Over de wielersport en zijn beoefenaars.

pyreneeen

paul1978
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 mei 2007 17:29

paul1978 10 aug 2010 12:27

Scorcher schreef:Ik ben van plan om volgend jaar mei naar de Pyreneeën te gaan. Weet iemand hoe het weer daar is in die periode?


Erg veranderlijk. Deel Rabobank ploeg kon er dit jaar niet trainen omdat er nog sneeuw lag...

moiventoux
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 mar 2010 11:32

moiventoux 11 aug 2010 16:47

Ligt eraan waar je zit in de Pyreneeen en wanneer. Ben dit jaar is de oostenlijke Pyr. geweest, Amelie les Bains. Prachtig weer, zon en 32 graden. Dat heb ik ook in de westelijke Pyr. gehad bij argeles Gazost maar daar kan het weer wel wat wisselen. Soms regen in de bergen en 30 graden in het dal.
Voor de discussie: Argeles Gazost vond ik top om te fietsen. Veel mooier dan daar waar ik dit jaar zat.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 19 aug 2010 23:59

Scorcher schreef:Ik ben van plan om volgend jaar mei naar de Pyreneeën te gaan. Weet iemand hoe het weer daar is in die periode?


te veranderlijk, er ligt op de hoge passen allicht nog sneeuw. Lees maar eens het geweldige boek van Dirk Jan Roeleven, de nieuwe fiets. Als je wilt fietsen in de bergen van Zuid Frankrijk dan gaat dat het best in juni of september. Juli en augustus gaat natuurlijk ook maar is wel erg warm
Camerig is prachtig!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 aug 2010 09:54

als je in mei gaat , best de kant van de middellandse zee kiezen dan ( daar heb je ook heel prachtige beklimmingen, en niet alleen mooi maar ook steil en zwaar: o.a. col de pailheres, pas de la casa in Andorra= 2407m hoog).
Een geschikte locatie in mei is bvb ax-les-thermes: veel cols in de buurt, zelfs andorra is bereikbaar en volgens mij de pyreneeën op zijn mooist!
Wil je echter de bekende tourcols beklimmen (tourmalet, aspin, aubisque,e.d.) moet je westelijker blijven maar heb je meer kans op minder goed weer .
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
mountaineer
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 mei 2009 16:26

Gebruikersavatar mountaineer 20 aug 2010 11:16

Mei lijkt mij ook iets te vroeg.
Ik was er vorig jaar medio juni. Prima week gehad op een uitstekend verblijf in Saint Savin. Klein plaatsje net onder Argeles Gazost. Heel centraal gelegen. Kleinschalig hotel, niet duur en specifiek voor fietsers. Gerund door een Iers stel waarvan de man voormalig amateur is.
Zie www.velopeloton.com
mountaineer

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 20 aug 2010 14:45

Col de la Core, afgelopen mei (1300m)

[img=http://lh5.ggpht.com/_V3oJGRVyuUU/S_pJZ ... GP1865.JPG]

Erg wisselend in mei, over het algemeen ligt er aan de franse kant nog sneeuw op 1500 meter. Aan de spaanse kant is over het algemeen beter weer.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 20 aug 2010 23:52

deze foto spreekt boekdelen. NB, ik ga in Mei altijd skien in Les Deux Alpes.
Camerig is prachtig!

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 23 aug 2010 13:54

Ik heb 2 weken geleden vlak bij Argeles Gazost gestaan en verbaasde me over hoeveelheid cols in de buurt.
-Hautacam,
-Tourmalet,
-Aubisque,
-Soulor,
-Luz-Ardiden,
-Cauterets,
-en nog vele andere minder bekende cols.

De omgeving is prachtig! en je kan ook nog een mooie rustdag naar bijv. Lourdes doen. Eigenlijk de perfecte omgeving in de Pyreneeen als je wilt fietsen

weakneck
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2010 00:09

weakneck 25 aug 2010 14:56

ben net terug van een weekje Pyreneeen:
eerste paar dagen in de buurt van Argeles-Gazost (Arras, geloof ik) voor de Soulor, Aubisque, Luz-Ardiden en Cauterets/Pont D'Espagne. Hautacam ligt daar ook, niet gedaan. Tourmalet kan daar van Luz St Saveur-kant.
vrij druk met vnl Franse toeristen, zal buiten het seizoen wel meevallen denk ik, mooie kleine boerencamping.
daarna naar Campan, om de Tourmalet vanaf beide kanten te doen. Aspin kan ook vanaf daar.
laatste dagen in Arreau, voor Aspin (nauwelijks een col te noemen trouwens, je kan evt Aspin en Tourmalet heen en terug combineren...), Peyresourde en Superbagneres (mooie klim!!), en Cap de Long / Lac Aumar (mooie klimweg naar bergmeren op 2100+ m), Arreau is een prettig plaatsje met goede/goedkope gemeentecamping

het viel niet mee om geschikte rondjes te fietsen, de noord-zuidroutes zijn vaak druk met auto's en de cols liggen vnl oost-west dus vaak 1 of 2 cols op en weer terug...ga zeker een keer terug, maar buiten het Franse toeristenseizoen. ben er wel achter gekomen dat ik meer een Alpen-fietser dan een Pyreneen-fietser ben. De Pyreneeen zijn gelukkig wat minder aangeharkt, overal loslopende koeien en schapen op de cols, op de Tourmalet zelfs lama's...heeft ook wel wat.
dio

Plaats reactie