Pagina 3 van 5
Koersen, gevaarlijk?
Geplaatst: 18 jan 2007 19:38
door silvan
Veel wedstrijdrenners rijden gewoon met een fiets van carbon van een paar duizend euro. Zolang pappie het maar betaald kan dat nog wel. Zelf ben ik vorig jaar ook 2x hard gevallen, waarbij m'n frame is gescheurd en achterwiel (open pro!) kapot is gegaan. Dat ware beide wel redelijk extreme valpartijen. Vaak kun je na een valpartij weer verder fietsen en mankeert je fiets niet heel veel. Shifters gaan er altijd wel aan. Als ik nu een nieuw wedstrijdframe zou moeten opbouwen zou ik kiezen voor een goedkoop maar stijf alu frame, ultegra of chorus groep erop en een setje bombproof wielen. Carbonne fiets lijkt wel leuk, maar als het wel kapot gaat zou ik er het geld niet voor hebben om een me een nieuw duur frame aan te schaffen.
Koersen, gevaarlijk?
Geplaatst: 18 jan 2007 20:13
door amclassic-fan
Zo heel nu en dan zie je wel eens iemand met tiagra of Mirage rijden, maar meestal beter. Een dure fiets wordt pas echt duur als je valt. Meestal overleeft het meeste van je fiets een valpartij wel, maar soms gaat er wel eens een frame incl wielen de kreukels in. Als je dan een frame had van een paar honderd euro en handgespaakte wielen dan vallen de kosten nog wel mee. Maar als het een C50 was met LW's erin ben je duizenden euro's lichter.
Ga geen wedstrijden rijden op iets wat je niet kunt vervangen, dan hoef je ook niet te gaan liggen janken naast je fiets als die kapot is. Het gebeurt echt namelijk.
Koersen, gevaarlijk?
Geplaatst: 18 jan 2007 22:19
door soilworker
Het is dus een overweging die je moet maken. Kijk, ik zit te denken aan een Scott CR1 2007..maar voor 2000 euro heb ik de Speedster S10 2007. Lijkt me ook een goed frame maar een stukkie goedkoper, en met andere en betere wielen erin ook niet mis dacht ik. Door dit te lezen ga ik toch twijfelen of ik die CR1 moet gaan aanschaffen.
Iemand advies?
Koersen, gevaarlijk?
Geplaatst: 19 jan 2007 21:01
door cimecaron
Zit ook met precies het zelfde probleem. Loop al maanden rond met het idee om een Scott CR1 SL 2007 (toch 4000 €) aan te schaffen, maar twijfel of het wel zo'n verstandige keus is. Als in een koers je frame naar de maan is ben je zo 2000 euro lichter.
Koersen, gevaarlijk?
Geplaatst: 21 jan 2007 10:33
door bikeboss
Voor iemand die geen ervaring heeft met koersen is de kans op een valpartij uiteraard groter. In groep rijden is heel anders dan in je eentje en in wedstrijden is het risico nog groter (werd reeds hierboven uiteengezet). Voor een beginner zou ik dan ook nooit peperduur materiaal aanraden. Een goed alu frame met carbon voorvork, afgemonteerd met Centaur of Ultegra (desnoods 105) en wielen Mavic Ksyrium of gelijkaardig is ruim voldoende om vlot mee te kunnen, op voorwaarde dat de renner zelf voldoende capaciteiten heeft natuurlijk (hieraan verandert de prijs van de fiets overigens geen moer).
Geplaatst: 21 mei 2009 03:14
door geertjan5
Laatst had ik ergens gezien dat de KNWU een verzekering bied tijdens een valpartij.. Kan dit wel of zit er een addertje onder het gras?
Het gaat hier immers om schade aan materiaal bij koersen dus dacht ik kan deze vraag er ook wel bij;) Als jullie er uiteraard ook in meegaan.
Of zijn er andere verzekeringen die wel dekken tijdens een valpartij? En dan niet 1 die 2000 euri per jaar kost dan kan je zelf ook wel 2 ruggen opzij leggen en als je valt daar wat van afhalen.
