te doen?. Wat bedoel je met kapot? Als er één van de drie lagers is gaan roesten en je gooit je as weg ben je eerder zelf schuld, je had ook een nieuw lagertje kunnen (laten) monteren.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Februari 2007
Problemen met Chorus en Record assen ?
ja ongelooflijk maar toch echt wel de waarheid hoor. trouwens, 1 'geval' werd hierboven door olli bevestigd. er is echter wel steeds 1 constante in dit verhaal en dat is namelijk de fm. misschien ligt het probleem daar, hij heeft er hier al meermaals van langs gehad (o.a. in de bijdrages van olli).
@olli: we zullen blijkbaar vanaf nu beter alles zelf op onze fietsen monteren...
Problemen met Chorus en Record assen ?
ja ongelooflijk maar toch echt wel de waarheid hoor. trouwens, 1 'geval' werd hierboven door olli bevestigd. er is echter wel steeds 1 constante in dit verhaal en dat is namelijk de fm. misschien ligt het probleem daar, hij heeft er hier al meermaals van langs gehad (o.a. in de bijdrages van olli).
@olli: we zullen blijkbaar vanaf nu beter alles zelf op onze fietsen monteren...
Ik denk toch dat ik die aksiums hou. ik vind ze gewoon mooier.
Lichte wielen merk ik denk ik toch niet en dan gaat het alleen om het gevoel dat je met lichte wielen fietst. Maar dat gevoel krijg je ook door mooie wielen.
Het hoeft ook niet meteen allemaal het beste van het beste te zijn. Ik ben nou net 17, er is dus nog genoeg tijd om een keer een echte dure fiets te kopen.
Ik weet niet of die octalink 9speed bladen heeft, maar maakt dat anders veel uit? Het is wel een 10 speed groep.
Maar met 39-26 (of 39-27) is het hooggebergt toch wel te doen? Nu heb ik als lichtste 42-23 en daarmee kan ik in Limburg alle hellingen aan. Ik ben ook al eens bij de Moesel op de Hunsruck weeste fietsen en dat ging ook prima mat dat verzet.
Groeten robert
Lichte wielen merk ik denk ik toch niet en dan gaat het alleen om het gevoel dat je met lichte wielen fietst. Maar dat gevoel krijg je ook door mooie wielen.
Het hoeft ook niet meteen allemaal het beste van het beste te zijn. Ik ben nou net 17, er is dus nog genoeg tijd om een keer een echte dure fiets te kopen.
Ik weet niet of die octalink 9speed bladen heeft, maar maakt dat anders veel uit? Het is wel een 10 speed groep.
Maar met 39-26 (of 39-27) is het hooggebergt toch wel te doen? Nu heb ik als lichtste 42-23 en daarmee kan ik in Limburg alle hellingen aan. Ik ben ook al eens bij de Moesel op de Hunsruck weeste fietsen en dat ging ook prima mat dat verzet.
Groeten robert