Geplaatst: 21 mei 2009 11:21
door arepol
Ik denk dat als die verzekering er is, dat de premie niet de minste is :rolleye:
Risico's bij koersen zijn toch vrij groot en verzekeringsmaatschappijen willen ook geld verdienen
Geplaatst: 22 mei 2009 04:13
door geertjan5
Dat dacht ik dus ook al. Een race is ook niet het minste dus zal ook een boel moet worden uitgekeerd..
Maar op futurumshop.nl zie je wel eens een kader met '' verzekerd bij een valpartij? Dat kan nu KNWU'' of zo iets. Maar omdat ik geen miljoenair salaris heb en maar een scholier ben met een beetje geld hier en daar en met een dure fiets (ook zelf betaald) en dan vind ik het toch niet prettig om eens in de zoveel tijd op mijn plaat te liggen en weer zoveel moeten lappen. Want zo'n fiets moet niet onder de krassen en beschadigingen zitten.
Geplaatst: 22 mei 2009 12:17
door amclassic-fan
Dan moet je gewoon niet gaan koersen, simply as easy. Bij koersen hoort gewoon vallen en daar ga jij en je fiets zo nu en dan een beetje kapot van.
Een verzekering is er om winst te maken, die gaan jouw niet sponsoren bij iedere valpartij.
Geplaatst: 22 mei 2009 15:18
door geertjan5
Ja dat begrijp ik ook. Maar ik wil niet elke wedstrijd vallen en altijd een hoop schade hebben. neem ik toch liever een klein beetje minder risico. Een (ploeg)maat van mij daar in tegendeel. die is dit jaar al 6x goed onderuit gegaan. En een hoop schade zowel lichamelijk als met zijn materiaal.
Op een zaterdag was ie goed onderuit gegaan en alles kapot fiets en zichzelf. Fiets dinsdagmiddag klaar bij fm dinsdagavond een trainingswedstrijd ging ie weer op zijn plaat op de zelfde plekken. Fiets weer aan diggelen.
Dat hoeft van mij dan ook weer niet.
Tuurlijk ik ben ook wel is een keer flink hard op mn bek gegaan. Ook wel meerdere keren... risico van het vak;)
Maar dat van hem is toch wel een beetje teveel van het goede niet?
Geplaatst: 22 mei 2009 20:19
door jaapc50
Vallen hoort bij fietsen. Zowel in toertochten op training en in wedstrijden. Ik zeg altijd, als je gaat voetballen worden je enkels kapot geschopt, als je gaat volleyballen knakken je vingers dubbel en met fietsen kun je wel eens vallen.
Is het risico hoger in wedstrijden? Zou kunnen. Als ik echter wel eens een toertocht rij en zie wat voor capriolen sommige toerders uithalen..... Dan zit ik liever in een peloton waar iedereen veel stuurvaster is. Maar ook in het wedstrijdpeloton heb je van die kamikazes.
Het risico kun je ook verminderen door minder agressief te koersen. Als er met veel tumult een sprint wordt aangegaan laat ik die sprint lopen. En zo zijn er meer dingen die je kunt doen om het risico om te vallen terug te dringen.
Toen ik net met koersen was begonnen ben ik ook een keer keihard onderuit gegaan doordat er midden in het peloton geremd werd en ik geen kant meer uitkon. Sinds dien rij ik altijd aan de rand van het peloton en als ik ingesloten raak laat ik me terugzakken. Kost je wel meer kracht, maar in mijn ogen loop je dan minder risico.
Aan de andere kant ben ik 2 jaar geleden keihard onderuit gereden door een sprintende nieuweling (zij moesten afspurten, wij b-amatuers nog niet)(zondagochtendcompetitie) die dacht door de berm zijn concurenten te kunnen verschalken maar helaas mij tegenkwam.
Volgens mij zijn clubcompetities zoals bijv. de zondagochtendcompetitie bij ons wat 'veiliger' dan nationales omdat er wat minder op het spel staat. Hoewel er zich afgelopen zondag 7 valpartijen voordeden. Maar dat zal aan het weer gelegen hebben.
Ik denk dat je veel van je 'angsten' een beetje opzij moet zetten. Hoe banger je bent hoe meer je ook zult vallen. Al met al valt het best mee.